کد خبر: 78413
A
رئوفیان، فعال سیاسی اصولگرا:

احتمالا ۳ نفر مشترکاً سرلیست اصولگرایان می‌شوند/ درباره تایید صلاحیت قالیباف سوال‌های زیادی در افکار عمومی مطرح است/ شریفی در زندان است اما به نظر می‌رسد از قالیباف تحقیق نشده/ شورای نگهبان در عمل به وظیفه خود کوتاهی کرده است

دبیرکل حزب ایران زمین گفت: قوه قضاییه تاکنون حرکت مبارزه با فساد و مفسدان اقتصادی را به خوبی و با دقت، سرعت و جسارت انجام داده است اما برخی مسائل از جمله اینکه به پرونده برخی اختلاس‌گران که متصل به چهره‌های شاخص منتسب به یک جناح خاص است رسیدگی نکند یا رسیدگی به آن را به بعد از برگزاری انتخابات موکول کند، به قوه قضاییه آسیب می‌زند و شخص رییس قوه قضاییه باید به این امر مهم توجه کند.

احتمالا ۳ نفر مشترکاً سرلیست اصولگرایان می‌شوند/ درباره تایید صلاحیت قالیباف سوال‌های زیادی در افکار عمومی مطرح است/ شریفی در زندان است اما به نظر می‌رسد از قالیباف تحقیق نشده/ شورای نگهبان در عمل به وظیفه خود کوتاهی کرده است

به گزارش دیده بان ایران، فضای سیاسی کشور این روزها متاثر از انتخابات اسفند ۹۸ و رد و تایید صلاحیت‌های صورت گرفته است، ظاهرا سرمای بهمن ۹۸ سپهر سیاست ایران را تحت تاثیر خود قرار داده است، یک سمت این میدان اصولگرایان هستند با ثبت نامی گسترده و تایید صلاحیت‌های متکثر اکنون با تعدد کاندیدا مواجه هستند، سمت دیگر اصلاح‌طلبان و میانه‌روها که هم نمایندگان‌شان در مجلس فعلی را از دست داده‌اند و هم با ردصلاحیت چهره‌های شاخص خارج از مجلس خود مواجه هستند.

در پاسخ به پرسش‌های ایجاد شده درباره ردصلاحیت حدود ۹۰ نماینده فعلی مجلس در مرحله اول سخنگوی شورای نگهبان گفته است، برخی نمایندگان ردصلاحیت شده مرتکب فساد مالی بوده‌ و یا شائبه فساد مالی درخصوص آن‌ها مطرح است و این ردصلاحیت‌ها در شرایطی اتفاق افتاد که بیش از دو سال از مطرح شده پرونده هلدینگ یاس و نقش عیسی شریفی قائم مقام شهردار اسبق تهران می‌گذرد و نه تنها رسیدگی به این پرونده برخلاف پرونده‌هایی مانند شبنم نعمت‌زاده (دختر) و سیدهادی رضوی (داماد وزیر) به کندی پیش‌ می‌رود در حالیکه محمدباقر قالیباف شهرداری که شریفی قائم مقامی وی را برعهده داشت اکنون در انتخابات حضور دارد و صلاحیت وی مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفته است. در خصوص این پرسش‌ها و سوالات مطرح شده در میان افکار عمومی، گفت‌وگویی با ابوالقاسم رئوفیان فعال سیاسی اصولگرا و دبیرکل حزب ایران زمین داشتیم.

متن این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

سه نفر مشترکا سرلیست اصولگرایان می‌شوند

ابوالقاسم رئوفیان درخصوص لیست نهایی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب، گفت: درخصوص لیست انتخابات، شورای ائتلاف با توجه به مکانیسمی که در نظر گرفته‌ است، عمل ‌می‌کند و به نظر می‌رسد که فهرست آن‌ها تقریبا نهایی شده و به زودی لیست ۳۰ نفره را اعلام خواهند کرد.

وی همچنین درخصوص مباحثی درباره بحث انتخاب سرلیست نهایی اصولگرایان از میان تقوی، میرسلیم و قالیباف در انتخابات پیش ‌رو اظهار داشت: به ‌نظر می‌رسد هر سه نفر از این آقایان یعنی آقای تقوی به همراه آقای میرسلیم و آقای قالیباف به صورت مشترک به عنوان سرلیست اصولگرایان معرفی شوند.

درخصوص تایید صلاحیت قالیباف سوال‌های زیادی در افکار عمومی مطرح است

دبیرکل حزب ایران زمین در پاسخ به سوالی درباره انتقادهایی که برخی گروه‌های اصولگرا مانند حزب موتلفه نسبت به قالیباف دارند و و اینکه آیا این مخالفت‌ها مانع از سرلیستی قالیباف در لیست اصولگرایان خواهد شد؟، ابراز داشت: درخصوص انتقاد به آقای قالیباف، حزب موتلفه دلایل متقنی دارد که به اعتقاد من باید به آن توجه شود، علاوه بر این با توجه به مسائلی مانند املاک نجومی و اتفاقاتی که در دوره مدیریت ایشان در شهرداری رخ داده است، درخصوص تایید صلاحیت آقای قالیباف هم در افکار عمومی سوال‌های زیادی مطرح می‌شود.

رئوفیان در ادامه این گفت‌وگو درخصوص تایید صلاحیت قالیباف علیرغم اتهام مالی و پرونده‌ای درخصوص عملکرد قائم مقامش یعنی عیسی شریفی و ردصلاحیت برخی نمایندگان به دلیل مسائل مالی و حتی شائبه‌های مالی، تصریح کرد: این یک علامت سوال بزرگ در افکار عمومی ایجاد کرده است که به دنبال پاسخ آن هستند که از یکسو برخی نماینده‌ها به دلیل شائبه‌های مالی ردصلاحیت شده‌اند، قائم مقام آقای قالیباف پرونده دارد و در بازداشت است اما اینطور که به نظر می‌رسد از قالیباف تحقیق نشده است.

وی ادامه داد: اکنون این ذهنیت به وجود می‌آید که شورای نگهبان در این خصوص مصلحت‌اندیشی کرده‌ است یا نه؟ و انتظار می‌رفت که شورای نگهبان در این خصوص نظر خود را شفاف و صریح اعلام کند.

دبیرکل حزب ایران زمین در ادامه درخصوص عملکرد شورای نگهبان، با اشاره به اینکه تایید یا ردصلاحیت‌ها حق قانونی شورای نگهبان است، اظهار داشت: ببینید مساله رد، تایید، احراز و عدم احراز صلاحیت حق قانونی شورای نگهبان است و کسی نمی‌تواند از این جهت به شورای نگهبان اشکال وارد کند. اما همان قانونی که برای شورای نگهبان این حق را قائل شده، یک وظیفه برای شورای نگهبان برشمرده است، که متاسفانه شورای نگهبان در عمل به این وظیفه کوتاهی کرده و حتی می‌شود گفت که مرتکب تقصیر شده است.

وی افزود: مطابق قانون شورای نگهبان موظف است که ادله ردصلاحیت را براساس مصوبه مجمع تشخیص مصلحت به آن‌ها اعلام کند و همچنین شورای نگهبان موظف است به داوطلبانی که ردصلاحیت شده‌اند و اعتراض دارند، فرصت دفاع بدهد که متاسفانه موارد زیادی از فعالان سیاسی و غیرسیاسی که بعضی حتی از چهره‌های مطرح کشور هستند، ادله ردصلاحیت به آن‌ها گفته نشد و این یعنی عدم توجه به قانون که در این اتفاق شورای نگهبان باید پاسخگو باشد.

 ردصلاحیت‌ها می‌تواند موجب ریزش تعداد رای‌دهندگان و میزان مشارکت شود

رئوفیان در ادامه با اشاره به اهمیت بسیار زیاد مشارکت حداکثری در انتخابات پیش‌رو که مورد تاکید رهبر انقلاب است، خاطرنشان کرد: امروز یکی از مهمترین وظایف احزاب، گروه‌های سیاسی، دولت، مجلس، شورای نگهبان و نهادهای فراقوه‌ای تلاش برای حضور هرچه باشکوه‌تر مردم پای صندوق‌های رای و مشارکت حداکثری است، این راهبرد نباید آسیب ببیند و همه باید کاری کنند حداکثر کسانی که می‌توانند رای بدهند، پای صندوق‌های رای حضور یابند اما یکی از مواردی که به حضور مردم پای صندوق‌های رای می‌تواند آسیب بزند ردصلاحیت‌های گسترده است که آن هم ظاهرا اصلاح‌طلب و اصولگرا نداشت، از هر دو جناح تعدادی ردصلاحیت شدند.

وی ادامه داد: اگرچه دو هزار نفر مجددا تایید شده و وارد عرصه انتخابات شدند اما همچنان چهره‌های شاخص که به عنوان چهره ملی مطرح هستند ردصلاحیت شده باقی ماندند که این می‌تواند موجب ریزش تعداد رای‌دهندگان و میزان مشارکت شود.

ردصلاحیت‌ها هواداران کاندیداها را دلسرد کرده است

دبیرکل حزب ایران زمین با اشاره به دلسردی ایجاد شده در میان هواداران کاندیداهای و جریان‌های سیاسی در اثر ردصلاحیت‌ها، گفت: من به عنوان یک فعال سیاسی علاقمند به جمهوری اسلامی از تمام مردم و هواداران کسانی که ردصلاحیت شده‌اند، خواهش می‌کنم پای صندوق رای حضور پیدا کنند، این وظیفه ملی و شرعی ما است که به توصیه مقام معظم رهبری بالاترین حد مشارکت را در انتخابات داشته باشیم و امیدوارم این مشارکت حداکثری متاثر از ردصلاحیت‌های گسترده نباشد و آسیب نبیند.

وی افزود: من از تمام هواداران گرایش‌های مختلف سیاسی و هواداران داوطلبان ردصلاحیت شده استدعا دارم متاثر از این نوع عملکرد شورای نگهبان تصمیم‌شان بر عدم حضور پای صندوق‌های رای نباشد، بلکه تصمیم جدی را برای حضور پای صندوق رای بگیرند و از میان کاندیداهای موجود نماینده‌ای نزدیک به سلیقه خود انتخاب کنند.

عملکرد قوه قضائیه در مبارزه با فساد نباید شائبه برخورد جناحی ایجاد کند

رسیدگی به برخی پرونده‌های قضایی نباید به بعد از انتخابات موکول شود

پرونده افراد منتسب به جناح اصولگرا هم باید باید سریع رسیدگی شود

این فعال سیاسی اصولگرا در ادامه در پاسخ به سوالی درخصوص عملکرد قوه قضاییه درخصوص رسیدگی به برخی پرونده‌های مرتبط با فساد مالی و عدم رسیدگی به پرونده شریفی قائم مقام قالیباف در شهرداری تهران، گفت: در این شرایط حساس و سرنوشت‌ساز کشور در آستانه یک انتخابات بسیار مهم و تعیین‌کننده باید از هرگونه اقدامی که این قوه را در مظان اتهام در افکار عمومی قرار دهد، به طور جدی پرهیز شود.

وی ادامه داد: قوه قضاییه تاکنون حرکت مبارزه با فساد و مفسدان اقتصادی را به خوبی و با دقت، سرعت و جسارت انجام داده است اما برخی مسائل از جمله اینکه به پرونده برخی اختلاس‌گران که متصل به چهره‌های شاخص منتسب به یک جناح خاص است رسیدگی نکند یا رسیدگی به آن را به بعد از برگزاری انتخابات موکول کند، به قوه قضاییه آسیب می‌زند و شخص رییس قوه قضاییه باید به این امر مهم توجه کند.

رئوفیان ادامه داد: قوه قضاییه ملجأ و پناهگاه مردم است و نباید وجهه آن آسیب ببیند و شائبه این که قوه قضاییه نگاه جناحی-سیاسی به بحث رسیدگی به پرونده‌ها دارد، ایجاد شود، لذا لازم است پرونده برخی افرادی که منتسب به جناح اصولگرا بودند هم مانند سایر پرونده‌ها به سرعت مطرح شده و مورد بررسی قرار گیرد، حرکتی که درخصوص مبارزه با فساد و مفسدان اقتصادی آغاز شد امیدی در مردم ایجاد کرد و در همین راستا نیاز است به پرونده‌ای که در خصوص شهرداری به ویژه قائم مقام شهرداری مطرح بود نیز رسیدگی شود.

رویکردهای شورای نگهبان موجب تضعیف این نهاد می‌شود

دبیر کل حزب ایران زمین به برخی اتفاقات در جریان ردصلاحیت‌های اخیر اشاره کرد و ابراز داشت: برخی افراد که در مرحله قبل از سوی هیات نظارت برای مثال با استناد به بند ۱ ماده ۲۸ ردصلاحیت شده بودند، بعد از آن‌ که اعتراض کردند، در مرحله اخیر توسط شورای نگهبان به استناد بند۲ یا بند دیگری در ماده ۲۸ ردصلاحیت‌ به آن‌ها اعلام شده است، چنین اتفاقاتی سوال برانگیز است که چطور برای ردصلاحیت در مرحله اول به بند ۱ بند استناد می‌شود و بعد که اعتراض می‌کنند، بند عدم التزام به اسلام از این فرد برداشته شده و بند ۲ آمده به وی اعلام می‌شود.

وی ادامه داد: اگر از ابتدا هر دو بند ۱و۲ باهم بود و یکی برداشته می‌شد و بعد از برطرف شدن بند ۱ استناد بند ۲ می‌ماند قابل قبول بود اما امروز با برخی از ردصلاحیت شده‌ها مواجه بودم که برگه‌های ردصلاحیت خود را به من نشان می‌دادند و می‌گفتند که در مرحله اول مشمول بند یک بودیم و بعد از اعتراض مبرای از این نسبت شناخته شده اما بعد به استناد بند ۴ از سوی شورای نگهبان ردصلاحیت شده و حق اعتراض هم نداریم، خب چنین اتفاقاتی دقیقا شورای نگهبان را زیر سوال می‌برد و سؤال‌ داوطلبان هم این بود که اگر این مشکل از ابتدا وجود داشت چرا همان اول اعلام نشده و اگر نبوده چگونه به یکباره ایجاد شده است؟

رئوفیان تصریح کرد: شورای نگهبان نهادی است که کسی نباید آن را تضعیف کند اما برخی رویکردها و این مسائل از یکسو خود به خود به تضعیف این نهاد می‌انجامد و از سوی دیگر به مشارکت حداکثری هم لطمه وارد می‌کند. همچنین چنین مسائلی می‌تواند وحدت ملی را دچار آسیب کند در شرایطی که همه باید در جهت تقویت وحدت ملی و مشارکت حداکثری که یکی از اساسی‌ترین و مهمترین بخش‌های هر انتخابات است، تلاش کنیم، متاسفانه این عامل مهم امروز به‌شدت دچار آسیب شده و این برای کشور خطرسازاست در نتیجه عوامل پیدایش چنین وضعیتی باید پاسخگو باشند./ ایلنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر