کد خبر: 7868
A

وزیر کشور: رهبر انقلاب نخستین اولویت وزارت کشور را مبارزه با مواد مخدر تعیین کردند/ مبارزه با مواد مخدر را به امری مردمی تبدیل می‌کنیم

وزیر کشور با تأکید بر اقدامات دولت تدبیر و امید برای مبارزه با مواد مخدر گفت: پیشگیری، صیانت و درمان، مؤثرترین روش مبارزه با مواد مخدر در کشور است.

وزیر کشور: رهبر انقلاب نخستین اولویت وزارت کشور را مبارزه با مواد مخدر تعیین کردند/ مبارزه با مواد مخدر را به امری مردمی تبدیل می‌کنیم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور در نخستین همایش ملی صیانت و گفتمان‌سازی اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر که صبح امروز در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد، گفت:‌ بحث مبارزه با مواد مخدر بحثی بین‌المللی است و مبارزه با آن امری بدیهی است که تمامی کشورها و سازمان ملل از طریق UNDC به عنوان متولی اصلی آن در آن درگیرند. ما در ایران نیز به دلایل جغرافیایی نامناسب و همسایگی با بزرگترین تولیدکننده آن و به عنوان محلی برای ترانزیت مواد مخدر با آن درگیریم و پیامدهای اجتماعی سیاسی متعددی در جامعه ایران به بار آورده است.

وی افزود: الحمد‌الله به دلایل اعتقادی و خانوادگی که در جامعه ما وجود دارد از نظر میزان مصرف مواد مخدر و اعتیاد از سطح جهانی در رتبه پایین‌تری قرار داریم و این به این معناست که خانواده و اعتقادات در مبارزه با این معضل اجتماعی کمک‌کننده و مؤثرند.

رحمانی‌فضلی ادامه داد: به دستور مقام معظم رهبری طی یک سال گذشته چهار جلسه سه ساعته با متولیان امر مبارزه با مواد مخدر برای حل معضلات اجتماعی برگزار شده است. ایشان پنج اولویت را برای ما مطرح کردند که اولین آن مبارزه با مواد مخدر است چراکه این پدیده می‌تواند در بروز و ایجاد معضلات اجتماعی دیگر موثر باشد. 50 درصد زندانیان ما مبتلا به مصرف مواد مخدر هستند، 50 درصد طلاق‌ها در پی اعتیاد است، 60 درصد سالمان با معضل اعتیاد دست و پنجه نرم می‌کنند از این جهت سازمان‌دهی بحث اعتیاد و مبارزه با مواد مخدر می‌تواند در کاهش دیگر معضلات اجتماعی موثر باشد.

رحمانی‌فضلی با اشاره به اقدامات دولت تدبیر و امید در راستای مبارزه با مواد مخدر گفت: پیشگیری و صیانت به عنوان اولویت دولت در این مسیر مدنظر قرار دارد و شعار ما پیشگیری، درمان و مقابله است. با توجه به مطالعات جهانی و تجربیات کشورها در این عرصه تنها 20 درصد از پاک‌شدگان یا ترک‌کنندگان مواد مخدر به این مسیر ادامه می‌دهند و 80 درصد از آنها مجدداً شروع به مصرف مواد مخدر می‌کنند و این برای یک کشور هزینه‌ساز است. بنابراین تأکید بر پیشگیری از اعتیاد عقلانی است به همین جهت تصمیم گرفتیم مبارزه با مواد مخدر را به امری مردمی تبدیل کنیم و آن را به عنوان شعار سرلوحه خود قرار دهیم. تشکیل سمن‌ها از جمله این اقدامات بود.

وی ادامه داد: در حال حاضر دو هزار سمن فعال در این حوزه وجود دارد و متولیان امر از کمک هنرمندان، ورزشکاران، مداحان و روحانیون برای مقابله با این معضل اجتماعی بهره گرفته‌اند در نتیجه در سه ساله اخیر توانسته‌ایم مانع از رشد اعتیاد در کشور شویم.

رحمانی‌فضلی با اشاره به اهمیت مقابله در این امر خطیر گفت:‌ با اولویت‌بندی مناطق و تقسیم منابع در آنها توانسته‌ایم دو هزار تن مواد مخدر را کشف و ضبط کنیم که این توفیق بالاتر از نرم‌های جهانی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ضرورت درمان معتادان ترک شده و مصرف‌کنندگان مواد مخدر گفت:‌ در حال حاضر سازمان‌های مردم‌نهاد نقش مؤثری در این عرصه داشته‌اند.

وزیر کشور در ادامه افزود: به دنبال آن بودیم تا همکاری‌های بین‌المللی را برای مبارزه با مواد مخدر جلب کنیم که تاکنون مفید و مؤثر بوده است و سازمان ملل متحد نیز در مصوبات خود نظرات ما را اعمال کرده و بر موفقیت ما در اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر به عنوان روشی موثر تاکید کرده است و آن را به عنوان راهکاری موثر به دیگر کشورهای جهان پیشنهاد داده است.

وی افزود: با توجه به مطالعات انجام شده درباره افراد پاک شده از اعتیاد و بازگشت 80 درصد از آنها به اعتیاد متوجه شدیم 2 دلیل باعث این امر می‌شود. یک خانواده و جامعه این افراد را نمی‌پذیرد و به همین منظور تصمیم گرفتیم جامعه را باورمند کنیم تا با این افراد با سازگاری و خشنودی برخورد کنند. دوم مساله اشتغال و بیکاری است که اغلب این افراد بعد از ترک امکان فعالیت در مشاغل دولتی و یا استخدام را نمی‌یابند و از این جهت تصمیم گرفتیم امکان اشتغال را برای آنها فراهم کنیم.

رحمانی فضلی مهم‌ترین راهکار مبارزه با مواد مخدر را پیشگیری دانست و افزود: این روش سبب می‌شود تا هزینه‌های کمتری به جامعه وارد شود و خانواده نقش موثری در صیانت و پیشگیری از آن دارد. آموزش و پرورش نیز در رتبه دوم اهمیت قرار دارد و به حمدالله اقدامات موثری در این راستا انجام داده.

وی افزود: البته در ابتدای راه هستیم و اقدامات ما نیز با نواقصی همراه بوده است. ما باید به تدریج آنها را رفع بکنیم در حوزه پیشگیری، درمان و صیانت مردم باید فعالیت کنند البته نهادهای امنیتی نیز در مقابله با این معضل اجتماعی فعال باشند و مسیر خود را ادامه دهند.

وزیر کشور در پایان افزود: امیدواریم بتوانیم در روش پیشگیری، درمان و صیانت در مبارزه با مواد مخدر را در جهان نهادینه کنیم. البته سازمان ملل این روش ایران را به عنوان راهکاری موثر مطرح کرده است و خوشبختانه این مشکل در کشور ما در مقایسه با سایر کشورها کوچکتر بوده است با این حال باید زمینه مبارزه را گسترش دهیم تا همین مقدار محدود اعتیاد در کشور ما از بین برود چرا که این بلا خبر نمی‌کند و همواره در کمین جوانان ما ایستاده است.

رحمانی‌فضلی در ابتدای همایش از مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر، سفیران سیاسی کشورها، معاون اول رئیس‌جمهوری و رئیس‌جمهوری به عنوان متولیان مبارزه با مواد مخدر در کشور تشکر کرد.

منبع: انا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر