کد خبر: 7820
A

علی لاریجانی: آمریکا باید از اجرای تحریم‌ها اجتناب کند/ گزارش کمیسیون عمران مجلس درباره حادثه سمنان به‌زودی به اطلاع عموم می‌رسد

رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: شرایط زمان مدرس و سال‌های مشروطیت و به هم‌ریختگی‌های بین‌المللی و داخلی بر تفکر محوریت مجلس بی‌تاثیر نبود.

علی لاریجانی: آمریکا باید از اجرای تحریم‌ها اجتناب کند/ گزارش کمیسیون عمران مجلس درباره حادثه سمنان به‌زودی به اطلاع عموم می‌رسد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران به نقل از ایلنا، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور صحن علنی امروز مجلس ضمن تبریک آغاز ماه ربیع، روز مجلس را نیز به نمایندگان تبریک گفت و عنوان کرد: یاد شهید مدرس را گرامی می‌داریم. او به حق معتقد بود مجلس نقطه قضا و غدر است و عظمت هر ملتی به عظمت مجلس است. 

او افزود: از دور دوم مجلس که مدرس ناظر و مجتهد تراز اول بود، تا پایان مجلس ششم، اهتمام ویژه‌ای به جایگاه مجلس داشت و در همه امور اظهار‌نظر تاثیرگذار داشت. البته وکلا تصدیق می‌کنند کاری که ما قبول کردیم بهترین کارهاست و باید بهترین اوقات را برای این کار مقرر کنیم.

امیدواریم مجلس در جهت مدرسه مدرس حرکت کند

رییس مجلس تاکید کرد: شرایط زمان مدرس و سال‌های مشروطیت و به هم‌ریختگی‌های بین‌المللی و داخلی بر تفکر محوریت مجلس بی‌تاثیر نبود. اما نظریه مدرس مختص دوره‌ای خاص نیست. مدرس می‌گفت با جمهوری مخالف نیستم اما این جمهوری که می‌خواهند به ما تحمیل کنند، مبتنی بر خواست مردم نیست. 

لاریجانی با بیان اینکه تلاش‌های آن مرد بزرگ در تاسیس نظام جمهوری اسلامی تاثیر گذاشت، خاطرنشان کرد: بنیانگذار جمهوری اسلامی و امام و رهبری بر همین روال مجلس را در راس امور قرار دادند.

او گفت: امیدواریم مجلس در جهت مدرسه مدرس حرکت کند.

ایران از امنیت کامل برخودار است

رئیس مجلس با بیان اینکه چند حادثه در اواخر ماه صفر وجدان عمومی را متالم و متاثر کرد، اظهار داشت: نخستین حادثه، حادثه تروریستی حله و شهادت‌ ده‌ها زائر ایرانی بود که اوج سبوعیت گروه‌های تروریستی بود.

لاریجانی ادامه داد: کمتر در تاریخ اسلام گروهی را سراغ داریم که در انجام جنایت، اینچنین لاابالی باشد. ایران با تدبیر نیروهای مسلح و همچنین نیروهای امنیتی از امنیت کامل برخودار است.

او برای شهدای حادثه زوار آمرزش طلبید و برای خانواده ‌آنها صبر مسائلت کرد و به مردم خوزستان تسلیت گفت.

گزارش کمیسیون عمران مجلس به زودی به اطلاع عموم خواهد رسید

رئیس قوه مقننه با اشاره به حادثه تصادم دو قطار در سمنان تصریح کرد: حادثه تاسف‌آور در سمنان، از حوادث تلخ گذشته بود. به خانواده‌های داغدار آنها که عموما از مردم شریف آذربایجان بودند، تسلیت می‌گویم. همانطور که مطلعید کمیته‌هایی برای بررسی این موضوع تشکیل شده و کمیسیون عمران مجلس نیز تلاش وافری کرده و گزارشی را تهیه کرده که به زودی به اطلاع عموم می‌رسد.

آیا مواضع اوباما صادقانه است؟ 

لاریجانی با یادآوری تمدید قانون تحریم‌های ایران (ایسا) خاطرنشان کرد: مجالس سنا و نمایندگان درباره قانون ایسا تصمیم به تمدید آن گرفته‌اند و از طرفی رئیس جمهور امریکا یک طرف توافق هسته‌ای است، اعلام کرد شما محدودیت‌های مرا در برابر کنگره می‌شناسید. آیا این یک موضع صادقانه است؟ آیا پس از انتخابات ریاست جمهوری آنقدر بی‌اعتبار شده‌اید که حتی هم‌حزبی‌هایتان به نظر شما توجه نمی‌کنند؟ (در این لحظه شعار مرگ بر امریکا از سوی نمایندگان مجلس طنین‌انداز شد.) 

رئیس جمهور امریکا با شرافت عمل نکرد

او افزود: حدود نیمی از اعضای کنگره، عضو حزب دموکرات هستند. چطور یک نفر فقط رای نداد. این مسئله نشان می‌دهد که کل نظام سیاسی امریکا در تمدید تحریم‌ها با یکدیگر توافق کرده‌اند که نشان از بی‌اعتمادی به امریکا است. چطور اعضای حزب دموکرات در هنگام تصویب توافق هسته‌ای در مقابل جمهوریخواهان ایستادند اما در این مسئله چگونه حتی یک نفر از دموکرات‌ها در این باره شانی به توافق هسته‌ای قائل نشد. این مسئله نشان می‌دهد رئیس جمهور امریکا با شرافت عمل نکرد و این حرف از صداقت نیست.

تمدید تحریم‌ها با هشت جای برجام مغایر است

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه رئیس جمهور امریکا در برابر کنگره محدودیت دارد ولی آنقدر، ابراز داشت: تمدید تحریم‌ها خلاف توافق هسته‌ای است. من در یک بررسی اجمالی دیدم که در هشت جای برجام با تمدید و اعمال تحریم‌های جدید مخالفت شده است. به طور مثال، در بند ه دیباچه آمده است که ایران و گروه 1+5 توافق کرده‌اند که برجام را با حسن نیت و احترام متقابل اجرا کنند و از هر گونه اقدام مغایر که مخالف روح و متن توافق است، اجتناب ورزند و گروه 1+5 از جایگزین کردن تحریم‌ها و اقدامات محدودیت‌زا خودداری ورزد.

امریکا باید از اجرای تحریم‌ها اجتناب کند

لاریجانی اضافه کرد: در بند 21 برجام آمده است امریکا تحریم‌های مشخص شده در ضمیمه دوم را متوقف خواهد ساخت. بندهایی که درخصوص انجام معاملات و سرمایه‌گذاری با ایران است در حالی قانون ایسا محورش، محدودیت در سرمایه‌گذاری درخصوص نفت و گاز و پتروشیمی است که باید امریکا از اجرای آن خودداری کند.

دولت اقدام متناسب را به امریکا براساس مصوبه مجلس بدهد

او با اشاره به ابراز نگرانی وزیر امور خارجه امریکا از تمدید قانون تحریم‌ها بیان کرد: اقدام امریکا هیچ توجیهی در یک توافق بین‌المللی ندارد. از طرفی، پاینبدی ایران به تعهداتش از منظر جامعه جهانی مسجل شده است. ما در مجلس مصوبه مهمی را در خصوص برجام تصویب کرده‌ایم که تکلیف را مشخص می‌کند. در این قانون آمده است که یک از طرف به تحریم روی آورد یا تحریمی را جایگزین کرد، دولت چه اقدامی را بکند. حال که این اقدام صورت گرفته است، دولت اقدام متناسب را باید انجام دهد. (در این لحظه شعار الله اکبر از سوی نمایندگان در صحن مجلس طنین‌انداز شد.)

دولت گزارش پاسخ متناسب به امریکا را به مجلس بدهد

رئیس مجلس تاکید کرد: اکید از دولت می‌خواهیم براساس مصوبه مجلس درباره برجام به‌خصوص بندهای سه و هفت آن، اقدامات متقابل را در برابر گستاخی آنها هرچه سریعتر انجام دهد و گزارش آن را به مجلس بدهد.

کشور نیازمند وفاق بیشتر است

او در پایان خطاب به قوا و سایر نهادهای دیگر یادآور شد: کشور نیازمند وفاق بیشتر است. از قوای مختلف می‌خواهیم تمامی توان خود را صرف وحدت کنند و از اقدامات چالش‌برانگیز بپرهیزند تا وقت مسئولان صرف این مسائل نشود و مصروف امور اصلی کشور شود. 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر