کد خبر: 78914
A
نامزدهای انتخابات مجلس با چند درصد آرا راهی بهارستان می‌شوند؟

روایت متناقض از جمع بندی برای بستن یک لیست واحد/ عضو جبهه پایداری: قالیباف با قلدری دنبال سهم خواهی بیشتر بود/ عضو شورای ائتلاف: قالیباف حتی حاضر بود برای وحدت «انصراف دهد»

مدیرکل دفتر انتخابات وزارت کشور گفت: با اصلاح قانون انتخابات مجلس در خرداد ماه سال ۹۵، منتخبین باید حداقل ۲۰ درصد از کل آرا را کسب نمایند.

روایت متناقض از جمع بندی برای بستن یک لیست واحد/ عضو جبهه پایداری: قالیباف با قلدری دنبال سهم خواهی بیشتر بود/ عضو شورای ائتلاف: قالیباف حتی حاضر بود برای وحدت «انصراف دهد»

به گزارش دیده بان ایران؛  سید اسماعیل موسوی خرداد ماه گذشته درباره چگونگی میزان آرای لازم برای هر نامزد برای راهیابی به مجلس یازدهم را اینگونه تشریح کرد: موادی از قانون انتخابات مجلس در تاریخ ۹۵/۳/۳ اصلاح شده و بر اساس ماده ۸ این قانون، در انتخابات مجلس شورای اسلامی، فرد منتخب در مرحله اول انتخابات باید حداقل ۲۰ درصد از کل آرا را کسب نماید. در دوره گذشته در سال ۹۴ نصاب رأی آوری برای ورود به مجلس ۲۵ درصد بود؛ البته انتخابات در مرحله دوم و هم چنین میاندوره ای با کسب اکثریت نسبی به هر میزان است.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور در ادامه توضیح داد: به استناد تبصره ۳ ماده ۱۹ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، ملاک انتخاب منتخب، کسب بیست درصد از آرا صحیح است نه کل آرا مأخوذه آن حوزه انتخابیه. به عبارت دقیق‌تر، برای تجمیع و اعلام اسامی منتخب یا منتخبین انتخابات، آرا نامزدها بر تعداد آرا صحیح حوزه انتخابیه تقسیم و درصدگیری خواهد شد.

نظرسنجی ها اصولگرایان را نگران کرده است

حالا در فاصله سه روز مانده به انتخابات و براساس اخبار منتشر شده، اصولگرایان بعد از مشاهده نتایج نظرسنجی های روزهای اخیر دچار نگرانی شده و با تلاش مضاعف تری به دنبال وحدت بر سر یک لیست واحد هستند. به طوریکه صبح امروز خبرگزاری فارس خبر از وحدت بین اصولگرایان داد و سایت رجا نیوز هم نه در سطح خبرگزاری فارس، ولی ابراز تمایل کرد تا بالاخره امروز وحدت بین اعضای شورای ائتلاف و جبهه پایداری به وقوع بپیوندد.

این نگرانی ها احتمالاً از این بابت است که نظر سنجی های اخیر میزان مشارکت شهروندان تهرانی را بین ۲۶ تا ۲۸ درصد تخمین زده و  طبق آمارها ۲۰ درصد از کسانی که در نظرسنجی ها حضور داشته اند، گفته اند که در انتخابات شرکت می کنند و به اصولگرایان ابراز تمایل کرده اند که در این بین محمدباقر قالیباف سومین نامزد اصولگرایان از نظر محبوبیت به حساب آمده است.

به این ترتیب به احتمال زیاد در انتخابات تهران شانس کسب ۲۰درصد رای (یعنی نصاب لازم برای ورود به مجلس) تنها برای یکی دو کاندیدا وجود دارد و سرنوشت انتخابات به مرحله بعدی که در اواخر فروردین برگزار می شود موکول خواهد شد. نگرانی از رای پایین و دومرحله ای شدن انتخابات (که می تواند شانس رقیب را بالا ببرد) و احتمال تکرار تجربه شکست در انتخابات قبلی بخاطر چند لیستی شدن، زنگ خطر جدی است که دیروز برای اصولگرایان نواخته شده و آنها را دوباره پای میز مذاکره کشانده است.

چه کسی عقب نشینی می کند؟ قالیباف یا آقاتهرانی؟

پایداری چی ها از همان ابتدا با حضور و سرلیستی قالیباف مشکل داشتند. تا جاییکه جواد تاجیک عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب طی نگارش یادداشتی در شماره امروز روزنامه صبح نو نزدیک به محمدباقر قالیباف درباره این اختلاف نوشت: پس از جلساتی که در شورای ائتلاف صورت گرفت و اطلاع رسانی اقای حدادعادل به حجت الاسلام اقا تهرانی، دبیرکل جبهه پایداری ها در نهایت اعلام کردند که ما در لیست واحدی که آقای قالیباف حضور داشته باشد حضور پیدا نمی‌کنیم! پیشنهاد مشخص پایداری وحدت حداکثری و نهایتا وحدت ۲۹+۱ بود، یعنی بنشینیم روی مشترکات توافق کنیم ولی دو لیست بدهیم. یک لیست ۲۹ نفره + آقای قالیباف برای ائتلاف و یک لیست ۲۹ نفره + آقای آقاتهرانی برای پایداری.

تاجیک در این مطلب حتی به این نکته هم اشاره می کند که آقای قالیباف اینجا بعد از پیشنهاد پایداری اعلام کردند که حاضرند برای حصول وحدت و ارائه لیست واحد، دو کار انجام دهند: بروند از کاندیداتوری انصراف بدهند تا وحدت کامل ایجاد شود یا از ائتلاف بیرون بروند و به‌عنوان نامزد مستقل در انتخابات شرکت کنند. ایشان تاکید کردند در این حالت، لیست هم نخواهند داد تا به ائتلاف آسیبی نرسد. آقای قالیباف برای هر دو پیشنهادش روح برادر شهیدش را گواهی گرفت که بدون ناراحتی انجام خواهند داد.

روایتی که اعضای جوان جبهه پایداری جور دیگری آنرا ثبت کرده اند. مجتبی ابراهیمی عضو شورای ائتلاف درباره عهدشکنی و تفرقه انگیزی قالیباف در شورای ائتلاف در سایت رجا نیوز نوشت: عدم تکرار فرآیندهای قبلی بستن لیست و پرهیز از بسته شدن لیست در اتاق دربسته عاملی بود که جمعی از جوانان انقلابی را مجاب کرد در دورهمی حدود ۸ ماهه بی حاصل شرکت کنند.

فرآیندهایی طراحی شد و با وجود نقاط ضعف و ابهام ولیکن خالصانه توسط اعضای شورای ائتلاف و دست‌اندرکاران هیات اجرایی پیش رفت.
 
چندین نوبت رای گیری، مجمع چند هزار نفره مصاحبه های اختصاصی، و...با شدت و ضعف پیش رفت. یک لیست مورد توافق شورا منتشر شد و توئیت دوشنبه عصر آقای خاص پشت پا به همه قول و قرارها و اخلاق مداری‌ها بود.
 
حقیر بعنوان عضو شورای ائتلاف که همزمان عضو شورای یک استان بودم چند نکته مختصر برای جوانانی که در آینده در این مسیر می‌آیند عرض می‌کنم که واقعیات تحریف نشود.
 
 رویگردانی بوجود آمده در بدنه نیروهای انقلابی محصول قلدرمابی و بی اخلاقی یک جریان خاص درون شورای ائتلاف است و انداختن گناه این تفرقه گردن دیگران خلاف واقع است.
 
 اصلاح اقتصادی لیست اسم رمز عملیات عهد شکنی است برای آنکه آقای قالیباف سهم بیشتری در لیست داشته باشند.
 
عقب نشینی تاریخی شورای ائتلاف از موضع به حق و مطابق با روال خود و ذبح اخلاق در فرآیند بستن لیست در اتاق دربسته برکت کار را از بین خواهد برد، نتیجه هر چه باشد.
 
امیدوارم دوستان شورای ائتلاف به جای برنامه ریزی به جهت ماله‌کشی سیاسی بر روی اتفاقات رخ داده اخیر به تبلیغ و تبیین لیست خود بپردازند و یادشان باشد در هیچ انتخاباتی بعد از این جوانان مومن و انقلابی به اینجور ائتلافها و دورهمی‌های از قبل بسته شده روی خوش نشان نخواهند داد و تاریخ مصرف این حرکات در دوشنبه سیاه به پایان رسید.
 
حال با توجه با عمق اختلافات پیش آمده بین نیروهای شورای ائتلاف و اعضای جبهه پایداری آیا بزرگان جریان اصولگرایی حاضر به وساطت بین این دو گروه خواهند شد یا خیر.

موضوعی که صبح امروز غلامحسین اسماعیلی درپاسخ به سوالی درباره شایعه ها مطرح شده در فضای مجازی مبنی بر واسطه شدن ابراهیم رئیسی در همین رابطه گفت: به صورت صریح اعلام می کنم و با ریاست قوه هم در این ارتباط صحبت کرده ام. رئیس قوه قضاییه به هیچ عنوان از هیچ فرد، لیست، جریان در امر انتخابات حمایت نمی کند. هیچ لیستی ندارند، هیچ کاندیدایی ندارند.

 

*تحریریه دیده بان ایران

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر