کد خبر: 77685
A
نقوی حسینی:

چاره ای جز این نداریم که برجام را به هرشکلی حفظ کنیم

محمد جواد ظریف یک بار دیگر از تروئیکای اروپا انتقاد کرد و در صفحه تویتیر خود نوشت: « وقتی که سه کشور اروپایی، هفته گذشته باقی‌مانده برجام را با هدف فرار از تعرفه‌های ترامپ فروختند، هشدار دادم که این کار فقط اشتهای وی را تندتر می‌کند. اروپا پس از آن فروش شرافت خود و از دست دادن جایگاه اخلاقی و حقوقی خود، با یک تهدید تعرفه‌ای دیگر روبرو شده است. برای اروپا بهتر است که حاکمیت خود را اعمال کند.»

چاره ای جز این نداریم که برجام را به هرشکلی حفظ کنیم

به گزارش دیده بان ایران؛  وی درحالی از معامله شرافت اروپا می گوید که همین چند روز قبل تهدید کرده بود در صورت ادامه این رویه اروپا ایران از NPT خارج خواهد. اظهارات ظریف، نمایندگان مجلس و دیگر کارشناسان امر نشان می دهد که ایران حقیقتا از نقش آفرینی اروپا در مسیر حفظ برجام ناامید شده است.


همین ناامیدی است که محمدجواد ظریف را چوب دو سرطلا کرده است. او از در عین حال که هنوز به خاطر آن توافق و دفاع از آن مورد مواخده مجلسی ها است ، از سوی کارشناسان به اتخاذ رویکرد رادیکالی و یا به تعبیر فلاحت پیشه «انتحاری» متهم می شود.
برجام این روزها به جایی رسیده که مخالفان آن به راحتی می گویند« ما گفته بودیم». مثلا نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت در این باره به «آزادی» گفت:« ما از اول با برجام مخالف بودیم. من همه ی مواضع سخنرانی ها و مصاحبه ها  ومناظره های تلویزیونی م موجود است ما به این توافق نقد جدی داشتیم».


وی در پاسخ به اینکه اگر توافق برجام بد بود چرا امریکا خارج شد؟ گفت: « ما نباید ملغطه کنیم؛  بله امریکایی ها توافق برجام را منعقد کردند اما ما هم تعهداتمان را انجام دادیم و وقتی موقع تعهدات انها شد از برجام خارج شدند. برجام انصافا نقایص و اشکالاتی زیادی داشت».


این نماینده مجلس در پاسخ به اینکه در شرایط فعلی باید در برجام بمانیم یا از آن خارج شویم، گفت: « الان ما چاره ای جز این نداریم که برجام را به هرشکلی حفظ کنیم چون ما تعهداتمان را انجام دادیم مثل کسی می مانیم که خونه را خریده چک ها را داده و پول هم نقد شده اما طرف در خانه نشسته است و می گوید حالا توافق را لغو کنیم.»


وی تاکید کرد: « ما از برجام خارج نمی شویم و  فعلا پروتکل الحاقی را داوطلبانه اجرا می کنیم و در چارچوب ان پی تی نیز همکاری داریم اما با ادامه دار بودن بد قولی اروپا  می توانیم در این همکاری های خود تجدید نظر کنیم و حتی از ان پی تی خارج شویم تا اروپا را وادار به اجرای تعهدات کنیم.»


نقوی حسینی و دیگران در حالی ایده خروج از NPT را طرح می کنند که به اعتقاد کارشناساس مسائل بین الملل این اقدام هیچ سودی برای ما نخواهد داشت. به عنوان مثال جاوید قربان اغلو، تحلیل گر مسائل بین الملل در گفت وگویی تاکید کرد که این اقدام صرفا موجب اجماع جهانی علیه ایران شده و از ترامپ که یک طرفه برجام را بهم زد، یک فرد محق می سازد.


با این حال به نظر می رسد که این روزها نظر ظریف به نظر نقوی حسینی و مخالفان برجام که همواره حامی سیاست های رادیکال بوده اند، نزدیک تر است! به هر ترتیب چاره ای نیست غیر از انتظار. باید صبر کرد و دید که ایران بعد از بی ثمر بود گام های پنجگانه و کاهش تعهدات خود چطور برای پایبندی اروپا به تعهداتش و ایستادگی مقابل امریکا تلاش می کند. قطعا شکست ایران در وادار کردن اروپا به همراهی به ارسال پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت و بازگشت تحریم ها منجر خواهد شد. در این شرایط ایران نیز به تهدیدات اخیر خود یعنی خروج از NPT و قطع همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی عمل کرده و حتما وضع خیلی پیچیده تر از امروز خواهد شد./ سایت آزادی

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر