کد خبر: 78174
A
محمدجواد ظریف:

برقراری کانال مالی سوئیس نشان‌دهنده حسن نیت آمریکا نیست

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: برقراری کانال مالی سوئیس قدم کوچکی است و البته ما از آنها قدردانی می‌کنیم اما این نشان دهنده حسن نیت آمریکا نیست.

برقراری کانال مالی سوئیس نشان‌دهنده حسن نیت آمریکا نیست

به گزارش دیده بان ایران؛ محمدجواد ظریف صبح امروز و در حاشیه نشست با دانشجویان دانشگاه جنگ ارتش جمهوری اسلامی ایران (دافوس) در جمع خبرنگاران گفت: حضور گسترده مردم در انتخابات تعیین می‌کند که آمریکا مجبور است فشارهای حداکثری خود را کنار بگذارد و بپذیرد سیاست ترامپ شکست خورده است.

وی ادامه داد: البته در انتخابات باید زمینه حضور گسترده فراهم شود تا مردم حضور حداکثری داشته باشند؛ با این حضور حتما می توانند تعیین کننده باشند و آمریکا مجبور است سیاست فشار حداکثری خود را کنار گذاشته و بپذیرد سیاست ترامپ شکست خورده است و خسارات ایران را پرداخت کند.

وزیر امورخارجه درباره طرح مقابله با تروریسم اقتصادی آمریکا علیه ایران گفت: این بررسی‌ها توسط وزارت خارجه انجام و به شورای عالی امنیت ملی پیشنهاد می شود و شورا تصمیم می‌گیرد. یکی از سازمان هایی که در حوزه تقویت تروریسم اقتصادی امریکا علیه ایران فعال است سازمان اتحاد علیه ایران هسته ای است که اسمش از اول تا آخر دروغ است.  

وی افزود: در این زمینه پیشنهاد مناسبی به شورای عالی امنیت ملی انجام می‌شود و آنها بررسی خواهند کرد الان بررسی ها در وزارت خارجه در حال انجام است.

ظریف درباره حضور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن نیز گفت: باید بپذیریم مردم طبق فرمایش امام راحل، ولی نعمت هستند. مردم تکلیف خودشان را می‌دانند و حضور دارند و با حضور در مراسم سردار قدرشناسی خود را نشان دادند.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره سفر هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه  اروپا به ایران ومحورهای گفت‌گوها با وی گفت: ما پیش‌تر همه موارد بدعهدی اروپا را به آنها گفته‌ایم؛ درخواست دیدار کردند و باید ببینیم حرف هایشان چه است.

وزیر امور خارجه همچنین درباره نامه ۱۴ صفحه‌ای خود به اتحادیه اروپا هم گفت: تاکید براین است آنکه حق استفاده از ماده ۳۶ را داشته، با مستندات غیرقابل انکار جمهوری اسلامی بوده و آنها ناکام بودند یا به عبارت برجامی دچار نقض اساسی برجام شدند و جمهوری اسلامی اقدامات جبرانی ماده ۳۶ را انجام داد. بنابراین آنها حقی برای دست‌یازی به ماده ۳۶ برجام ندارند و ما در ۱۴ صفحه به طور مفصل هم با متن هم با شکل به آنها نشان دادیم چه اشتباه فاحشی مرتکب شده‌اند.

رییس دستگاه دیپلماسی همچنین کانال مالی سوییس را کمتر از اجرای دستور دیوان بین المللی دادگستری دانست و گفت: این دیوان به آمریکا دستور داد حق ندارد از ورود غذا و دارو به ایران ممانعت کند. سیاست آمریکا کماکان سیاست فشار بر مردم ایران و محروم کردن ایران از پرداخت هزینه این دارو و محدود کردن روش های استفاده از منابع مالی موجود است.

وی تصریح کرد: این قدم کوچکی است البته دولت سوییس تلاش کرده است و ما از آنها قدردانی می‌کنیم اما این نشان دهنده حسن نیت آمریکا نیست. /ایسنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر