کد خبر: 79004
A
انتقاد نماینده مجلس دهم از تبلیغات کاندیداهای مجلس یازدهم؛

تبلیغات عجیب برخی کاندیداها در این دوره شأن و جایگاه مجلس را تنزل می‌دهد/ برخی از رفتارهای کاندیداها بیشتر شبیه نمایش‌های طنز است تا تبلیغات انتخاباتی/ قابل‌ قبول نیست که یک نفر برای رسیدن به جایگاه نمایندگی مجلس، میلیاردی هزینه کند

جلیل رحیمی جهان‌آبادی، نماینده تربت‌جام و عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور، با انتقاد از نمایندگان تایید صلاحیت شده و تبلیغات آنها گفت: کاندیداهایی که به منظور رأی‌آوری رفتارهای عجیبی از خود نشان می‌دهند جایگاه مجلس را پایین می‌آورند. از سوی دیگر جایگاه انتخاب سیاسی را که پروسه فوق‌العاده ارزشمندی برای مشارکت مردم است به جایگاهی مبتنی بر طنز، رفتارهای غیرمتعارف و غیراخلاقی تبدیل می‌کنند. متاسفانه در این دوره علاوه بر رفتارهای خارج از شان مردم ایران شاهد هزینه های میلیاردی بودیم؛ هزینه های میلیاردی برخی کاندیداها در این دوره بی سابقه بود .اگر هزینه‌های انتخاباتی شفاف نشود، کانون‌های فاسد و پول‌های آلوده و کثیف وارد مجلس می شوند

تبلیغات عجیب برخی کاندیداها در این دوره شأن و جایگاه مجلس را تنزل می‌دهد/ برخی از رفتارهای کاندیداها بیشتر شبیه نمایش‌های طنز است تا تبلیغات انتخاباتی/ قابل‌ قبول نیست که یک نفر برای رسیدن به جایگاه نمایندگی مجلس، میلیاردی هزینه کند

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ جلیلرحیمی جهان‌آبادی، نماینده تربت‌جام و عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور، با اشاره به هزینه‌کردهای خارج عرف برخی کاندیداهای انتخابات مجلس یازدهم گفت: وزارت کشور و بخش اجرایی و نظارتی انتخابات بر انتخابات مجلس نظارت دارد. آنها فرمی در اختیار کاندیداها قرار دادند تا شماره‌حساب‌شان را معرفی کنند. کاندیداها هزینه‌های انتخاباتی‌شان را از طریق آن شماره‌حساب انجام می‌دهند و کمک‌هایی را که دریافت می‌کنند نیز اعلام می‌کنند.

 

او ادامه داد: نهادهای امنیتی و نهادهای نظارتی باید اشراف لازم داشته باشند. وقتی کسی در ابعاد وسیع و غیرمنطقی، عقلانی و خارج از عرف معمول هزینه می‌کند، باید مشخص شود که منشاء این هزینه‌کردها کجاست و حامی این فرد چه کسی یا کسانی است.

 

قابل‌ قبول نیست که یک نفر برای رسیدن به جایگاه نمایندگی مجلس، میلیاردی هزینه کند

 

این عضو فراکسیون امید مجلس با انتقاد از هزینه‌های میلیاردی برای حضور در مجلس توضیح داد: نمایندگی مجلس جایگاه سیاسی مهم و کلیدی در کشور است. اما میزان حقوق دریافتی یک نماینده کاملاً مشخص است. بنابراین قابل‌ قبول نیست یک نفر برای رسیدن به شغلی که ممکن است همه دریافتی آن طی چهار سال به 700 میلیون هم نرسد میلیاردی هزینه کند. مگر آنکه بخواهد از این شغل درآمدی چندبرابر هزینه‌ای که کرده به دست آورد.

 

قابل‌ قبول نیست یک نفر برای رسیدن به شغلی که ممکن است همه دریافتی آن طی چهار سال به 700 میلیون هم نرسد میلیاردی هزینه کند.

 

اگر هزینه‌های انتخاباتی شفاف نشود، کانون‌های فاسد و پول‌های آلوده و کثیف وارد عرصه انتخابات می‌شود

 

رحیمی جهان‌آبادی تاکید کرد: اجرای قانون شفاف‌سازی هزینه‌های انتخاباتی که اخیراً تصویب شد می‌تواند بر نظارت دقیق بر هزینه‌های انتخابات کمک کند. اگر هزینه‌های انتخاباتی شفاف نشود، کانون‌های فاسد و پول‌های آلوده و کثیف وارد عرصه انتخابات می‌شود و سرنوشت سیاسی کشور و انقلاب را تغییر می‌دهد.

 

او ادامه داد: انقلاب ما از سال 57 تاکنون خط سیر اساسی و آرمان مهمی داشته و آن اینکه حکومت و جایگاه حکومت متعلق به افرادی است که شایستگی دارند و انسان‌هایی پاکدست و از توده‌های فقیر و عادی کشور هستند. اما اینکه فضایی ایجاد کنند که فردی با تکیه‌ بر ثروت- آن‌ هم کانون‌های ثروت نامشروع یا ثروتی که منشاء آن مشخص نیست- بر انتخاب وکلای مردم، رئیس‌جمهور و انتخابات شوراها تاثیر بگذارد بسیار خطرناک است. لازم است سازمان‌های اطلاعاتی و شورای نگهبان بر هزینه‌کردهای انتخاباتی نظارت کنند.

 

این نماینده مجلس تاکید کرد: دادن فرم‌ به کاندیداهای انتخابات مجلس یازدهم برای معرفی شماره‌حساب‌شان و رصد هزینه‌های آنها اگرچه کافی نیست، اما باز هم یک گام مهم به شمار می‌رود. امیدواریم بتوانیم به‌ مرور زمان این آسیب‌ها را درمان کنیم؛ به‌ عبارت‌ دیگر نظارت جامع و کاملی بر برخی هزینه‌های انتخابات و اقداماتی که در انتخابات می‌شود داشته باشیم. در این صورت شور و شعف لازم در انتخابات حفظ می‌شود. همچنین افراد سالم و کسانی که به لحاظ مالی مساله‌ای ندارند می‌توانند از فضای سالم انتخابات استفاده کنند و دیدگاه‌هایشان را بگویند و رأی جمع کنند. از سوی دیگر کسانی که با اتکا به پول‌های نامشروع و کلان می‌خواهند در انتخابات بر رأی مردم اثر بگذارند ناتوان خواهند بود.

 

برخی کاندیداها از شیوه‌های وهن‌آلود برای کسب رأی استفاده می‌کنند

 

رحیمی جهان‌آبادی با اشاره به رفتارهای عجیب برخی از کاندیداهای انتخابات مجلس گفت: در مورد شیوه تبلیغات، نحوه سخنرانی، مکان سخنرانی، ایجاد ستادها، بیان مطالب- که منجر به دامن زدن به اختلافات نشود- و محدودیت شیوه‌های تبلیغاتی، قانون داریم. اما باید برای خرد و آگاهی و بصیرت مردم احترام قائل باشیم. مردم قطعاً پاسخ کسی را که با شیوه‌های غیرعقلانی، نامتعارف و گاه وهن‌آلود برای جلب‌ توجه و کسب آرا دست به انجام کارهایی می‌زند، با رأی ندادن و حمایت نکردن خواهند داد.

 

مردم قطعاً پاسخ کسی را که با شیوه‌های غیرعقلانی، نامتعارف و گاه وهن‌آلود برای جلب‌ توجه و کسب آرا دست به انجام کارهایی می‌زند، با رأی ندادن و حمایت نکردن خواهند داد.

 

برخی از رفتارهای کاندیداها بیشتر شبیه نمایش‌های طنز است تا تبلیغات انتخاباتی

 

او در همین راستا افزود: متاسفانه رفتارهای عجیبی از سوی برخی کاندیداها می‌بینیم؛ یکی زیر برف می‌رود، دیگری زیر خاک. و رفتارهایی می‌کنند که انسان بیشتر یاد نمایش‌های طنز می‌افتد تا تبلیغات انتخابات. بنابراین هم به لحاظ قانونی باید فکری برای این رفتارها کرد و هم جامعه باید واکنش شدیدی به این افراد نشان دهد تا عرصه انتخابات را به یک عرصه تمسخرآلود تبدیل نکنند.

رفتارهای عجیبی از سوی برخی کاندیداها می‌بینیم؛ یکی زیر برف می‌رود، دیگری زیر خاک. و رفتارهایی می‌کنند که انسان بیشتر یاد نمایش‌های طنز می‌افتد تا تبلیغات انتخابات.

 

رفتارهای عجیب برخی کاندیداها شأن و جایگاه مجلس را تنزل می‌دهد

 

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس در پایان گفت: کاندیداهایی که به منظور رأی‌آوری رفتارهای عجیبی از خود نشان می‌دهند جایگاه مجلس را پایین می‌آورند. از سوی دیگر جایگاه انتخاب سیاسی را که پروسه فوق‌العاده ارزشمندی برای مشارکت مردم است به جایگاهی مبتنی بر طنز، رفتارهای غیرمتعارف و غیراخلاقی تبدیل می‌کنند.

منبع: اعتماد انلاین

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر