کد خبر: 77600
A

نجفی خوشرودی: تبعیت از سیاست‌های خصمانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی در شأن و وجهه اروپا نیست/ اروپایی‌ها با اینستکس نشان دادند دنبال حفظ برجام‌اند

علی نجفی‌خوشرودی گفت: همیشه از اروپایی‌ها خواسته‌ایم که استقلال بیشتری در سیاست خارجی خود در رابطه با ایران داشته باشند و از سیاست‌های خصمانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی تبعیت نکنند، ولی منافع مشترک اروپا با آمریکا مانع برآورده شدن این توقع شده است.

نجفی خوشرودی: تبعیت از سیاست‌های خصمانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی در شأن و وجهه اروپا نیست/ اروپایی‌ها با اینستکس نشان دادند دنبال حفظ برجام‌اند

به گزارش دیده بان ایران؛ در هفته جاری مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، دیدار کرد. گفتنی است محور این دیدار مقابله با فعالیت‌های منطقه‌ای ایران بود.

 

علی نجفی‌خوشرودی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس،درباره دیدار مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا و جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با محوریت ایران گفت: آمریکا و اروپا از شرکای هم‌پیمان هستند و طبیعی است که با یکدیگر نشست و مذاکراتی ترتیب دهند، این دیدارها بین کشورهای هم‌پیمان امری طبیعی است.

 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: البته بحثی که همیشه با اروپایی‌ها داشتیم این بود که استقلال بیشتری در سیاست خارجی خود از جمله رابطه با ایران داشته باشند و همراهی و تبعیت از سیاست‌های خصمانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی در شأن و وجهه اروپا نیست.

 

نماینده مردم بابل در مجلس توضیح داد: البته درست است که از اروپایی‌ها خواستیم دنباله‌رو سیاست‌های خصمانه آمریکا علیه ایران نباشند، ولی آنها هم ملاحظاتی تحت عنوان منافع اروپا دارند. سطح روابط اقتصادی و تجاری اروپا با آمریکا، همکاری‌های بین‌المللی، شرکت‌های چندملیتی از جمله مواردی است که این هم‌پیمانی و شراکت را برای آنها مهم می‌کند.

 

نجفی خوشرودی اظهار کرد: بعد از خروج آمریکا از برجام، با وجود حرف‌هایی که اروپایی‌ها در مخالفت با این اقدام زدند، در عمل از سیاست‌های آمریکا تبعیت کردند.

 

او تاکید کرد: آمریکا 2 سیاست را در دستور کار داشت، اول اینکه برجام را معدوم کند و از بین ببرد، دوم اینکه اگر موفق نشد، انتفاع اقتصادی ایران از برجام را به انواع وسیله‌های تحریم و فشار به طرف‌های اروپایی به صفر برساند. البته تا حد زیادی هم در این کار موفق شد.

 

اروپایی‌ها با اینستکس نشان دادند دنبال حفظ برجام‌اند، ولی برای فروش نفت و همکاری بانکی کاری نکردند

 

نجفی خوشرودی ادامه داد: البته اروپایی‌ها در ظاهر و با حرف از خروج آمریکا از برجام انتقاد کردند و اقداماتی هم از جمله اینستکس و نشست‌ها و سازوکارهایی انجام دادند، ولی در عمل نتوانستند در بحث فروش نفت و همکاری‌های بانکی کاری از پیش ببرند.

 

جمهوری اسلامی ایران توقع رفتار مناسب تری از اروپا درقبال برجام داشت

 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: جمهوری اسلامی از اروپا توقع رفتار مناسب‌تری در قبال برجام داشت. ما در قالب برجام توافق کردیم و در بحث هسته‌ای برخی اقدامات‌مان را موقتاً کاهش دادیم و حتی متوقف کردیم، برای اینکه متقابلاً آنها هم قدم‌هایی در راستای منافع ما بردارند؛ ولی وقتی قدمی از طرف آنها برداشته نشده، نمی‌توان زیاد به موضوع برجام و حفظ این توافقنامه امید داشت.

 

این عضو فراکسیون امید مجلس همچنین به موضوع دیدار اخیر پمپئو با رئیس اتحادیه اروپا اشاره کرد و گفت: این نشست‌ها بین شرکای هم‌پیمان طبیعی است ولی این بار این نشست و مذاکرات با محوریت موضوع ایران و مقابله با فعالیت‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی و اخباری که تحت عنوان ماشه از سوی اروپایی‌ها مطرح شد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود./اعتمادآنلاین

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر