کد خبر: 78116
A
هاشمی طباء :

کدام نامزدهای رد صلاحیت شده در دادگاه محکوم شده است!/ قاضی، پرونده مفاسد مالی را بررسی کند نه شورای نگهبان!

هاشمی طباء : بنابراین این ردصلاحیت‌هایی که بنابر اطلاعات مالی بدست آوردند به نظر من درست نیست چراکه باید اگر چنین مدارکی وجود داشته باشد، یک شعبه قضایی تشکیل شود و بررسی کند. در نتیجه سریعا حکم دهند و بر اساس حکم نیز عمل کنند. حال صرف اینکه بگویند بر اساس مسائل مالی کسی را ردصلاحیت کردیم، درست نیست. وقتی کسی محکوم نشده برائت دارد یعنی اصل بر برائت است مگر اینکه محکومیت داشته باشد. به نظرم این گفته نیز موجه نبود که شورای نگهبان إعلام کرد، اکثر نمایندگان و نامزدهای نمایندگی مجلس به خاطر مسائل مالی رد صلاحیت شدند. حال اینکه کدام نامزدهای رد صلاحیت شده در دادگاه محکوم شده است!

کدام نامزدهای رد صلاحیت شده در دادگاه محکوم شده است!/ قاضی، پرونده مفاسد مالی را بررسی کند نه شورای نگهبان!

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ «مصطفی هاشمی‌طبا» فعال سیاسی و کاندیدای دوره قبل ریاست جمهوری در این باره که بسیاری بر این باور بودند تعداد رد صلاحیت شده‌های اصولگرایان با اصلاح‌طلبان برابر است و اینکه آیا این حرف درستی است؟گفت: چون اطلاعی از لیست احراز صلاحیت‌ها ندارم نمی‌دانم چه کسانی و چه تعداد افراد رد صلاحیت شده و یا رد نشدند. اینکه اصولگرا هستند یا اصلاح‌طلب، مطلع نیستم. نظارت در این موارد بسیار مشکل است اما قبلا هم گفتم سخنگوی شورای نگهبان گفتند که اکثریت این افراد به دلایل فساد مالی رد صلاحیت شدند. طبیعتا اگر کسی این مسائل مالی مثل سوءاستفاده، اختلاس و شبیه به این داشته باشد، حتما باید رد صلاحیت شود اما من معتقدم شورای نگهبان قاضی نیست و ممکن است مدرکی یا اطلاعاتی برای شورای نگهبان واصل شده باشد، باید یک قاضی محاکمه کند و حکم بدهد. از این رو تا وقتی که حکم قضایی برای کسی صادر نشده به‌رغم اینکه ممکن است مدارکی از یک جاهایی فرستاده باشند یا ادعاهایی مطرح باشد، نمی‌توان حکم به محکومیت کسی داد.

او افزود:  بنابراین این ردصلاحیت‌هایی که بنابر اطلاعات مالی بدست آوردند به نظر من درست نیست چراکه باید اگر چنین مدارکی وجود داشته باشد، یک شعبه قضایی تشکیل شود و بررسی کند. در نتیجه سریعا حکم دهند و بر اساس حکم نیز عمل کنند. حال صرف اینکه بگویند بر اساس مسائل مالی کسی را ردصلاحیت کردیم، درست نیست. وقتی کسی محکوم نشده برائت دارد یعنی اصل بر برائت است مگر اینکه محکومیت داشته باشد. به نظرم این گفته نیز موجه نبود که شورای نگهبان إعلام کرد، اکثر نمایندگان و نامزدهای نمایندگی مجلس به خاطر مسائل مالی رد صلاحیت شدند. حال اینکه کدام نامزدهای رد صلاحیت شده از اصلاح طلبان هستند یا اصولگرایان، نمی‌توانم تشخیص بدهم چون اسامی را ندارم.

او درباره جناحی عمل کردن شورای نگهبان، با توجه به نامه‌ای که احمد توکلی، فعال سیاسی اصولگرا، به شورای نگهبان نوشته و از رد صلاحیت اصلاح‌طلبان انتقاد کرده است، نیز گفت: اطلاعات توکلی نسبتا خوب است. به هر حال ارتباطات او بسیار خوب بوده و متوجه است چه کسی به چه دلیل رد شده است. بنده نمی‌دانم. البته ظاهرا این مطالبی که توکلی گفت، به نظر درست است اما نمی‌توانم قضاوت کنم. می‌توان به حرف توکلی هم اعتماد کرد چراکه فردی مطلع بوده و در جریان مسائل قرار دارد.

هاشمی‌طبا ادامه داد: او با بعضی از ردصلاحیت‌شدگان آشناست. از این رو سخن او از نظر جوهری حرف خوبی است. به هر حال نباید جناحی عملی کرد و شورای نگهبان همیشه در حقیقت می‌گوید من بی‌طرف هستم اما از ظواهر امر، تا حدودی متفاوت به نظر می‌رسد. وقتی می‌گویند به خاطر مسائل مالی، این مسائل مالی باید در محکمه‌ای ثابت شده باشد. باید افراد به شورای نگهبان بروند و مدارکشان را ببرند. مدارک با حضور متهم بررسی شود و قاضی که حکم قضاوت از قوه قضائیه دارد، بررسی کند. مثلا آقای کدخدایی یک حکم قضایی بگیرد که قاضی است و می‌تواند رسیدگی کند. بدین گونه،  افراد را به حضور بخواهد و بگوید این مدارک علیه شما است و بعد حکم قضایی صادر کند. به نظرم در این مورد بی توجهی رخ داده است.

 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره ایراد عدم التزام به اسلام و ولایت فقیه که به بسیاری از کاندیداهای نمایندگی وارد شده است، نیز بیان کرد: بنده حداقل در  مورد  مطهری می‌توانم بگویم، او هم التزام به ولایت فقیه دارد و هم به قانون اساسی التزام دارد. اینکه در این مورد نظر شورای نگهبان چیست و چگونه بررسی می‌کنند من نمی‌دانم. اما در این مورد من اعتقاد دارم مطهری به همه اینها اعتقاد دارد. او به جمهوری اسلامی اعتقاد دارد. تشخیص با آنهاست و از او ایراد گرفتند. می‌گویند ما با خدا معامله می‌کنیم حتما همین طور است!

منبع: برنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر