کد خبر: 79676
A

مصباحی‌مقدم:بدنه رأی‌ اصولگرایان بین ۱۵ تا ۲۰ درصد جامعه است / غلبه در مجلس یازدهم با جریان اصیل اصولگراست نه نواصولگرایان/ می توانیم در ۱۴۰۰ کرسی ریاست جمهوری را را هم بگیریم

بر اساس تحلیل هایی که قبلا صورت گرفته رأی خاص جریان اصولگرا بین ۱۵ تا ۲۰ درصد است و هرچه بیشتر از آن کسب شده بالتبع رأی خاکستری به حساب می آید. در تحلیل های قبلی که من دیدم می گفتند حدود ۳۵ درصد آرای مردم به صورت سنتی در انتخابات ریخته می شود و به این معنا نیست که لزوما معتقد به جریان اصولگرا هستند. اما به هرحال این ها پای صندوق های رای می آیند.

مصباحی‌مقدم:بدنه رأی‌ اصولگرایان بین ۱۵ تا ۲۰ درصد جامعه است / غلبه در مجلس یازدهم با جریان اصیل اصولگراست نه نواصولگرایان/ می توانیم در ۱۴۰۰  کرسی ریاست جمهوری را را هم بگیریم

دیده بان ایران: «اصولگرایان در تهران توانستند آراء خاکستری را جذب کنند»؛ حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا مصباحی مقدم سخنگوی جامعه روحانیت با بیان این جمله به ارزیابی آرای اصولگرایان در انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی می پردازد. این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام که بر این باور است جریان اصولگرا به صورت سنتی ۲۰ تا ۱۵ درصد رای دارند، معتقد است؛ «از انتخابات ریاست جمهوری تاکنون اصولگرایان توانسته اند بر بدنه رأی ۱۶ میلیونی خود افزوده و نزدیک به هشت میلیون رای بر آن اضافه کنند.»

بحث انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ و فتح سنگر به سنگر که به میان می آید مصباحی مقدم به صراحت می گوید «فتح سنگر به سنگر ادبیات اصلاح طلبان است نه اصولگرایان» این چهره سیاسی اصولگرا که برخاسته از طیف سنتی جریان راست است تاکید می کند در مجلس یازدهم غلبه با اصولگرایان سنتی و اصیل است و نواصولگرایان غالب نیستند.

متن گفت و گو با چهره شاخص جامعه روحانیت مبارز آمده است؛

******

آقای مصباحی مقدم! تحلیل تان از آرای اصولگرایان در انتخابات مجلس را بفرمایید، فکر می کنید بدنه رأی اصولگرایان پای صندوق های رای آمدند یا آنکه در غیاب رقیب، کاندیداهای اصولگرا توانستند به مجلس راه پیدا کنند؟

اتفاقی که در این انتخابات افتاد این بود که جریان اصلاحات بنا بر هر دلیلی که خودشان مطرح کنند یا آنچه واقعیت دارد نتوانست مردم را برای انتخابات بسیج کند. در مقابل ما با توجه به آنکه جریان اصولگرا به طور عمده خارج از گود اجرا و مدیریت مجلس بود توانست هواداران خود را برای انتخابات بسیج کند و رأیی را به دست بیاورد. البته بخشی از آراء به صورت سنتی به خود جریان اصولگرا مربوط است و بخشی از آراء، معروف به آرای خاکستری است که اصولگرایان توانستند آن را جذب کنند.

رأی خاص جریان اصولگرا بین ۱۵ تا ۲۰ درصد است

می توانید تقریبی بگویید چقدر از این آراء خاکستری و چقدر از آن آرای سنتی اصولگرایان است؟

بر اساس تحلیل هایی که قبلا صورت گرفته رأی خاص جریان اصولگرا بین ۱۵ تا ۲۰ درصد است و هرچه بیشتر از آن کسب شده بالتبع رأی خاکستری به حساب می آید. در تحلیل های قبلی که من دیدم می گفتند حدود ۳۵ درصد آرای مردم به صورت سنتی در انتخابات ریخته می شود و به این معنا نیست که لزوما معتقد به جریان اصولگرا هستند. اما به هرحال این ها پای صندوق های رای می آیند. 

اصولگرایان توانستند آراء خاکستری را جذب کنند

آماری که وزارت کشور اعلام کرده مشارکت در استان تهران را ۲۶ درصد نشان می دهد. با این حساب و براساس گفته های جنابعالی جریان اصولگرا توانسته ۶ تا ۱۱ درصد از آرای خاکستری را به خود اختصاص دهد... 

همینطور است. آنچه مهم است این است که در این دوره اصولگرایان هم شعارشان حل مشکلات اقتصادی و معیشتی بود. چند دوره است که نظرسنجی ها نشان می دهد مهمترین نیاز مردم همین حل مشکلات اقتصادی آنها مثل بیکاری و تورم است.

نتیجه انتخابات ۱۴۰۰ مشابه انتخابات مجلس است اگر...

در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ جریان اصولگرا ۱۶ میلیون رای به دست آورد. فکر می کنید این بدنه رأی تا انتخابات ۱۴۰۰ پای جریان اصولگرا باقی خواهد ماند؟ 

با توجه به فاصله نسبتا کمی که با انتخابات ریاست جمهوری داریم تصور می کنم که اگر در مجلس یازدهم مجموعه ای که از اصولگرایان به مجلس راه پیدا کرده اند بتوانند به خوبی وعده های خود را دنبال کنند نتیجه انتخابات ریاست جمهوری هم باید مشابه انتخابات مجلس باشد. 

الزامات نگه داشتن این بدنه رأی ۱۶ میلیونی چیست؟ 

حل چند مشکل؛ یکی از این مشکلات تورم بالاست. اگر این تورم بالا بتواند طی یک سال و نیم آینده تا انتخابات ریاست جمهوری کاهش جدی پیدا کند و زیر ۲۰ درصد برسد کمک خوبی خواهد بود. نکته دیگر فشاری است که بر روی خانواده ها در ارتباط با جهش نرخ ارز اتفاق افتاده است. اگر بتوانند جلوی جهش نرخ ارز را در طی این مدت بگیرند نتیجه خوبی از این دوره مجلس گرفته خواهد شد.

مساله اشتغال هم مساله بسیار مهمی است که نباید از آن غفلت کرد. ما با بیکاری جوان مان خصوصا جوانان تحصیل کرده و مدرک به دست رو به رو هستیم. اگر آنها بتوانند ولو یکی دو درصد میزان اشتغال را بالا ببرند و بیکاری را کاهش دهند کمک بزرگی خواهد بود. این هم در صورتی محقق خواهد شد که درآمد کشور از نفت و گاز و نقدینگی بانک ها به سمت تولید جهت داده شود. اگر این اتفاق بیفتد و تولید گسترش پیدا کند طبعا اشتغال هم بیشتر می شود، رونق تولید هم افزایش پیدا می کند و کالاها و خدمات بیشتری به مردم عرضه خواهد شد. به این ترتیب مردم احساس آرامش بیشتری خواهند کرد. 

بدنه رأی اصولگرایان بیشتر از ۱۶ میلیون سال ۹۶ شده است

در مجموع چقدر از ۱۶ میلیون رأی انتخابات گذشته در انتخابات مجلس پای جریان اصولگرا بودند؟ فکر می کنید این ۱۶ میلیون رای افزایش پیدا کرد یا ریزش؟ 

خیلی روشن است که بیشتر شده است. آن ۱۶ میلیون را باید رأی سنتی تلقی کرد. مقداری از این ۱۶ میلیون بیشتر از رای سنتی بود اما عمده آن را باید رای سنتی اصولگرایان به حساب آورد. 

چقدر به آن اضافه شده است؟

مابه تفاوت ۱۶ میلیون رای در انتخابات ۹۶ و ۲۴ میلیون رایی که در این انتخابات به صندوق ها ریخته شد افزوده ای است که اصولگرایان به دست آوردند. 

اصلاح طلبان و مستقلین از شهرهایی با آراء پایین راهی مجلس شده اند

یعنی همه آرای صندوق ها را به حساب جریان اصولگرا می دانید؟ یک سری مستقل و تعدادی اصلاح طلب نیز در انتخابات حضور داشتند و ....

تعداد اصلاح طلبان بنا بر اطلاعاتی که رسیده ۱۰ نفر و تعداد مستقلین ۳۵ نفر است؛ روی هم رفته ۴۵ نفر هستند. این ۴۵ نفر بیشتر از شهرستان هایی هستند که تعداد آرا در آنها کم است. شهرستان هایی که ۱۰ تا ۲۰ هزار رای یا ۵۰ تا ۱۰۰ هزار رای به صندوق ها می ریزند اصلا با رای کلانشهرها قابل مقایسه نیست. در کلانشهرها اصولگرایان رای آوردند. مجموع تهران و کلانشهرها که بیشترین میزان رای را دارد از این حکایت دارد که اصولگرایان بیشترین رای را آورده اند.

فتح سنگر به سنگر ادبیات اصلاح طلبان است نه اصولگرایان

با این حساب فکر می کنید اصولگرایان فتح سنگر به سنگر را خواهند داشت و در انتخابات ریاست جمهوری اصولگرایان موفق خواهند شد؟ چون همانطوری که فرمودید تعدادی کرسی به اصلاح طلبان رسیده و آنها هم حذف نشده اند.

عبارت فتح سنگر به سنگر با ادبیات اصولگرایی نمی خواند. این عبارت متناسب با ادبیات اصلاح طلبی است و آنها هم قبلا این ادبیات را به کار گرفته اند. بنده معتقدم آنچه برای مردم بسیار مهم است مساله خدمت گزاری است و این احساس که کسانی که به مجلس آمده اند خدمتگزارانی صدیق هستند ومخلصانه و مجاهدانه کار می کنند و انقلابی حرکت می کنند؛ در واقع همان عباراتی که رهبر معظم انقلاب برای مجلس و نمایندگان بعد به کار بردند. اگر مردم ببینند آنها مخلصانه کار می کنند طبعا چه خدمتگزارانی بهتر از آنها؟ 

غلبه در مجلس یازدهم با جریان اصیل اصولگراست نه نواصولگرایان

آیا ممکن است طیف جدیدی از اصولگرایان که خود را نواصولگرا معرفی می کنند طی سالهای آینده مواضعی بگیرند که در مقابل جریان اصولگرا تلقی شوند و ممکن است خطری برای جریان اصولگرا تلقی وند؟

تعداد کسانی که از این طیف به مجلس راه پیدا کرده اند حاکی از آن است که این طیف غالب نیستند، بلکه غلبه بر همان جریان اصیل و سنتی اصولگرایی است. ممکن است این طیف در مطبوعات یا فضای مجازی فعالیتی داشته باشند و خودی نشان دهند اما در جریان تصمیم گیری حضور جدی ندارند و از این جهت تصور نمی کنم اتفاقی بیفتد.

شورای ائتلاف اصولگرایان با آنکه سعی می کرد جای لیدرها را پر کند عملا با دادن یک سری سهم ها توانست به تصمیم برسد و نشان داد که ساز و کار موفقی نبود. آیا قرار است فکری برای لیدری این جریان بشود یا نه؟

بگذارید از این مقطع عبور کنیم. من فکر می کنم تجربه ای که به دست آمد کمک خوبی برای رسیدن به تحلیل و تصمیم بهتر خواهد کرد. امیدواریم در آینده و در فرصت مناسب تحلیل و تصمیم بهتر به کار گرفته شود. 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر