کد خبر: 7864
A
آیا سوسیالیست ها باید با الیزه خداحافظی کنند؟

کناره‌گیری ناگهانی اولاند در فرانسه؛ زامبی‌های‌کاتولیک به پای صندوق‌های رای باز‌می‌گردند‌؟

آیا ترکیب محاظه‌کاری روستایی فرانسوی با تاچریسم می‌تواند سبب شود تا فیون نامزد راست میانه بتواند لوپن نامزد ملی‌گرایان افراطی را از میدان به در کند. این نشریه می‌نویسد: «عزت و شرافت و احترام مفاهیم سنتی‌ای هستند که در ناحیه روستایی‌ای که فیون از آن برخاسته ارزش‌های اساسی محسوب می‌شوند. او می‌تواند بخش‌های محافظه‌کار کاتولیک را که در دهه‌های گذشته آسیب دیده‌اند با خود همراه کند.

کناره‌گیری ناگهانی اولاند در فرانسه؛ زامبی‌های‌کاتولیک به پای صندوق‌های رای باز‌می‌گردند‌؟
رسانه‌های بین‌المللی موضوع کناره‌گیری اولاند از نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری را در سطح گسترده‌ای بازتاب داده‌اند و به پیامدهای این موضوع پرداخته‌اند. 
 
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران؛ خبرگزاری «رویترز» اشاره کرده است که تصمیم اولاند می‌تواند سبب شود تا چالش مارین لوپن رهبر جبهه ملی فرانسه حزب راست‌گرای افراطی و فرانسوا فیون نامزد حزب جمهوریخواه جریان راست میانه و محافظه‌کار فرانسه علیه سوسیالیست‌ها تشدید شود. 
 
اولاند روز پنجشبه اعلام کرد که قصد اداره امور برای دور دوم ریاست‌جمهوری را ندارد و در انتخابات سال ۲۰۱۷ میلادی نامزد نخوهد شد. این موضوع راه را برای دیگر نامزدهای حزب سوسیالیست باز کرد. این برای اولین بار در دهه‌های اخیر است که یک رییس‌جمهوری در ‌فرانسه بدنبال انتخاب دوباره نمی‌باشد. این موضوع نشان می‌دهد که اولاند متوجه شده تا چه اندازه میزان محبوبیت‌اش در میان مردم کاهش ‌یافته است. در تمام نظرسنجی‌ها پیش‌بینی شده است که نه اولاند و نه هیج نامزد دیگری از حزب سوسیالیست فرانسه نمی‌توانند در مقابل فیون و لوپن پیروز شوند در میان چپ‌های فرانسه اختلافات عمیقی وجود دارد.
 
خبرگزاری فرانسه درباره نامزدهای احتمالی حزب سوسالیست در انتخبات پیش‌رو می‌نویسد: «ارنود مونته بورگ» وزیر اقتصاد پیشین فرانسه و «امانوئل ماکرون» یکی دیگر از وزرای اقتصاد پیشین به همراه «ژان لوک ملنشن» از سیاستمداران شناخته‌شده از جمله نامزدهای بالقوه برای انتخابات ریاست جمهوری از جناح چپ فرانسه هستند.
 
رویترز اشاره می‌کند که تنش میان اولاند و «مانوئل والس» نخست‌وزیر دولت او در هفته‌های اخیر مطرح شده بود و این موضوع این احتمال را افزایش داده است که ممکن است والس نیز نامزد شود. 
 
اولاند در مه ۲۰۱۲ میلادی توانست نیکلا سارکوزی را با هدف قرار دادن کسب و کارهای بزرگ و وعده افزایش مالیات علیه آنان به نفع اقشار کم‌درآمد شکست دهد اما به سرعت برنامه‌های اقتصادی‌اش شکست خوردند و نرخ بیکاری افزایش یافت. 
 
نشریه «اکونومیست» با انتشار گزارشی این پرسش را مطرح می‌کند که آیا ترکیب محاظه‌کاری روستایی فرانسوی با تاچریسم می‌تواند سبب شود تا فیون نامزد راست میانه بتواند لوپن نامزد ملی‌گرایان افراطی را از میدان به در کند. این نشریه می‌نویسد: «عزت و شرافت و احترام مفاهیم سنتی‌ای هستند که در ناحیه روستایی‌ای که فیون از آن برخاسته ارزش‌های اساسی محسوب می‌شوند. او می‌تواند بخش‌های محافظه‌کار کاتولیک را که در دهه‌های گذشته آسیب دیده‌اند با خود همراه کند. 
 
از یک جهت فیون نقاط ضعفی دارد. او به مدت پنج سال نخست‌وزیر تحت ریاست‌جمهوری سارکوزی بود. به نوعی او نیز وابسته به جریان حزبی سارکوزی بوده است اما لوپن همواره در برابر جریان اصلی قرار داشته است. فیون و لوپن هر دو مخالف ازدواج همجنسگرایان و سقط جنین هستند. فیون همچنین موافق با تجارت آزاد است و برنامه اقتصادی لیبرالی دارد. او گفته است که متاسفانه سال‌ها تاچریسم در فرانسه به عنوان ناسزا به کار می‌رفت اما او قصد احیای آن را دارد. با این حال، این سیاست ممکن است در انتخابات به ضرر او تمام شود اگرچه اقتصاد فرانسه به آن نیاز دارد. رای‌دهندگان فرانسوی عموما بی‌اعتمادی طولانی‌مدتی نسبت به اقتصاد بازار آزاد داشته‌اند. حس ضد‌جهانی‌شدن در فرانسه قوی است و همواره احترامی خاص برای دولت وجود داشته است. اتحادیه‌های کارگری از برنامه‌های اقتصادی فیون هراس دارند و خشمگین هستند. بسیاری از کارگران هشدار می‌دهند که فیون قصد دارد نظام تامین اجتماعی در فرانسه را نابود کند. این موضوع می‌تواند به نفع لوپن تمام شود. با این حال برخی نیز باور دارند که اکنون فرانسه دچار بحران سیاسی و اخلاقی شده است و برنامه اقتصادی فیون سبب احیای حس غرور و افتخاز در میان فرانسوی‌ها می‌شود.
 
نشریه فارین پالسی اما با انتشار گزارشی از طرفداران کاتولیک و مذهبی فیون تحت عنوان «زامبی‌های فرانسه» یاد کرده و نوشته است که آنان بار دیگر به پای صندوق‌های رای بازخواهد گشت. فرانسوا فیون باعث افزایش انرژی مسیحیان محافظه‌کار فرانسوی شده است. بسیاری از رای‌دهندگان کاتولیک از فیون به عنوان بازگشت راهنما و بازگشتی مسیح‌وار یاد می‌کنند. فیون عقاید خود را پنهان نکرده است. او از منطقه‌ای برخاسته که در برابر ارزش‌ها و قوانین سکولار مقاومت کرده است. طرفداران او از نسل کسانی هستند که با انقلابیون فرانسوی جنگیدند. آنان خواستار حفظ ارزش‌های کاتولیک در فرانسه بودند. بسیاری از آنان کسانی هستند که پدرها و مادرهای‌شان در اواسط دهه ۸۰ میلادی در اعتراض به تلاش دولت سوسیالیست به ادغام مدارس خصوصی و کاتولیک با مدراس دولتی به خیابان‌ها ریختند. آنان همچنین مخالف سیاست سوسیالیست‌ها در قانونی‌کردن ازدواج همجسنگرایان بوده‌اند. آنان به شدت افکاری سنتی دارند و می‌توان آنان را زامبی‌های فرانسه نامید.
 
این نشریه در ادامه با اشاره به ویژگی‌های طرفداران فیون می‌نویسد: «آنان مخالف انقلاب فرانسه در دهه‌های قبل بوده‌‌اند. آنان به ارزش‌های خانوادگی و لزوم ایفای نقش زن و شوهر در خانه باور دارند. به همبستگی عمیق اجتماعی حول محور سنت اعتقاد دارند، نگران نقش دولت در امور خصوصی و جامعه هستند و مخالف مدارس رایگان و تجاوز دولت به حوزه اداره مدارس خصوصی کاتولیک هستند.
 
فارین پالسی اشاره می‌کند که قطعا در صورت پیروزی فیون کلیسای کاتولیک در فرانسه تقویت می‌شود و این می‌تواند خطری برای سکولاریسم در آن کشور باشد که میراث چپ‌ها بوده است.

منبع: آفتاب نیوز

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر