کد خبر: 79072
A

واکنش واعظی به احتمال پیروزی اصولگرایان در انتخابات و استیضاح رئیس جمهور در مجلس یازدهم چه بود؟

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت:خوش بین هستم که دولت با آن چه که مردم رای می دهند و مجلسی که تشکیل می‌شود تعامل خوبی خواهند داشت.

واکنش واعظی به احتمال پیروزی اصولگرایان در انتخابات و استیضاح رئیس جمهور در مجلس یازدهم چه بود؟

به گزارش دیده بان ایران؛ محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری، پیش از ظهر جمعه در حاشیه بازدید رئیس جمهوری از ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران گفت: خوشبختانه در بازدیدی که از ستاد انتخابات کشور داشتیم، مشاهده کردیم که در همه نقاط کشور انتخابات به صورت آنلاین در حال برگزاری است.

وی با اشاره به میزان مشارکت مردم در انتخابات امروز گفت: براساس آرای که در ستاد انتخابات کشور ثبت شده وضعیت آرا بسیار خوب است و مردم حضور بسیار خوبی از خود نشان دادند؛ امیدوارم انتخابات بسیار خوب و پر شوری داشته باشیم و همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند به نظر می‌رسد که مردم با شوق پای صندوق‌های رای حضور پیدا می‌کنند.

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از خبرگزاری ها بخوانید؛

* از ساعت ۸ صبح تاکنون که نزدیک به سه ساعت گذشته است درصد مشارکت نسبت به دوران قبل حتی در برخی شعب اخذ رای و حوزه‌های انتخابیه بیشتر شده است و به نظر می‌رسد انتخابات خوبی برگزار خواهد شد.

* هدف از برگزاری انتخابات این نیست که فقط یک مجلس در کشور ایجاد می‌شود بلکه مهم آن است که این مجلس با مشارکت و رای بالای مردم مجلسی قوی و نشان دهنده انسجام و وحدت ملی ما خواهد شد؛ همچنین با توجه به شرایط تحریمی که در آن قرار داریم برگزاری انتخاباتی با شکوه و مشارکت پرشور مردم در این انتخابات دارای پیامی به کشورهای منطقه و عرصه بین الملل است که تحریم‌ها و فشارهای حداکثری باعث می‌شود مردم در داخل کشور انسجام بیشتری داشته باشند و خودشان  برای حل مشکلاتشان روی پای خود بایستند.

* مشارکت قوی در انتخابات به معنای ایرانی قوی تر خواهد بود که به سمت بی اثر کردن فشارهای خارجی حرکت می‌کند، امیدوارم همانطور که مردم عزیز ما در سراسر کشور برای تشییع پیکر سردار سپهبد سلیمانی  سنگ تمام گذاشتند و به جهانیان نشان دادند که با ترور نمی‌توانند میان مردمی را که روی پای خود و پشت سر رهبری‌شان ایستاده‌اند تفرقه ایجاد کنند و همچنین در روز راهپیمایی ۲۲ بهمن  مردم حضور بسیار معناداری در خیابان‌ها داشتند ، امیدوارم امروز یک روز به یاد ماندنی باشد و هر سه حادثه بسیار بزرگ و میمون به نوعی پیامی برای کشورهای دوستمان باشد و آنها بدانند که با یک کشور بسیار منسجمی دوست هستند. همچنین تعداد محدود کشورهای که با ایران دشمنی می‌کنند بدانند که تصمیمی که در خصوص فشار علیه ایران گرفتند اشتباه بوده و حتما اثر نخواهد کرد و من امیدوار هستیم که سال ۹۹ به مراتب بهتر از سال ۹۸ باشد.

*{ در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره تاثیر پیروزی احتمالی اصول گرایان در مجلس بر سیاست خارجی جمهوری اسلامی}: سیاست دولت همواره بر این بود که با هر مجلسی تعامل داشته باشد؛ مجلس فعلی مجلسی یکدست نبود و سه فراکسیون در آن حضور دارند که هر کدام راجع به موضوعات مختلف نظراتی دارند اما ما باید به عنوان دولت و مجلسی که  برخواسته از آرای ملت است درک کنیم  و قطعا نیز مجلس اگر بخواهد به رای مردم احترام بگذارند، به ۲۴ میلیون رای‌ که به رئیس جمهور محترم رای دادند نیز احترام خواهند گذاشت.

* نهادهای قانونی در کشور از جمله شورای عالی امنیت ملی وجود دارند که راجع به سیاست خارجی نقش بسیار تعیین کننده‌ای دارند. همچنین دولت، مجلس و سایر نهادها رهنمودها و سیاست‌های کلانی که مقام معظم رهبری دارند را دنبال می‌کنند و این گونه نیست که با تغییر دولت یا مجلس سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران تغییر کند.

*{با اشاره به تاثیر حضور مردم در انتخابات}: حضور پرشور مردم در انتخابات دارای تاثیرات داخلی و خارجی است.

*{ با اشاره به تلاش برخی دولت‌های متخاصم در زمینه کاهش مشارکت مردم در انتخابات}: طی دو سه هفته گذشته برخی رسانه‌های معاند تمام تبلیغات خود را بر ناامیدی و مایوس کردن مردم گذاشته بودند و به گونه‌ای برنامه ریزی می‌کردند که مردم در این انتخابات مشارکت نداشته باشند و پیشاپیش تبلیغ و اعلام می‌کردند که مردم در این انتخابات شرکت نخواهند کرد؛ این رسانه‌ها و دولت‌ها و آمریکا و رژیم صهیونیستی کسانی هستند که مردم ما را نمی‌شناسند این در حالی است که این اولین بار نیست که آنها مرتکب اشتباه می‌شوند بلکه در 40 سال گذشته در مقاطع مختلف نسبت به مردم ایران اشتباه کردند. امروز نیز مرتکب اشتباه شدند چرا که مردم مشارکت بسیار خوبی در انتخابات دارند و ان‌شءالله خواهند داشت و بسیاری از توطئه‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران با این حضور خنثی خواهد شد.

*{ در پاسخ به این پرسش که آیا تحلیل عده‌ای را که معتقدند اگر مجلس بعدی مجلسی برای تندروها باشد رئیس جمهوری استیضاح می‌شود، قبول دارید با بیان این که ان‌شاءالله مجلس یازدهم مجلس تندروها نخواهد شد}: ما مردم خود را می‌شناسیم و سلایق آنها را می‌دانیم؛ مردم ما به تندرو رای نمی‌دهند، ممکن است تفکرات مقداری با هم تفاوت داشته باشد اما این به معنای آن نیست که اگر تفکری در اکثریت قرار بگیرد تندرویی باشد. همچنین به نظر  من هر مجلسی که سر کار بیاید، آن چه که برای آن اهمیت دارد امنیت و منافع ملی کشور و حل مسائل و همچنین ایجاد رفاه برای مردم و رفع مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم با همراهی دولت است.

* خوش بین هستم که دولت با آن چه که  مردم رای می دهند و مجلسی که تشکیل می‌شود تعامل خوبی خواهند داشت.

*{ در پاسخ به پرسشی درباره نتیجه جلسه FATF در خصوص ایران با بیان این که بیانیه FATF تا ساعات دیگر منتشر می‌شود}: براساس آن چه که تا الان به من اعلام شده، عملا از تعلیقی که در آن قرار داشتیم خارج می‌شویم و به شرایطی که در گذشته بودیم بازمی‌گردیم و شرایط از آن چه امروز هست، بدتر می‌شود، اما براساس آخرین اخبار، اکشن پلنی که در گذشته وجود داشته همچنان باقی می‌ماند و همچنین برخی بندهای که ما اعتقاد داشتیم باید باقی بماند همچنان باقی خواهد ماند.

* وضعیت جدیدی که پیش خواهد آمد ممکن است فشار اندکی بر تلاش‌های دولت بگذارند اما فشار اصلی زمانی ایجاد می‌شود که تحریم‌ها برداشته و روابط بانکی ما با دنیا برقرار می‌شود؛ وضعیتی که امروز رقم می‌خورد در آن روز خود را نشان خواهد داد. آن چه که دولت بر آن اصرار داشت این بود که ما نباید برای آیندگان تحریم جدیدی به وجود بیاوریم که محدودیت‌های جدیدی به همراه دارد./ رسانه ها

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر