کد خبر: 78281
A
مدیر کل سیاسی وزارت کشور:

احزاب فقط می‌توانند عضو یک جبهه باشند/ فرصت سه ماهه به احزاب چندجبهه‌ای/ با احزاب غیرقانونی و جبهه‌های بدون مجوز برخورد می‌کنیم

مدیر کل سیاسی وزارت کشور گفت:‌ احزاب هم در حوزه ورود افراد نخبه در عرصه‌ رقابت و هم آگاهی مردم برای مشارکت فعال و جدی و انتخاب بهترین افراد برای ورود به مجلس فعالیت می‌کنند و مورد اعتماد نظام و وزارت کشور در حوزه اجرای انتخابات هستند.

احزاب فقط می‌توانند عضو یک جبهه باشند/ فرصت سه ماهه به احزاب چندجبهه‌ای/ با احزاب غیرقانونی و جبهه‌های بدون مجوز برخورد می‌کنیم

به گزارش دیده بان ایران، حمید ملانوری رئیس کمیسیون ماده ۱۰ احزاب در شانزدهمین نشست خبری این کمیسیون در امروز ۱۶ بهمن‌ماه ۹۸ ضمن تبریک ایام دهه فجر و پیروزی انقلاب و گرامی‌داشت شهدای وقایع اخیر کشور و سردار سلیمانی گفت: در آستانه برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و میان دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری هستیم تلاش‌ها و اقدامات زیادی توسط همکاران در حوزه اجرایی و به همراهی هیات‌های نظارت و بازرسی انجام شده است تا بتوانیم انتخاباتی باشکوه، قانون‌مند را در فضایی پرنشاط و امن در دوم اسفند برگزار کنیم.

وی با بیان اینکه یکی از نهادهایی که به طور ویژه در ایام انتخابات نقش آفرینی می‌کند احزاب و گروه‌های سیاسی هستند، گفت: احزاب هم در حوزه ورود افراد نخبه در عرصه‌ رقابت و هم آگاهی مردم برای مشارکت فعال و جدی و انتخاب بهترین افراد برای ورود به مجلس فعالیت می‌کنند و مورد اعتماد نظام و وزارت کشور در حوزه اجرای انتخابات هستند.

مدیر کل سیاسی وزارت کشور با بیان اینکه در چند ماه اخیر برای اینکه ارتباط تنگاتنگ برای مجریان و احزاب فراهم شود و هم زمینه‌های همفکری و همراهی فراهم شود نشست‌هایی با حضور نمایندگان احزاب و دبیران کل انجام شد، افزود: همچنین نشست‌هایی با طیف‌های مختلف سیاسی و با حضور وزیر کشور و همچنین نشست‌هایی با حضور نمایندگان جبهه‌های سیاسی شکل گرفته و خانه احزاب با حضور رئیس ستاد انتخابات کشور برگزار و نظراتشان احصاء شد.

وی ادامه داد: همه دستگاه‌های اجرایی و فعالان سیاسی امروز متحد هستند که فضایی برای حضور حداکثری همه مردم در انتخابات دوم اسفند ماه داشته باشیم.

ملا نوری گفت: با توجه به اینکه از حضور مجدد عرف به عنوان رئیس کمیسیون و بنده به عنوان دبیر کمیسیون یک سال می‌گذرد، گزارش یکساله کمیسیون ماده ۱۰ را اعلام می‌کنیم.

وی بابیان اینکه گزارش ارائه شده تا پیش از جلسه امروز و تا پایان دی ماه است، گفت: مجموعا ۱۸ جلسه کمیسیون ماده ۱۰ برگزار شده است و مجموعا ۲۲۶ مصوبه در کمیسیون داشته‌ایم ۱۸۰‌ مصوبه مربوط به گروه‌های سیاسی و ۳۸ مصوبه آن مربوط به اقلیت‌های دینی بوده است.

دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب اظهار کرد: تعداد ۴۹ کنگره‌ توسط ناظران وزارت کشور برگزار شده است و همچنین تعداد شعب استانی احزابی که صلاحیت مسئولان آنها را برسی کرده‌ایم ۸۶ شعبه بوده است.

وی با بیان اینکه تعداد دفاتر راه‌اندازی شده احزاب در سال ۹۶، ۹۷، ۴۹۶ دفتر بوده است، تعداد دفاتر تاسیس شده در یک سال منتهی به دی ماه ۹۸ را ۵۷۰ دفتر عنوان کرده و گفت: در حوزه تاسیس شعب احزاب نیز تا قبل از یک سال گذشته تنها یک شعبه مجوز فعالیت داشت که افزایش این تعداد از شعب نشانه تسریع رسیدگی به پرونده‌های مربوط به تایید صلاحیت شعب احزاب است.

ملانوری با تاکید بر اینکه این آمار تا پایان جلسه امروز است، گفت: در یک سال گذشته ۱۱ مجوز تاسیس احزاب در کمیسیون ماده ۱۰ صادر شده است و همچنین ۱۴ پروانه فعالیت حزبی در همین دوره صادر کرده‌ایم. به این ترتیب تا اکنون براساس قانون جدید مجموعا ۹ پروانه فعالیت صادر شده است.

وی با بیان اینکه تا قبل از دوره یک ساله تنها یک جبهه، آن هم با قانون قدیمی نحوه فعالیت احزاب مجوز فعالیت داشت که اکنون تعداد این جبهه‌ها به ۹ عدد رسیده است.

دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب با اشاره به عملکرد این کمیسیون گفت: تعداد جلسات برگزار شده در یک سال اخیر ۵.۸ دهم درصد افزایش داشته و همچنین مصوبات آن رشد ۹۳ درصدی داشته است.

ملانوری افزود: کنگره‌های برگزار شده احزاب در دوره یک ساله نسبت به سال پیش رشد ۱۶ درصدی داشته و تاسیس شعب احزاب در استان‌ها از صفر به ۸۶ رسیده است؛‌ دفاتر احزاب ۱۱۲ درصد رشد داشته‌اند.

وی با بیان اینکه مجموعا در کنار ۱۱۶ حزب دارای پروانه فعالیت که ۸۴ حزب ملی و ۳۹ حزب استانی است، ۹ جبهه تشکیل شده است، گفت: همچنین ۵۸ تشکل در حوزه اقلیت‌های دینی مجوز و پروانه فعالیت گرفته‌اند.

مدیرکل سیاسی وزارت کشور از درخواست تاسیس دو حزب شایسته‌سالاری مردم ایران و حزب پایداری انقلاب اسلامی خبر داد و گفت: با تاسیس هر دو حزب موافقت و مجوز فعالیت آنها تصویب شده است.

ملانوری گفت: این دو حزب ظرف مدت شش ماه فرصت دارند تا با برگزاری مجمع عمومی اساسنامه و مرام‌نامه خودشان را تصویب و تعداد یک‌سوم دفاترشان را در سراسر کشور تاسیس کنند و مدارک آن را به کمیسیون ارسال کرده تا بعد از بررسی برای آنها پروانه فعالیت صادر شود.

وی افزود: در جلسه کمیسیون ماده ۱۰ امروز گزارش مجمع عمومی دو حزب مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم و جامعه انجمن‌های اسلامی اصناف و بازار مورد بررسی و تایید قرار گرفت.

دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب همچنین از صدور پروانه دو حزب سفیران انقلاب اسلامی و حزب جمهوریت ایرانی اسلامی خبر داد و گفت: این دو حزب می‌توانند فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کنند و به زودی پروانه آنها صادر خواهد شد.

ملانوری با بیان اینکه در جلسه امروز دبیرکل جامعه زنان انقلاب اسلامی مورد بررسی قرار گرفت که سرکار خانم سیدطاهره طالقانی پس از بررسی مورد تایید قرار گرفت.

وی با تاکید بر اینکه پرداخت یارانه نقدی احزاب به آنها منوط به ارائه گزارش هزینه‌کرد آنها به کمیسیون است، گفت: علیرغم اطلاع‌رسانی، تاکید و مکاتبات انجام شده با احزاب فقط هشت حزب گزارش مالی خودشان را برای کمیسیون ارسال کرده‌اند که پس از بررسی بنا شد از فردا یارانه سال جدید آنها پرداخت شود.

دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب اسامی این هشت حزب را اینگونه اعلام کرد: حزب هماهنگی مردم تهران، مجمع نیروهای خط امام (ره)، کانون مهستان، سازمان معلمان ایران، کانون دانشگاهیان ایران اسلامی، انجمن اسلامی مهندسان ایران و کانون پرستاران.

ملانوری تصریح کرد: احزاب هرچه سریع‌تر گزارش درآمدها و هزینه‌کرد خود را تا یک ماه آینده به کمیسیون اعلام کنند در غیر این صورت کمیسیون درباره پرداخت یارانه سایر احزاب به حزب‌هایی که گزارش عملکرد خود را اعلام کرده‌اند، اقدام خواهد کرد.

وی از تاسیس چهار جبهه جدید خبر داد و اسامی آنها را به این ترتیب خبر داد و اظهار کرد: جبهه ائتلاف بزرگ نیروهای انقلاب اسلامی استان قم (ابنا)، جامعه جوانان متعهد اسلامی، حزب موتلفه اسلامی، جامعه اسلامی حامیان کشاورزان ایران، جمعیت پیروان حضرت زینب (س) و جامعه اسلامی مهندسین با محدوده فعالیت استانی و با مدت نامحدود به نمایندگی آقای محمد عرب شکل گرفت.

مدیرکل سیاسی وزارت کشور ادامه داد: جبهه متحد مستقلین ایران با فعالیت سه حزب مردمی اصلاحات ایران اسلامی، حزب مستقل کار و حزب دفاع از ایثارگران قانون اساسی با محدوده ملی و فعالیت یک ساله با نمایندگی علیرضا متانی تشکیل شد.

ملانوری گفت: جبهه پیروان خط امام و رهبری نیز با عضویت حزب جامعه اسلامی کارگران، جامعه جوانان متحد اسلامی، جامعه انجمن اسلامی اصناف و بازار، جامعه اسلامی ایران، حزب موتلفه اسلامی، جمعیت اسلامی فرهنگیان، جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی، جامعه اسلامی فرهنگیان، جامعه اسلامی ورزشکاران، جمعیت پیروان حضرت زینب (س) و جامعه اسلامی مهندسین با مدت نامحدود و به صورت کشوری با نمایندگی آقای محمدرضا باهنر تشکیل و مجوز آن صادر شد.

وی افزود: جبهه پایداری نیز با عضویت حزب عدالت‌طلبان ایران اسلامی و نیک‌اندیشان ایران اسلامی با محدوده کشوری و با نمایندگی مرتضی آقاتهرانی تشکیل شد.

دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب با بیان اینکه به دلیل اینکه در جبهه‌های شکل گرفته تعدادی از احزاب به صورت مشترک حضور دارند، در جلسه امروز بر نظام‌مند شدن جبهه‌های حزبی تاکید شد، بیان کرد: از این پس احزاب فقط می‌توانند عضو یک جبهه باشند و نیز احزابی که اکنون در چند جبهه حضور دارند سه ماه فرصت دارند که عضویت خودشان را تعیین تکلیف کنند و فقط در یک جبهه حضور داشته باشند.

ملانوری افزود: حزب جمعیت شاکرین انقلاب اسلامی استان تهران نیز تقاضای تمدید برگزاری مجمع عمومی داشت که یک دوره سه ماهه به این حزب برای تشکیل مجمع عمومی و دفاترش فرصت داده شد که باید در این مدت ضمن تشکیل مجمع، اساسنامه و مرام‌نامه حزب را تصویب و به کمیسیون اعلام کند.

وی گفت: در جلسه امروز کمیسیون ماده ۱۰ بررسی شعب استانی را داشتیم که صلاحیت روسای سه حزب سازمان معلمان ایران، جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان و حزب اسلامی ایران زمین در استان قزوین، حزب جوانان ایران اسلامی، حزب همبستگی دانش آموختگان ایران، حزب جمیعت پیروان حضرت زینب (س)، حزب جامعه جوانان متحد اسلامی، جامعه اسلامی مهندسین و جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان در استان البرز و همچنین حزب دفاع از ایثارگران و قانون اساسی در استان اردبیل مورد بررسی و تصویب قرار گرفت. این احزاب می‌توانند شعب خودشان را در این استانها دایر کنند.

دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب در پایان با بیان اینکه احزاب می‌توانند با نام و نشان و برند حزبی خودشان فعالیت کنند تعداد جبهه‌های موجود کشور را یک بار دیگر به صورت کلی اعلام کرد و گفت: جبهه ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی به نمایندگی آقای غلامعلی حداد عادل، جبهه اصلاح‌طلبان ایران اسلامی با نمایندگی داوود محمدی، جبهه ایستادگی ایران اسلامی با نمایندگی عبدالحسین روح‌الامینی، جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت با نمایندگی شهاب‌الدین صدر، جبهه تحولگرایان ایران اسلامی با نمایندگی اکبر مرتضی کیاسری، جبهه شورای هماهنگی اصولگرایان قم با نمایندگی احمد امیرآبادی فراهانی، جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی (جمنا) با نمایندگی محمدحسین رحیمیان، جبهه مستقلین و اعتدالگرایان ایران با نمایندگی قدرت‌علی حشمتیان و جبهه هماهنگی اصلاحات با نمایندگی حسین کمالی مجوز فعالیت داشته و سایر جبهه‌ها فاقد مجوز هستند.

ملانوری تصریح کرد: احزابی که به صورت غیرقانونی در جبهه‌های بدون مجوز فعالیت می‌کنند برابر ماده ۱۸ با آنها برخورد و مجازات‌های ماده ۱۹ بر آنها اعمال می‌شود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر