کد خبر: 77451
A

علی صوفی عضو شورای سیاستگزاری اصلاح طلبان: همه کاندیداهای ما رد صلاحیت شده اند / برنامه ای برای انتخابات نداریم

علی صوفی، عضو شورای عالی سیاستگذاری در این باره می‌گوید: راهبرد اصلاح‌طلبان در شورای عالی سیاستگذاری تصویب و اعلام شد که ما در هر جا که کاندیدا داشته باشیم در آنجا کاندیدا را معرفی می‌کنیم و اگر هم کاندید نداشته باشیم، فردی را معرفی نمی‌کنیم. وزیر دولت اصلاحات هم‌چنین درباره بحث بر سر سرلیست‌های تهران می‌گوید: اصلاح‌طلبان در شرایطی نیستند که بخواهند بحث لیست را مطرح کنند، لیست ببندند و بعد بگویند سر لیست چه کسی شود.وقتی که همه را ردصلاحیت کردند، چه برنامه‌ای می‌ماند

علی صوفی عضو شورای سیاستگزاری اصلاح طلبان: همه کاندیداهای ما رد صلاحیت شده اند / برنامه ای برای انتخابات نداریم

به گزارش سایت خبری وتحلیلی دیده بان ایران؛ ردصلاحیت‌ چهره‌های اصلاح‌طلب، وضعیت انتخاباتی و بستن لیست در اردوگاه اصلاحات را به حالت قرمز درآورده است، تا جایی که زمزمه‌های عدم ارائه لیست از سوی برخی اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش‌رو به گوش می‌رسد. البته در کنار این اخبار، عده‌ای هم بر بستن لیستی با تعداد کاندیداهای کمتر تاکید دارند و حتی از رایزنی برای انتخاب سرلیست‌ سخن می‌گویند.

علی صوفی، عضو شورای عالی سیاستگذاری در این باره می‌گوید: راهبرد اصلاح‌طلبان در شورای عالی سیاستگذاری تصویب و اعلام شد که ما در هر جا که کاندیدا داشته باشیم در آنجا کاندیدا را معرفی می‌کنیم و اگر هم کاندید نداشته باشیم، فردی را معرفی نمی‌کنیم.

وزیر دولت اصلاحات هم‌چنین درباره بحث بر سر سرلیست‌های تهران می‌گوید: اصلاح‌طلبان در شرایطی نیستند که بخواهند بحث لیست را مطرح کنند، لیست ببندند و بعد بگویند سر لیست چه کسی شود.

مشروح گفتگو با علی صوفی را در ادامه بخوانید:

******

- آقای صوفی! با توجه به اینکه ردصلاحیت‌ها مورد انتقاد بسیاری از اصلاح‌طلبان قرار گرفت، به نظر شما برنامه اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس چه خواهد بود؟

وقتی که همه را ردصلاحیت کردند، چه برنامه‌ای می‌ماند.

- الان صحبت‌هایی مطرح شده است که ممکن است لیستی با کمتر از ۳۰ نفر کاندیدا ارائه شود؟

در تهران منظورتان است؟

اگر در حوزه انتخابیه ای کاندیدا داشته باشیم معرفی می کنیم

- بله در تهران یا اینکه در شهرهایی که کاندیدا دارند، نامزد معرفی کنند و در شهرهایی که نامزدی نیست، لیستی ارائه ندهند...

این موضوع، قبلا تحت عنوان راهبرد اصلاح‌طلبان در شورای عالی سیاستگذاری تصویب و اعلام شد که ما در هر جا که کاندیدا داشته باشیم در آنجا کاندیدا را معرفی می‌کنیم و اگر هم کاندید نداشته باشیم، فردی را معرفی نمی‌کنیم.

از کاندیداهای اصلاح طلب شناخته شده حمایت می کنیم نه اصلاح طلب اسمی

- در مورد تهران چطور؟ آیا قرار است لیست ارائه نشود یا مثلا به معرفی ۱۵ یا ۲۰ نفر اکتفا می‌کنید؟

آن راهبردی که گفتم اقتضاء می‌کند که به هر تعداد -تفاوتی نمی‌کند که در تهران یا شهرستان- کاندیدای اصلاح‌طلب شناخته شده و امتحان پس داده -نه اسمی- وجود داشته باشند معرفی شود، طبعا شامل حال تهران هم می‌شود و تفاوتی ندارد، البته تصمیم با شورای عالی سیاستگذاری است.

- در مورد انتخابات در تهران تحلیلتان چیست؟ فکر می‌کنید چه تعداد نیروی شناخته شده در تهران وجود دارد که اصلاح‌طلبان با تکیه بر آنها لیست ارائه دهند؟

در حال حاضر در تهران یک تعداد از نمایندگان فعلی مجلس تأیید شده‌اند و همین افراد می‌توانند برای لیست مطرح باشند.

اصلاح طلبان برای بستن لیست بلاتکلیف هستند/ منتظریم ببینیم سیاست شورای نگهبان تغییر خواهد کرد یا نه

- صحبت‌هایی که اخیرا مطرح شده است که آقای مجید انصاری و کواکبیان برای سرلیستی مطرح هستند، این اخبار صحت دارد یا در حد گمانه‌زنی است؟ در شورای عالی سیاستگذاری در این رابطه صحبتی شده است؟

فعلا اصلاح‌طلبان در شرایطی نیستند که بخواهند بحث لیست را مطرح کنند، لیست ببندند و بعد بگویند سر لیست چه کسی شود. اصلاح‌طلبان مانند اصولگراها نیستند که تکلیفشان مشخص باشد. اصلاح‌طلبان بلاتکلیف هستند. منتظر تا ببینند که آیا این جمع کثیری از داوطلبان که ردصلاحیت شدند، آیا در ۱۲ بهمن فرد دیگری تأیید خواهد شد یا خیر؟ بالاخره سیاست شورای نگهبان تغییر خواهد کرد یا همان روال قبلی را ادامه خواهد داد؟ اگر به وضع موجود باشد باید بگوییم که لیستی وجود نخواهد داشت که بحث سرلیستی‌اش مطرح شود.

روش شورای نگهبان بر حضور مردم در انتخابات لطمه خواهد زد

- صحبت‌هایی هم در مورد رایزنی با شورای نگهبان مطرح شده بود که مثلا آقای مجید انصاری یا عارف مسیر رایزنی با شورای نگهبان را پیش بگیرند.

هر کسی که این زمینه را دارد که با شورای نگهبان مذاکره و صحبت کند، وارد میدان می‌شود، بالاخره پای منافع ملی و حضور مردم در انتخابات در میان است. ما شاهد هستیم که بحث حضور در انتخابات مجلس از سوی رهبر انقلاب در نماز جمعه اخیر مورد تأکید قرار گرفته است و بحث اصلی رهبر انقلاب بر حضور مردم است. این برخورد شورای نگهبان و حذف یک جریان، بر حضور مردم لطمه خواهد زد و بر این موضوع تردید نیست. بنابراین بحث فراتر از ورود یک سری افراد است و موضوع کلیت نظام را شامل می‌شود. این رفتار در کلیت نظام و منافع ملی خلل ایجاد می‌کند. به هر حال شرایط به گونه‌ای است که کلیت نظام آسیب خواهد دید.

جایی برای عدول از هویت اصلاح طلبی وجود ندارد

- آیا امکان دارد که اصلاح طلبان به دلیل آنکه نیروی کافی ندارند دوباره به سمت ائتلاف با نیروهای اعتدالی یا برخی از چهره‌های اصولگرا بروند. شما محتمل می‌دانید که شورای سیاستگذاری به این نتیجه برسد یا همچنان تأکید بر اصلاح طلب بودن است؟

شما اگر راهبرد اصلاح‌طلبان را که در شورای عالی سیاستگذاری تصویب شده است را مشاهده کنید، در آن راهبرد جایی برای عدول از هویت اصلاح‌طلبی وجود ندارد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر