کد خبر: 79400
A

محسن کنگرلو درگذشت+ مرد تاثیرگذار ماجرای مک فارلین که بود؟

محسن کنگرلو از پیشکسوتان مبارزاتی و نزدیکان شهید بهشتی درگذشت.

محسن کنگرلو درگذشت+ مرد تاثیرگذار ماجرای مک فارلین که بود؟

به گزارش دیده بان ایران؛ محسن کنگرلو از بنیانگذاران سپاه و نزدیک به میرحسین موسوی نخست وزیر دوران جنگ تحمیلی، صبح امروز در بیمارستان پارس تهران براثر بیماری تنفسی در گذشت.

کنگرلو از بیماری ریوی رنج می‌برد و به کما رفته بود. وی در میان مبارزان انقلابی نامی آشناست که از نوجوانی با قرار گرفتن در حلقه انقلابیون، به مبارزه علیه رژیم ستم‌شاهی پرداخت و نقش موثری در چاپ و پخش اعلامیه‌های امام خمینی در دوران خفقان پهلوی داشت. 

حاج‌محسن کنگرلو در میان مبارزان انقلابی نامی آشناست که از نوجوانی با قرار گرفتن در حلقه انقلابیون، به مبارزه علیه رژیم ستم‌شاهی پرداخت و نقش موثری در چاپ و پخش اعلامیه‌های امام خمینی در دوران خفقان پهلوی داشت. حاج‌محسن جوانی بیش نبود که با تأسیس گروه فجر اسلام و برقرار کردن روابط مخفی با انقلابیون اصیل از جمله شهید مظلوم آیت‌الله بهشتی، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و سایر علمای مبارز، قدم در راه نهضت اسلامی مردم به رهبری امام خمینی گذاشت و در سال‌های طولانی مبارزه به‌رغم آنکه همواره از سوی مأموران امنیتی رژیم شاهنشاهی بخصوص ساواک تحت تعقیب بود، اما بخاطر رعایت مسایل حفاظتی و امنیتی هرگز دست مأموران ساواک به او نرسید و توانست نقش موثری در تهیه، تکثیر و پخش اعلامیه‌های امام در دوران مبارزه داشته باشد.

حاج‌محسن کنگرلو پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، بخاطر آشنایی با امور امنیتی و حفاظتی سال‌ها بعنوان مشاور امنیتی نخست‌وزیر و سپس مشاور امنیتی و اطلاعاتی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی خدمت کرد و در دوران دفاع مقدس یکی از افراد موثر در خرید سلاح‌های موردنیاز رزمندگان اسلام بود که بخاطر تحریم‌های دولت‌های استعمارگر غربی، تهیه و خرید آن سلاح‌ها به آسانی امکان‌پذیر نبود.

حاج‌محسن کنگرلو، گذشته از سوابق انقلابی و خدمات زیادی که در دولت‌های مختلف به کشور و نظام اسلامی نمود، فردی خیر و کمک‌حال نیازمندان و محرومین در تهران بود و علاوه بر آن از فعالان کمک‌رسانی به مردم سراسر ایران در حوادث غیرمترقبه به شمار می‌رفت که آخرین مورد آن تهیه وسایل، تجهیزات و لوازم مورد نیاز سیل‌زدگان استان سیستان و بلوچستان در جریان سیل اخیر این استان تنها یکی از کارهای خیر او محسوب می‌شود.

حاج‌محسن کنگرلو در دهه‌های 60 و 70 با اتکا به سوابق مبارزاتی قبل از انقلاب، در دستگاه‌های امنیتی و اجرایی کشور مسئولیت‌های دیگری نیز داشت و در ماجرای سفر مک‌فارلین به ایران یکی از عناصر فعال این ماجرا بود.

حاج‌محسن کنگرلو مدتی بود که بعلت بیماری در بیمارستان بستری بود و از هفته گذشته به خاطر حادتر شدن بیماری در حالت بیهوشی قرار گرفته و در آی‌سی‌یو به‌سر می‌برد.

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر