کد خبر: 78756
A

سیدرضا اکرمی: مداحان باید مدیریت شوند/ برخی مداحان نمی‌دانند در این کشور انقلاب شده و شهید داده‌ایم!

یک عضو جامعه روحانیت مبارز گفت: جامعه مداحان حتما باید مثل هر صنف و قشر دیگری مدیریت شوند؛ یعنی در هر شهر اگر ده مداح وجود دارد باید یک مدیریت متمرکز و آموزشگاه داشته باشند تا بتوانند یکدیگر را تغذیه کرده و به یکدیگر فرهنگ بدهند؛ امروز ما دیگر زیر دیپلم در جامعه نداریم و مداحان هم باید سواد خود را افزایش دهند.

سیدرضا اکرمی: مداحان باید مدیریت شوند/ برخی مداحان نمی‌دانند در این کشور انقلاب شده و شهید داده‌ایم!

به گزارش دیده بان ایران؛ سیدرضا اکرمی با اشاره به بیانات رهبر انقلاب در روز میلاد حضرت فاطمه (س) در خصوص وظیفه جامعه مداحان در تجهیز جوانان به سلاح جنگ نرم، در پاسخ به این سوال که علت واگذاری این وظیفه به این قشر چه بوده و‌ چرا چنین وظیفه‌ای به جامعه وعاظ و روحانیت واگذار نشده است، گفت: ما طلبه‌ها یک اصطلاحی داریم مبنی بر اینکه «اثبات شی نفی ماعدا نیست» به این معنا که دیروز روز ولادت حضرت زهرا (س) بود و جامعه مداحان را رهبری دیدار داشتند و امکان دارد دیدار دیگری با گروه دیگری داشته باشند و اگر ایشان مداحان را مخاطب قرار داده‌اند این نفی جایگاه روحانیون، ائمه جمعه و جامعه وعاظ نیست. 

وی ادامه داد: نکته دوم نیز این است که مداحان جمعیت قابل توجهی از جامعه را تشکیل می‌دهند که به مناسبت‌های ولادت و شهادت ائمه اطهار و جلسات خانگی حضور پیدا می‌کنند که در بیشتر این مراسم‌ها روحانیون دعوت نمی‌شوند و یکی از دلایل مخاطب قرار داده شدن این جامعه از سوی رهبری همین نکته است تا در این مراسم‌ها قشر جوان را مدنظر قرار دهند. 

وی افزود: بنده معتقد هستم مسائل فرهنگی به هیچ عنوان به قشر خاصی محدود نمی‌شود و آموزش و پرورش، سازمان تبلیغات اسلامی و سایر نهادهای فرهنگی باید در کنار حوزه علمیه در این شاخه کار کنند؛ یعنی دست به دست هم بدهیم تا انسان‌سازی کنیم.

این عضو جامعه روحانیت مبارز همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به این وظیفه‌ سنگینی که رهبر انقلاب بر دوش جامعه مداحان گذاشته است؛ نظارت و رصد فعالیت آنها تا چه میزان حائز اهمیت است، گفت: در خصوص جامعه مداحان چند کار باید صورت بگیرد؛ نخست اینکه خود جامعه باید همدیگر را بشناسند و با یکدیگر مباحثه کنند و مخصوصا حداقل سواد عربی را داشته باشند تا بتوانند آیه قرآن و احادیث پیامبر و ائمه اطهار را بفهمند و این نکته‌ای است که متاسفانه در حال حاضر مغفول مانده است. مداحان باید قرآن، حدیث، تاریخ و عربی را بفهمند تا مرثیه را به درستی اجرا کنند.  

 وی ادامه داد: نکته دوم این است که جامعه مداحان حتما باید مثل هر صنف و قشر دیگری مدیریت شوند؛ یعنی در هر شهر اگر ده مداح وجود دارد باید یک مدیریت متمرکز و آموزشگاه داشته باشند تا بتوانند یکدیگر را تغذیه کرده و به یکدیگر فرهنگ بدهند؛ امروز ما دیگر زیر دیپلم در جامعه نداریم و مداحان هم باید سواد خود را افزایش دهند. ما طلبه‌ها بعد از درس استاد با یکدیگر مباحثه می‌کنیم و مطالب را در اختیار یکدیگر قرار می‌دهیم. امروز جامعه ما سیاسی شده و این سیاست را هم روحانی، هم واعظ و هم مداح باید بفهمد.

وی افزود: مطلب سوم که باید جامعه مداح به آن توجه کند سیستم تشویق و تنبیه است؛ اگر کسی اشعارش قابل توجه بود و در خصوص مقاومت، استقامت، صبر، ایثار، استقلال، اقتدار، عفاف و حجاب مداحی می‌کند باید تشویق شود اما برخی از آنها گویا واقعا نمی‌دانند در این کشور انقلاب شده و ما شهید داده‌ایم و نمی‌دانند چه بخوانند. /ایلنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر