کد خبر: 78952
A

محمود صادقی: روحانی در مقابل مخالفت‌ها زود عقب‌نشینی می کند/ مواضع اخیر رییس جمهور برای حضور زنان درمناصب قدرت، دیر بود

عضو فراکسیون امید مجلس: روحانی تلاش‌هایی در زمینه به کارگیری زنان در وزارتخانه‌ها انجام داد اما با موانعی برخورد کرد و برای عبور از موانع چندان جدیت به خرج داده نشد. مواضع اخیر روحانی برای حضور زنان درمناصب قدرت شاید خوب باشد اما دیرهنگام به زبان آورده شد.

محمود صادقی: روحانی در مقابل مخالفت‌ها زود عقب‌نشینی می کند/ مواضع اخیر رییس جمهور برای حضور زنان درمناصب قدرت، دیر بود

به گزارش دیده بان ایران؛ تضعیف نقش مجلس در تصمیم‌گیری‌های کلان از نکاتی است که تقریبا اکثر نمایندگان از هر دو طیف سیاسی به آن اشاره داشته‌اند. بنیانگذار انقلاب تأکید داشت که «مجلس در رأس امور است»، اما امروز پارلمان کشور چنان که انتظار می‌رود، در امور کلان کشور تأثیرگذار نیست. این روزها که فعالان سیاسی از مردم می‌خواهند که پای صندوق‌های رأی بروند، آسیب‌شناسی دلایل تضعیف نقش مجلس می‌تواند در افزایش مشارکت مردمی مؤثر باشد. محمود صادقی، نماینده فعلی مجلس و عضو فراکسیون امید در همین رابطه معتقد است ترکیب مجلس آینده هنوز مشخص نیست و از طرفی تنزل نهادی مجلس چندان هم به افراد ارتباطی ندارد. این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

باتوجه به ترکیب احتمالی مجلس آینده فکر می‌کنید، این نهاد تا چه میزان اثرگذار خواهد بود؟

ترکیب مجلس آینده هنوز قابل پیش‌بینی نیست اگر چه به نظر می‌رسد خواست برخی محدود کردن اثرگذاری مجلس است، با این وجود هنوز زود است پیرامون ترکیب و آرایش سیاسی مجلس آینده قضاوت کنیم. بارقه‌های امید در بعضی از کاندیداها قابل مشاهده است و امیدوارم در مجلس آینده با تجاربی که در مجلس دهم اصلاح‌طلبان به دست آوردند، با وجود اینکه در اقلیت هستند بتوانند انسجام بیشتر و اثرگذاری بهتری داشته باشند. من چندان هم ناامید نیستم و سعی می‌کنم سیاه و سفید نگاه نکنم و همیشه روی ظرفیت‌هایی که با تمام مشکلات مجلس دچار آن است تاکید داشته‌ام. اینکه نماینده می‌تواند نظارت کند، نطق کند، یعنی هنوز زمینه فعالیت نماینده وجود دارد. نگاه من این است که تنزل جایگاه مجلس بیش از آنکه در اثر نزول کیفی فرد نماینده باشد، به خاطر عوامل دیگر است.

با این وجود حضور اقلیت اصلاح‌طلب در صورت کارآمدی، چقدر موثر خواهد بود؟

اگر یک نهاد تضعیف شود، هرچه افراد قوی و کارآمد هم در آن باشند اثرگذاری لازم را نخواهد داشت. تغییر جایگاه مجلس به دو مرحله پیشاانتخابات و پساانتخابات قابل تقسیم است و در هردو مقطع ساختارهای دیگر در تغییر جایگاه مجلس ایفای نقش دارند. در مرحله پیش از انتخابات محدودیت‌ها و اینکه با محدودتر شدن عرصه رقابت حضور نخبگان و دلسوزان تحت تاثیر قرار می‌گیرد و کاندیداهای شایسته از شانس کمتری برای پیروزی در انتخابات برخوردارند و در دوره پساانتخاباتی به دلایل دیگر قانون‌گذاری تحت تاثیر قرار گرفته است. ایفای نقش مجلس توسط نهادهای دیگر به کاهش کارآمدی منجر می‌شود و در عرصه نظارت هم برخی محدودیت‌ها می‌تواند در فعالیت نمایندگان دشواری ایجاد کند. ضمن اینکه در عرصه پرسش و سوال نمایندگان نباید اثرگذاری از بیرون مجلس چنان باشد که بر نماینده تاثیر داشته باشد. نمایندگان باید فارغ از فضای بیرونی تحقیق و تفحص را انجام دهند. همه این اتفاقات بر جایگاه مجلس و چه بسا بر قدرت نظام سیاسی تاثیر داشته است. با این حال اگر افرادی انتخاب شوند که توانایی کنشگری را داشته باشند، می‌توان به تحول امیدواری بسیار داشت. شرایط فعلی برای اصلاح‌طلبان را می‌توان به فرصت تبدیل کرد و آن پیگیری اصلاحات در بطن جامعه است.

آیا مجلس آینده در بُعد نظارت می‌تواند اثرگذار باشد؟

پیگیری امکانات قانونی برای نماینده باید به مطالبه جدی تبدیل شود و نمایندگان مجلس آینده باید در همه حال آن را پیگیری کنند. در بستر جامعه هم کنشگران سیاسی به تسریع در پیگیری این روند کمک کنند. پاسخگو بودن به افکار عمومی بسیار اهمیت دارد؛ چرا که معتقدم نظارت اجتماعی می‌تواند بسیار موثرتر باشد. با اتکا به نظارت مردمی، نقد همه‌جانبه و با طرح مطالبات از سوی افکار عمومی، می‌توان اقدامات موثرتری در راستای اصلاح امور صورت داد. برنامه‌ریزی برای افزایش سطح آگاهی‌های عمومی و سیاسی مردم در این مسیر می‌تواند بسیار کمک کننده‌تر باشد. در چشم‌انداز کلان به اصلاح در مسیر توسعه سیاسی و تعمیق دموکراسی نیاز داریم.

این روزها بسیاری از مسئولان کشور از جمله رئیس‌جمهور از مردم و به ویژه زنان می‌خواهند تا حضور فعال‌تری در عرصه انتخابات داشته باشند؟ نظر شما پیرامون این موضوع چیست؟

مشارکت زنان در عرصه اجتماع یکی از ره آوردهای انقلاب بوده که هم بعضی انگاره‌ها را دچار تحول کرد و هم حضور زنان موجب تکامل و توسعه در عرصه‌های علمی اجتماعی و فرهنگی در جامعه شد. امام همواره به حضور زنان در عرصه اجتماع اعتقاد داشتند و پس از آن در یک فرایند تکاملی پس از انقلاب به نقش زن در جامعه اذعان و تاکید کردند. زنان هم در عرصه‌های مختلف مثل مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان و هم در عرصه مدیریت‌های اجرایی از نگاه قانون اساسی محدودیتی ندارند اگرچه از لحاظ اسلوب‌های اجتماعی نیاز به تحولاتی در رویکردها داریم که باید در طول زمان نگاه‌ها رشد کند اما اتفاقی که در قانون اساسی پیش‌بینی شده محدودیت‌ها برای حضور زنان در مناصب قدرت در کمترین حد ممکن قرار دارند. با این حال نیاز به تحول در عرصه‌های جامعه وجود دارد تا این موضوع پذیرفته شود. در عرصه دولت هم از نگاه قانون اساسی و حقوقی هیچ محدودیتی وجود ندارد. روحانی تلاش‌هایی در زمینه به کارگیری زنان در وزارتخانه‌ها انجام داد اما با موانعی برخورد کرد و برای عبور از موانع چندان جدیت به خرج داده نشد. مواضع اخیر روحانی برای حضور زنان درمناصب قدرت شاید خوب باشد اما دیرهنگام به زبان آورده شد.

با این حال نمی‌توان گفت به کارگیری زنان جزو اولویت‌ها بوده است.

آقای روحانی طی شش هفت سالی که رئیس‌جمهور بوده، اولویت‌هایی را برای خود تعیین کرده که بیش از همه به آنها پرداخته است. سابقه اصولگرایی روحانی واضح‌تر است تا نگاه اصلاح‌طلبانه و وزرای کابینه هم اکثرا به همین شکل هستند. پیشینه آقای روحانی هم گویای این موضوع است. در عین حال در طول زمان تحولاتی رخ داده اما با توجه به مقطعی که رئیس‌جمهور شد و چالش‌هایی که در موضوعات بین‌الملل پیش آمد، اولویت‌های او هم تغییر کرد. اگرچه روحانی در موضوعاتی مثل: حقوق شهروندی، حقوق زنان و... دغدغه‌مند بود اما با جدیت لازم پیگیری نشد و در هر مرحله هم که به صورت کلامی ایده‌های اصلاحی به زبان می‌آورد با کوچکترین انتقادی عقب می‌نشست./ آرمان ملی

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر