کد خبر: 7824
A

رییس جمهور: تقدیم به موقع لایجه بودجه نشانگر رعایت منزلت مجلس است/ تمدید تحریم‌های «ایسا» نقض برجام است/ رییس‌جمهور آمریکا از تایید و اجرای آن جلوگیری کند

رییس جمهور در صحن مجلس به ارائه گزارشی از عملکرد اقتصادی دولت یازدهم پرداخت.

رییس جمهور: تقدیم به موقع لایجه بودجه نشانگر رعایت منزلت مجلس است/ 
تمدید تحریم‌های «ایسا» نقض برجام است/ رییس‌جمهور آمریکا از تایید و اجرای آن جلوگیری کند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران به نقل از ایلنا، حجت‌الاسلام حسن روحانی که صبح امروز برای تقدیم لایحه بودجه سال ۹۶ به مجلس رفته بود، در سخنانی با تبریک حلول ماه ربیع‌الاول گفت: خداوند را شاکرم که توفیق داد تا چهارمین لایحه بودجه دولت تدبیر و امید را در فرصت قانونی به مجلس شورای اسلامی تقدیم کنم.

وی افزود: دولت یازدهم تقدیم به موقع لایحه بودجه به مجلس را رعایت شان و منزلت مجلس و نشانگر اهتمام خود در پایبندی به قانون و رعایت انضباط مالی می‌داند.

روحانی با اشاره به اینکه بودجه سال آتی، آخرین بودجه دولت یازدهم خواهد بود به ارائه گزارش عملکرد اقتصادی دولت در این دوره پرداخت و گفت: دولت یازدهم در شرایطی کار خود را آغاز کرد که علیرغم درآمده‌های هنگفت به سبب فروش نفت، به دلیل سو مدیریت‌های گذشته و همچنین تحریم های ظالمانه در شرایط ویژه‌ای ازنظر اقتصادی و روابط خارجی به سر می‌برد.

رییس جمهور یادآور شد: دولت در ابتدای کار خود درحوزه هایی با شرایط بحرانی و در برخی با دشوارهای بسیار مواجه بود. در چنین شرایطی دولت یازدهم با در نظر داشتن رویکردی عمل گرا و واحد گرایانه تلاش کرد تا با اولویت بندی بحران‌ها و مشکلات نسبت به رفع یا تخفیف آنان اقدام کند.

روحانی به مسئله تورم اشاره کرد و افزود: تا قبل دولت یازدهم، هیچ دولتی در تاریخ نظام جمهوری اسلامی کار خود را با تورم بالای ۲۳ درصد آغاز نکرده اما آغاز این دولت با تورم بیش از ۴۰ درصد بود و این دولت توانست به عهد خود با مردم ایران برای رسیدن به تورم تک رقمی اقدام کند و آن را به زیر ۱۰ درصد کاهش داد. و از خرداد سال جاری، نرخ تورم در مدار تک رقمی گرفته و همچنان تک رقمی باقی مانده است. این افتخار در تاریخ کشورمان برای دولت یازدهم باقی خواهد ماند.

وی با بیان اینکه تحقق رشد ۸ اقتصادی که جز برنامه‌های توسعه برنامه ششم بود جز از طریق ایجاد ثبات اقتصاد کلان میسر نخواهد بود، اظهار کرد: دولت توانسته با تحقق تورم تک رقمی، ثبات و پیش بینی اقتصادی را محقق کند که موجب کاهش ریسک سرمایه گذاری داخلی و خارجی خواهد شد. تحقق رشد ۸ اقتصادی علاوه بر ثبات اقتصاد کلان، نیازمند اصلاحات ساختاری است که در قالب برنامه ششم به مجلس تقدیم شده است. با این حال حفظ دستاورد تورم تک رقمی در بودجه به عنوان پیش شرط انجام این اصلاحات و سیاست خدشه ناپذیر دولت است.

رییس جمهور به نرخ بیکاری در ابتدای شروع به کار دولت تدبیر و امید اشاره کرد و گفت: دولت در شرایطی سکان را به دست گرفت که اقتصاد کشور از رشد بدون اشتغال رنج می‌برد. این امر سبب شد تا خالص اشتغال تغییر نکرده و برابر صفر باشد. در همین سال‌ها متولدین دهه شصت در مقیاس بزرگ آماده ورود به بازار کار بودند که نسبت به چند دهه قبل بی سابقه بوده است. نبود شرایط لازم برای اشتغال، ورود به بازار کار آنان را به تعویق انداخته و موجب ورود آنها به دانشگاه شد. از این رو این امر نرخ مشارکت را در نیمه دوم دهه هشتاد به میزان قابل توجهی کاهش داد.

وی گفت: خوشبختانه این انباشت جمعیت فعال غیر شاغل، ظرف دو سه سال اخیر و بویژه طی یکسال اخیر با اتفاق جدیدی مواجه شده و شاهد ورود جمعیت فارغ التحصیل و زنان به بازار اشتغال هستیم. 

روحانی ادامه داد: در تابستان منتهی به سالجاری، یک میلیون ۲۰۰ هزار نفر وارد بازار کار شده اند که نیمی از آنان تحصیلات عالی دانشگاهی داشتند و ۶۵ درصد افراد وارد به بازار کار را زنان تشکیل می‌دهند. همچنین در دوسال اخیر منتهی بهتابستان سال ۹۵، به طور متوسط سالانه ۷۴۷ هزار نفر به جمعیت شاغل اضافه شده و این با بهترین عملکرد اشتغال زایی در سال‌های ۸۰ تا ۸۴ یک رکورد محسوب می‌شود اما همچنان میزان اشتغالزایی با میزان جمعیت فعال برابر نیست. از سوی دیگر همچنان جمعیت غیرفعال بزرگی وجود دارد که انتظار می رود که در سال های آتی وارد بازار کار شوند.

 

حجت الاسلام حسن روحانی در ادامه سخنان خود در صحن علنی مجلس،  با تاکید بر اینکه از نظر جمهوری اسلامی برجام یک دستاورد برد-برد است، گفت: هر کشوری که در اجرای برجام فعال‌تر است از اجرای آن بیشتر نفع خواهد برد.  ایران در این زمینه منتظر اجازه هیچ کشوری نخواهدبود.

رییس جمهور به تصویب تمدید تحریم‌های ایران معروف به ایسا از سوی مجلس نمایندگان و سنای آمریکا اشاره کرد و گفت:‌ طبق گزارش‌های متعدد آژانس بین‌المللی از زمان اجرایی شدن برجام، ایران به تمام تعهدات خود عمل کرده و به آن پایبند است. ما معتقدیم که برجام یک سند بین‌المللی است که به تائید شورای امنیت رسیده و اجرای دقیق آن می‌تواند دستاوردهای بسیاری برای تمامی کشورهای طرف‌های آن و نیز جامعه بین الملل داشته باشد.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه ایران هیچ گاه نقض کننده برجام نخواهد بود، اظهار کرد: ما به تعهدات خود پایبند هستیم اما به عنوان رییس جمهور و رییس شورای عالی امنیت ملی به صراحت اعلام می کنم که نقض برجام را از سوی هیچ یک از اعضای۱+ ۵  تحمل نخواهیم کرد و به آن پاسخ مناسب خواهیم داد. مصوبه اخیر کنگره امریکا به اعتقاد ما با برجام مغایرات داشته و ناقض آن است. لذا رییس جمهور آمریکا موظف است با اختیارت خود از تائید و اجرای آن جلوگیری کند . 

رییس جمهور تصریح کرد: چنانچه این مصوبه به اجرا گذاشته شود، نقض فاحش برجام بوده و پاسخ قاطعانه ما را به دنبال خواهد داشت. حتی امضای آن توسط رییس جمهور امریکا را خلاف تعهدات امریکا می‌دانیم  وبا عکس العمل مقتضی روبرو خواهد شد. لذا در چارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی و مصوبه مجلس در جلسه همین هفته هیات نظارت بر برجام تصمیمات لازم را اتخاذ خواهیم کرد و به اطلاع مردم خواهیم رساند. ما در اجرای مطلوب برجام مصمم هستیم اما در مواجه با هرگونه بدعهدی، تعلل و نقض برجام نیز قاطع عمل خواهیم کرد.

روحانی گفت: ایران امروز کشوری است با ثبات و دارای نظام مردم سالار که فرصت‌های جذاب در حوزه اقتصاد دارد و به زودی به یکی از اقتصادهای نوظهور تبدیل خواهد شد. از سوی دیگر سدی در برابر گروه های تروریستی بوده که همکاری با ما می‌تواند منجر به افزایش امنیت در منطقه‌ شود. ایران کشوری است که علیرغم تبلغات بدخواهان، خواهان همزیستی با جهان و امنیت و ثبات در منطقه است که همکاری با چنین کشوری در جهت منافع همه کشورها خواهد بود.

وی با بیان اینکه اقتصاد ایران از بیماری‌ها مزمن ساختاری رنج می‌برد، گفت: اکنون این امکان فراهم شده که توان اجرایی کشور بر حل مشکلات ساختاری متمرکز شود. امیدواریم در سال ۹۵ که از سوی رهبر انقلاب به اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل و با تورم تک رقمی و رشد اقتصادی بالای ۵ درصدو ایجاد ۷۰۰ هزار شغل جدید به پایان ببریم و این آغازی برای شروع این اصلاح ساختارها خواهد بود.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر