کد خبر: 77853
A

ابتکار :اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان از عرصه رقابت های انتخاباتی در بسیاری از شهرستان‌ها حذف شده اند/ اگر در رقابت‌های ادوار سابق نگرانی‌ها از کاهش رقابت‌ها بود، الان بحث حذف مطرح است

دغدغه بسیار جدی‌ای که در فاصله کوتاه باقیمانده تا انتخابات وجود دارد در ارتباط با مسئله تأیید صلاحیت‌هاست. اتفاقی که برای طیف جریان حامی دولت شامل اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان می‌افتد جای تأسف و نگرانی دارد. اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان تقریبا همگی دارند از عرصه رقابت در بسیاری از شهرستان‌ها به‌طور کامل حذف می‌شوند. اگر در رقابت‌های ادوار سابق نگرانی‌ها از کاهش رقابت‌ها بود، الان بحث حذف مطرح است. شاهد مثال برخوردهای حذفی نیز مقایسه فهرست بالغ بر 150نفره اصولگرایان تنها در شهر تهران است که در مقابل آن کل موجودی اصلاح‌طلبان برای شهر تهران به انگشتان دو دست هم نمی‌رسد.

ابتکار :اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان  از عرصه رقابت  های انتخاباتی در بسیاری از شهرستان‌ها  حذف شده اند/ اگر در رقابت‌های ادوار سابق نگرانی‌ها از کاهش رقابت‌ها بود، الان بحث حذف مطرح است

به گزارش سایت خبری و تحلیلی دیده بان ایران؛ معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور در یادداشتی از رد صلاحیت های گسترده انتخاباتی انتقاد کرد.

ابتکار نوشت؛

آقای رئیس‌جمهور در 2جلسه اخیر هیأت دولت به‌درستی مسائل و نگرانی‌های مربوط به بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس دوره یازدهم را تشریح کرده‌اند. یکی از ابعاد قدرت ملی که رهبر معظم انقلاب نیز بر آن تأکید دارند، در کنار قدرت اقتصادی و قدرت تعامل در صحنه بین‌المللی، قدرت مشارکت سیاسی مردم است. پشتوانه مردم بزرگ‌ترین قدرت است. جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر این قدرت ملی شکل گرفته و پشتوانه قوی رأی مردم را به همراه داشته است. تداوم این قدرت ملی نیازمند مهیا نگه‌داشتن بستر مشارکت سیاسی مردم است.

ادوار انتخابات از حیث اجرا و فراهم‌شدن زمینه حضور نامزدها با طیف‌های گوناگون سیاسی باید به‌گونه‌ای باشد که قدرت ملی را تضعیف نکند. قدرت ملی با مشارکت حداکثری مردم و حضور همه طیف‌ها قابل تضمین است. اگر طیف خاصی که متعلق به کشور، نظام و انقلاب است و در عرصه‌های مختلف حضور داشته باشد، از فهرست انتخاب‌های مردم حذف شود، چنین رویکرد و رویه‌ای کمکی به اقتدار و قدرت ملی نخواهد کرد و حتما انسجام ملی را تضعیف می‌کند و  برخوردهای حذفی، گستره طیف‌ها و اندیشه‌های مختلف را که باید در انتخابات شرکت کنند تا یک انتخابات ملی برگزار شود، تهدید خواهد کرد.

دغدغه بسیار جدی‌ای که در فاصله کوتاه باقیمانده تا انتخابات وجود دارد در ارتباط با مسئله تأیید صلاحیت‌هاست. اتفاقی که برای طیف جریان حامی دولت شامل اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان می‌افتد جای تأسف و نگرانی دارد. اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان تقریبا همگی دارند از عرصه رقابت در بسیاری از شهرستان‌ها به‌طور کامل حذف می‌شوند. اگر در رقابت‌های ادوار سابق نگرانی‌ها از کاهش رقابت‌ها بود، الان بحث حذف مطرح است.

شاهد مثال برخوردهای حذفی نیز مقایسه فهرست بالغ بر 150نفره اصولگرایان تنها در شهر تهران است که در مقابل آن کل موجودی اصلاح‌طلبان برای شهر تهران به انگشتان دو دست هم نمی‌رسد. این در حالی است که اصولگرایان هنوز زمان بررسی نهایی صلاحیت‌ها در شورای نگهبان به پایان نرسیده، با اطمینان و اعتماد از تأیید صلاحیت نامزدهای خود فهرست کامل اسامی‌شان را ارائه می‌کنند ولی اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان قادر به معرفی یک فهرست در شهرستان‌ها هم نیستند. چنین برخوردی گویای مدیریت فضای انتخاباتی از سوی نهاد نظارتی است که این شکل از رقابت محدود را میان چهره‌های متعدد از یک جریان سیاسی سامان می‌دهد.

کمتر از یک‌ماه مانده به انتخابات دوم اسفندماه امسال مجلس، جرح و تعدیل‌های مراحل نظارتی برنامه زمان‌بندی‌ انتخابات، شوق و ذوق انتخاباتی مردم را کمرنگ‌تر هم کرده است. فضای سیاست خارجی، اقتصاد و حتی سیاست داخلی کشور تحت‌تأثیر بازگشت فشارهای تحریمی خارجی و اتفاقات ناگوار داخلی شرایط عادی ندارد و بدیهی است در چنین شرایطی نباید بار خاطر بیشتر بر سرمایه اجتماعی انقلاب و مردم شد. باید اعتماد و انگیزه کافی برای حضور مردم پای صندوق‌های رأی را ایجاد و از تشدید نارضایتی‌ها جلوگیری کرد. مجموعه دولت امید دارد با اعتراضاتی که داوطلبان انتخابات مجلس به شورای نگهبان ارائه کرده‌اند و از طریق تعاملاتی که دستگاه اجرایی کشور با شورای نگهبان صورت می‌دهد، بتواند روند بررسی صلاحیت‌ها را به سمت حضور هرچه بیشتر نمایندگان همه جناح‌ها در رقابت‌های انتخاباتی تغییر دهد.

منبع : همشهری

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر