کد خبر: 79425
A

صداوسیما با این استدلال که منصوب دولت نبوده و به هیچ‌کس پاسخگو نیست

سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همین هفته در نشست غیرعلنی مجلس اعلام کرد که 7 بهمن‌ ماه به رییس سازمان صداوسیما درباره اطلاع‌رسانی در ارتباط با ویروس کرونا تذکر داده و حتی از ایشان خواسته که شبکه‌ای مجزا برای پیشگیری از شیوع این بیماری در صداوسیما راه‌اندازی شود اما آقای ‌علی‌عسگری گفته‌اند که بگذاریم برای بعد از انتخابات.

صداوسیما با این استدلال که منصوب دولت نبوده و به هیچ‌کس پاسخگو نیست

به گزارش دیده بان ایران؛ قاسم میرزایی نکو نوشت: پرویز فتاح، رییس بنیاد مستضعفان اخیرا در یک برنامه زنده تلویزیونی به جای پاسخ به پرسش مجری برنامه در واکنش به گفته‌های مجری این برنامه که خود را «نماینده مردم» معرفی کرده، گفته است که «من نماینده مردم هستم؛ شما نماینده مردم نیستید! شما را صداوسیما گذاشته است تا از من سوال بپرسید.» گفت‌وگویی که این پرسش را ایجاد می‌کند که آیا به‌ راستی صداوسیما از ملت نمایندگی می‌کند و صدا و زبان حال مردم است یا خیر. در این رابطه ابتدا باید تاکید کنم که بنده در گذشته بارها و بارها درباره نقش و جایگاه صداوسیما به عنوان «رسانه ملی» کشور و رسانه‌ای که باید منعکس‌کننده تمام دیدگاه‌های مختلف در کشور باشد و از مسائلی اصلی که در کشور می‌گذرد، بگوید و روایتی دقیق و مردمی از وقایع سیاسی-اجتماعی به جامعه ارایه دهد، صحبت کرده و تذکر داده‌ام اما متاسفانه گوش شنوایی در این رابطه نبوده است.

به نظر می‌رسد، مدیریت صداوسیما با این استدلال که منصوب دولت نبوده و به هیچ‌کس پاسخگو نیست. حال آنکه صداوسیما همواره جناحی و میلی عمل کرده و عمل می‌کند. به همین دلیل هم سال‌هاست که به‌ جای تعبیر «رسانه ملی» از این سازمان به عنوان «رسانه میلی» یاد می‌شود و به این اعتبار می‌توان گفت که صداوسیما عملا نمی‌تواند صدای مردم باشد و از کلیت جامعه نمایندگی کند. اتفاقی که شاید آخرین نمونه و شاهد آن همین انتخابات اخیر باشد. چنانکه ما در ایام انتخابات شاهد بودیم که کارکنان این سازمان، چگونه در مصاحبه با مردم هیچ جایی برای کسانی که به هر دلیل تمایلی به حضور در انتخابات نداشتند در نظر نگرفت و هرگز صدایی که از عدم شرکت در انتخابات بگوید، پخش نشد. حال آنکه اولا چنین مساله‌ای از اساس ناممکن است و در ثانی آمار مشارکت حدود 42 درصدی در انتخابات نشان داد به هر حال بخشی قابل‌ توجه از جامعه در این انتخابات شرکت نکرده است. فراموش نکنیم که اگر صداوسیما قادر به اقناع مخاطبان خود نباشد طبیعتا شبکه‌های اطلاع‌رسانی دیگر یا رسانه‌های بیگانه این کار را به شکلی که مطلوب‌شان است، انجام می‌دهند. گواه این مدعا نیز همین مساله گرانی بنزین است. چنانچه شاهد بودیم بنابر گفته عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور، کمیته‌ای به ‌منظور اقناع افکار عمومی به ریاست رییس سازمان صداوسیما و زیر نظر این سازمان تشکیل شده بود اما در عمل حتی یک خبر قانع‌کننده در این زمینه پخش نشد. با این همه نیک می‌دانیم که این سیاست صداوسیما، سیاست تازه‌ای نیست؛ بلکه مدت‌ مدیدی است که ما مشاهده می‌کنیم، اخبار دولت در این رسانه حکومتی به‌ درستی منعکس نمی‌شود و بیشتر سعی در نشان دادن کاستی‌‌های کار دولت دارند. هر ‌چند بارها رییس‌جمهوری در این زمینه از آقای علی عسگری، رییس سازمان صداوسیما گلایه کرده و به انحای گوناگون از این اوضاع انتقاد کرده اما این رویه تخریب دولت هرگز متوقف نشده است. مشکل دیگر صداوسیما نیز نوعی «پنهان‌کاری» و «عدم اطلاع‌رسانی» در این رسانه است. رویکردی که به‌ ویژه این روزها با شیوع ویروس کرونا بار دیگر به اثبات رسیده و در واقع گسترش این ویروس اپیدمی، مُهر تاییدی بر این عملکرد صداوسیما زده است. سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همین هفته در نشست غیرعلنی مجلس اعلام کرد که 7 بهمن‌ ماه به رییس سازمان صداوسیما درباره اطلاع‌رسانی در ارتباط با ویروس کرونا تذکر داده و حتی از ایشان خواسته که شبکه‌ای مجزا برای پیشگیری از شیوع این بیماری در صداوسیما راه‌اندازی شود اما آقای ‌علی‌عسگری گفته‌اند که بگذاریم برای بعد از انتخابات. اقدامی که عملا منجر به خسارت در این زمینه شده و چنانچه می‌بینیم، آموزش‌دهی در حال حاضر به امری نسبتا بی‌فایده تبدیل شده است./ اعتماد

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر