کد خبر: 78112
A

علی مطهری: تنها ارائه مجوز صوت و تصویر 24ساعته در انحصار صداوسیماست/ ابلاغیه رئیس قوه قضاییه فعلاً موجب محدود شدن رسانه‌های فعال در زمینه تولید صوت و تصویر نمی‌شود

علی مطهری گفت: اگر بخواهند بگویند صوت‌ و تصویر فراگیر شامل پایگاه‌های اطلاع‌رسانی نیز می‌شود، برخلاف آن تعریف است. به عبارتی اگر صوت‌ و تصویر فراگیر شامل مثلا یک ویدئوی نیم‌ساعته‌ شود که یک سایت آن را بارگذاری می‌کند، خلاف تعریف صوت و تصویر فراگیر است و در واقع محدود کردن مردم به حساب می‌آید..

علی مطهری: تنها ارائه مجوز صوت و تصویر 24ساعته در انحصار صداوسیماست/ ابلاغیه رئیس قوه قضاییه فعلاً موجب محدود شدن رسانه‌های فعال در زمینه تولید صوت و تصویر نمی‌شود
به گزارش سایت خبری و تحلیلی دیده بان ایران؛  «مسئولیت صدور مجوز و تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی و نظارت بر آن منحصراً بر عهده سازمان صداوسیماست.» این بخشنامه‌ای است که رئیس قوه قضاییه ابلاغ کرده است.

 

اما بخشنامه رئیسی واکنش حسن روحانی رئیس‌جمهور را برانگیخت. رئیس‌جمهور خطاب به رئیس قوه قضاییه نوشته است: «احتراماً، این‌گونه امور مرتبط به شورای عالی فضای مجازی است.»

 

علی مطهری، نماینده تهران و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، درباره این موضوع به اعتمادآنلاین گفت: در بررسی طرح اداره و نظارت بر صدا و سیما درباره این مطلب بحث شد که کدام نهاد به صوت و تصویر فراگیر خصوصی مجوز بدهد. طراح این طرح هم من بودم. اما این موضوع به تعریف صوت و تصویر فراگیر بستگی دارد.
 
او ادامه داد: اگر منظور از صوت و تصویر فراگیر، صوت و تصویر مستمر، شبانه‌روزی و 24ساعته باشد که همه به آن دسترسی پیدا کنند، یعنی شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی، مجوز آن در انحصار صداوسیماست. یک ماده قانونی هم در این طرح آورده شد که کسانی که بخواهند رادیو یا تلویزیون خصوصی داشته باشند بتوانند از صداوسیما مجوز بگیرند و فعالیت کنند، چیزی شبیه مجوز دادن هیئت نظارت بر مطبوعات به روزنامه‌ها و هفته‌نامه‌ها و مجلات.
 
این نماینده مجلس تاکید کرد: اما اگر بخواهند بگویند صوت‌ و تصویر فراگیر شامل پایگاه‌های اطلاع‌رسانی نیز می‌شود، برخلاف آن تعریف است. به عبارتی اگر صوت‌ و تصویر فراگیر شامل مثلا یک ویدئوی نیم‌ساعته‌ شود که یک سایت آن را بارگذاری می‌کند، خلاف تعریف صوت و تصویر فراگیر است و در واقع محدود کردن مردم به حساب می‌آید.
مطهری گفت: مقصود از طرح اداره و نظارت بر صداوسیما که بناست به قانون تبدیل شود این بوده که کسانی که می‌خواهند شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی تأسیس کنند، بتوانند مجوزشان را از صداوسیما بگیرند. اما این طرح برنامه‌های صوتی و تصویری محدود و غیرفراگیر  که در سایت‌ها و شبکه‌هایی مانند آپارات پخش می‌شود را در بر نمی‌گیرد.
 
ابلاغیه رئیس قوه قضاییه فعلاً موجب محدود شدن رسانه‌های فعال در زمینه تولید صوت و تصویر نمی‌شود
 
این نماینده مجلس در پاسخ به این پرسش که «آیا ابلاغیه رئیس قوه قضاییه موجب محدود شدن رسانه‌های فعال در زمینه تولید صوت و تصویر نمی‌شود؟» توضیح داد: خیر، فعلاً این‌طور نیست. طرح اداره و نظارت بر سازمان صداوسیما ـ که در نوبت است ـ باید به صحن مجلس بیاید تا در آنجا تکلیف این موضوع مشخص شود.

 

علی مطهری در بخش دیگری از این گفت‌وگو، در جواب سوالی مبنی بر آتش زدن کتاب پزشکی طب داخلی هاریسون توسط یک مدعی طب اسلامی، گفت: هر کس هر کاری کرد که ما نباید نظر بدهیم. این فرد کار ناشایستی انجام داده و قابل اعتنا نیست.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر