کد خبر: 79198
A
به جای وزارت کشور؛

کیهان میزان مشارکت مردم در انتخابات را اعلام کرد

روزنامه کیهان در تحلیلی راجع به انتخابات میزان مشارکت مردم را ۴۵ درصد اعلام کرد و اخبار کرونا را دلیل کاهش مشارکت مردم دانست.

کیهان میزان مشارکت مردم در انتخابات را اعلام کرد

به گزارش دیده بان ایران؛ روزنامه کیهان در تحلیلی راجع به انتخابات میزان مشارکت مردم را 45درصد اعلام کرد و اخبار کرونا را دلیل کاهش مشارکت مردم دانست. بخش‌هایی از یادداشت کیهان:

گرچه مشارکت مردم ایران در این دوره از انتخابات، قابل تحسین بود اما نکته مهم آنکه 1. ناکارآمدی دولت تدبیر و امید و مجلس دهم، 2. جوسازی برخی طیف‌های سیاسی در مسئله کرونا و 3. زیر سؤال بردن انتخابات و مشارکت از سوی اصلاح‌طلبان در میزان مشارکت مردم بی‌تأثیر نبود.

روشن است که اگر شیطنت‌های رسانه‌ای و سیاسی‌کاری‌های مدعیان اصلاحات و طرح گزاره‌هایی مانند «مجلس در رأس امور نیست»، «کاندیدا نداریم» و «لیست نمی‌دهیم» نبود، حضور مردم در پای صندوق‌های رأی بیشتر از آمارهای اعلام شده بود.

جالب توجه آنکه برخی رسانه‌های منسوب به مدعیان اصلاحات به ویژه برخی چهره‌ها و اکانت‌های فعال آنها در شبکه‌های اجتماعی، در شب انتخابات تلاش کردند با جوسازی، التهاب آفرینی و هراس افکنی در موضوع «کرونا» مردم را از حضور در پای صندوق‌های رأی دلسرد کنند.

درخصوص تأثیر ناکارآمدی دولت و مجلس در میزان مشارکت هم گفتنی‌ها بسیار و غیرقابل انکار است چه آنکه اگر این مصیبت‌ها و مشکلات کمرشکن اقتصادی نبود شاهد حضور گسترده‌تری از مردم در این جشن ملی بودیم.

انتخابات روز گذشته نیز که مشارکت حدود ۴۵ درصدی مردم را در پی داشت در سال پایانی دولت روحانی و در اوج ناکارآمدی اقتصادی و سیاسی دولت دوازدهم رقم خورده است. انتخاباتی که نسبت به میانگین مشارکت ۱۳ درصد، و نسبت به کمترین دوره ۶ درصد کاهش مشارکت را تجربه کرده است.

به نظر می‌رسد اگر ظرفیت بالقوه مشارکت در انتخابات مجلس را مطابق ۵۸ درصد میانگین بدانیم می‌توان نتیجه گرفت که تقریباً تمام این ظرفیت به وادادگی اقتصادی و سیاسی کشور «نه» قاطع گفته‌اند. ۴۵ درصد با رأی مستقیم و ۱۳ درصد با عدم مشارکت.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر