کد خبر: 78509
A
دیده بان ایران رویکرد متناقض اصول گرایان در قبال فساد را بررسی می کند؛

اصولگرایان چرا تخلفات مالی قالیباف را افشا نکردند؟!/ میر سلیم سال ۹۶: لازم باشد تخلفات قالیباف در شهرداری را که اطلاع دارم، می گویم / میر سلیم ۹۸: شورای نگهبان او را تایید کرده

میرسلیم در این گفت و گو درباره مجموع عملکرد و تخلفات قالیباف در دوره ای که در شهرداری تهران مشغول بود به روزنامه ایران به این نکته هم اشاره کرده بود که: در مورد عملکرد شهرداری که در رأس آن آقای قالیباف است، خلاف‌هایی وجود دارد که باید رسیدگی شود. برخی دوستان، هم نظر بودند اما تصمیم‌گیری جمع این شد که: وقتی در یک جبهه کار می‌کنیم، نباید تفرق ایجاد کنیم؛ شما الان رقیب اصلی دارید که باید به آن بپردازید و اذهان عمومی را متوجه او کنید.

اصولگرایان چرا تخلفات مالی قالیباف را افشا نکردند؟!/ میر سلیم سال ۹۶: لازم باشد تخلفات قالیباف در شهرداری را که اطلاع دارم، می گویم / میر سلیم ۹۸: شورای نگهبان او را تایید کرده

به گزارش دیده بان ایران؛ در فاصله کمتر از 12 روز مانده به برگزاری یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، جبهه اصولگرایان حالا وارد فاز تازه ای از اختلافات درون جناحی خودشان شده اند. دست خالی اصلاح طلبان برای رقابت با آنها از یک طرف و سهم خواهی جبهه پایداری برای تصاحب اکثر کرسی های مجلس آتی، حکایت با یک دست بشکن زدن و با دست دیگر سینه زنی این روزهای جبهه ائتلاف اصولگرایانی شده است که سبب شد تا شب گذشته غلامعلی حدادعادل در یک نامه سرگشاده خطاب به دبیرکل جبهه پایداری آنها را به عدم رعایت موازین و قوانین جبهه انقلاب متهم کرده و اعضای این جبهه را عامل تفرقه در بین اصولگرایان معرفی کند. (بیشتر بخوانید)

گلایه مکتوبی که باعث شد تا حجت الاسلام مرتضی آقا تهرانی" دبیرکل جبهه پایداری انقلاب اسلامی" هم صبح امروز (دوشنبه 21 بهمن) در پاسخ به این نامه ضمن انتقاد از نحوه تصمیم گیری اعضای شورای مرکزی جبهه ائتلاف، حدادعادل را به رعایت انصاف و داشتن تقوا دعوت نماید.(بیشتر بخوانید)

اختلاف نظر بین جبهه پایداری و اصولگرایان سنتی حکایت امروز و دیروز نیست. در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 هم وقتی اصولگرایان تصمیم گرفتند تا مدل جدیدی از دموکراسی به شیوه خودشان تحت عنوان «جمنا» را تشکیل دهند ساز ناکوک جبهه پایداری در رسانه ها به صدا در آمد.

در همان ایام انتخابات هم اعضای جبهه پایداری به دلیل عدم حضورشان در تاسیس جمنا برچسب هایی به جمنا زدند که از جمله آنها می توان به اتهام مهندسی انتخابات توسط اعضای جبهه مردمی نیروهای انقلاب اشاره کرد.

هرچند کمی بعدتر هم سید محمد حسینی، از علت اصلی این اختلاف پرده برداشت و علت اصلی را اختلاف جبهه پایداری با قالیباف عنوان کرد. وی در گفت وگو با خبرگزاری خانه ملت گفت که: «بعضی دوستان مثل طرفداران جبهه پایداری تصورشان این بودکه جمنا برای حمایت از کاندیداتوری آقای قالیباف تاسیس شده است و اینگونه عنوان می کردند که گزینه نهایی جمنا آقای قالیباف است و این اقدامات و همایش ها جنبه صوری دارد ودر نهایت کار مهندسی خواهد شد و به هدف خودشان می رسند.»

البته گستره اختلاف با قالیباف تنها مختص به جبهه پایداری هم نیست. در همان انتخابات هم سعید جلیلی به عنوان یکی از گزینه هایی که اعلام کاندیداتوری کرده بود در صورت ماندن قالیباف در عرصه انتخابات حاضر به کناره گیری نبود. 

اما در این بین موضوع مصطفی میرسلیم بحثی دیگر داشت. 

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری مجلس در مرداد ماه سال 96 درباره حواشی انتخاب نامزد اصلح توسط جمنا و اصولگرایان و همچنین انصراف محمدباقر قالیباف به روزنامه ایران گفته بود: در انتخابات ریاست جمهوری گذشته تمایل «جمنا» این بود که ما کنار برویم اما شورای مرکزی حزب این تصمیم را نگرفت و ما هم به رقابت ادامه دادیم. بنده در این رابطه هم اصلاً با آقای قالیباف صحبت نکردم. چون آقای قالیباف را قبول نداشتم. شخصاً به دلیل برداشتی که از مجموع عملکرد ایشان دارم اعتقادی به نامزدی آقای قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری ندارم.

میرسلیم در این گفت و گو درباره مجموع عملکرد و تخلفات قالیباف در دوره ای که در شهرداری تهران مشغول بود به روزنامه ایران به این نکته هم اشاره کرده بود که: در مورد عملکرد شهرداری که در رأس آن آقای قالیباف است، خلاف‌هایی وجود دارد که باید رسیدگی شود. برخی دوستان، هم نظر بودند اما تصمیم‌گیری جمع این شد که: وقتی در یک جبهه کار می‌کنیم، نباید تفرق ایجاد کنیم؛ شما الان رقیب اصلی دارید که باید به آن بپردازید و اذهان عمومی را متوجه او کنید.

او در ادامه به این موضوع هم اشاره داشت که شخصاً همیشه موضع خود را کتباً و شفاهاً نسبت به عملکرد شهرداری و شخص شهردار اعلام کرده ام. همیشه اعتقاد داشتم باید با تخلف از ریشه برخورد کرد. اما در آن شرایط حساس انتخاباتی شورای مرکزی حزب که نشان‌دهنده عقل جمعی است تصمیم گرفت به این موضوع (تخلفات قالیباف) ورود نکند و بنده هم تمکین کردم. زیرا تصمیم ما در آن شرایط این بود که تفرقه در جبهه خودمان ایجاد نشود.

عضو شورای مرکزی حزب باسابقه موتلفه اسلامی در ادامه این گفت و گو به این نکته هم اشاره می کند که در تبلیغات انتخاباتی ما می‌دانستیم آقای قالیباف رأی آورنده نیست. اما بر فرض اگر انتخابات به دور دوم می‌رفت و رقابت بین من و آقای قالیباف بود. در آن شرایط آنچه را که لازم بود می‌گفتم.

میرسلیم به این نکته هم اذعان داشت که حزب به عهده من این وظیفه را نگذاشت که یکباره به همه مفاسد از ریز و درشت بپردازم، من شخصاً علاقه‌مند بودم بگویم که اینجا و آنجا چه مفاسدی هست؛ اما در شورای مرکزی حزب من را مجاب کردند که طرح این موضوعات به صورت درهم یعنی جبهه فرعی باز کردن؛ نباید این کار را انجام دهیم. اما اگر قالیباف برنده انتخابات ریاست جمهوری می شد مؤتلفه را فکر نمی‌کنم؛ اما من قطعاً خودم را سرزنش می‌کردم. 

میرسلیم البته این را هم اضافه می کند که آقای قالیباف دیگر نمی‌ماند تمام شد، اما هر جا باشد باید مواظب او بود که خلافی نکند. (بیشتر بخوانید)

اما با این وجود، حالا دو سال از شکست اصولگرایان و ابراهیم رئیسی و انصراف زوری قالیباف از ادامه رقابت با حسن روحانی سپری شده است. اصولگرایانی مانند احمدتوکلی که خودشان را متولی امر مبارزه با فساد می دانند و تا دیروز اعتقاد داشتند که محمدباقر قالیباف باید بابت بسیاری از تخلفات دوران شهرداری اش پاسخگو باشد، به یکباره حامی او در انتخابات پیش روی مجلس شده و برای دوران درخشان مدیرتش سوت می زنند. 

مصطفی میرسلیم هم نظرش تغییر کرده و حالا در جبهه ائتلاف، در کنار قالیباف و مقابل اعضای جبهه پایداری که اعتقاد دارند، قالیباف نباید سرلیست اصولگرایان باشد ایستاده و اعتقاد دارد که درباره اظهارات دو سال قبلش می گوید: کار شورای نگهبان قضایی نیست بلکه براساس استعلام‌ها، صلاحیت افراد را بررسی می‌کند. شورای نگهبان را نمی‌توان معطل بررسی دستگاه قضایی کرد. همین که قالیباف تایید شده است، یعنی محکومیت قضایی نداشته است. اما اگر بعد از انتخابات دستگاه قضایی حکم محکومیت داد، می‌توان با آن نماینده برخورد کرد. (بیشتر بخوانید)

اما با این حال جبهه پایداری هنوز هم مانند دو سال قبل اعتقاد دارد که تمام فرایند انتخاب نامزد اصلح و رای گیری برای افراد شایسته جهت حضور در لیست اصولگرایان مهندسی شده است و این بار هم قرار است همه چیز به قالیباف ختم شود.

هر چند هنوز هم برخی از اصولگرایان بر این باورند که پافشاری برای انتخاب قالیباف برای مجلس یازدهم می تواند شکست سنگین دیگری را برای آنها رقم بزند اما نکته حائز اهمیت اینجاست که جبهه موسوم به انقلابی های اصولگرا که این روزها در انتشار اموال خودشان و نحوه چگونگی تامین هزینه تبلیغات انتخاباتی از هم سبقت می گیرند؛ این بار بنا به کدام مصلحت، برای جلوگیری از ایجاد تفرقه در آستانه برگزاری انتخابات مجلس یازدهم چشم خود را بر نقش ناهمگون دار قالی مدیرجهادی شهرداری تهران فرو بسته اند./ یغما فشخامی

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر