کد خبر: 79795
A

کرونا مجلس را ناچار کرد برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی بودجه براساس اصل ۸۵ تصویب شود+

سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی از اخذ حکم حکومتی رهبری از سوی رییس مجلس در مورد بودجه 99 خبر داد.

کرونا مجلس را ناچار کرد برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی بودجه براساس اصل ۸۵ تصویب شود+

به گزارش دیده بان ایران؛ برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی بودجه کل کشور به صورت اصل 85 بررسی و تصویب می‌شود. با شیوع ویروس کرونا در کشور، مجلس هم با این موضوع درگیر شد. 

 

برخی نمایندگان به این ویروس مبتلا شده‌اند و در نتیجه مجلس هم مانند بسیاری از قسمت‌های دیگر مجبور به تعطیل کردن صحن علنی شد. 

 

بر همین اساس با وجود اینکه ابتدا نمایندگان مجلس بودجه سال 99 را رد کرده بودند در آخرین جلسه غیرعلنی تصمیم به بررسی مجدد و اصلاح آن در کمیسیون تلفیق گرفته شد. 

 

بنابراین در روزهای گذشته که صحن علنی مجلس تشکیل نشد کمیسیون تلفیق در حال بررسی بودجه کل کشور و اصلاح آن با حضور برخی از اعضای دولت بود. 

 

روز گذشته حسین میرمحمدصادقی، معاون قوانین مجلس شورای اسلامی به تسنیم حبر داد که احتمالا همین گزارش ارائه شده از طرف کمیسیون تلفیق مجلس به شورای نگهبان ارسال خواهد شد. او البته گفته بود که احتمالا در برخی موارد نیاز به حکم حکومتی از طرف رهبر انقلاب خواهد بود. 

 

لاریجانی از رهبری حکم حکومتی گرفت

 

امروز سه شنبه 13 اسفندماه هم اسدالله عباسی، سخنگوی هیات رئیسه مجلس با اشاره به شرایط ویژه‌ای که در خصوص بودجه کل کشور پیش آمده و عدم امکان برگزاری جلسات صحن علنی گفت: «در پی اعلام موافقت اکثریت نمایندگان با اصل 85 شدن بودجه سال آینده (بررسی و تصویب در کمیسیون تلفیق به جای صحن علنی) و با توجه به اینکه ستاد مقابله با کرونا برگزاری جلسات علنی مجلس را به صلاح نمی‌داند آقای لاریجانی رییس مجلس در این باره از رهبری حکم حکومتی دریافت کردند.»

 

او توضیح داد: «بر این اساس نیاز به برگزاری جلسه علنی و حتی جلسه کمیسیون تلفیق نیست و مصوبه کمیسیون تلفیق در مورد بودجه 99 به عنوان مصوبه مجلس به شورای نگهبان ارجاع خواهد شد تا در صورت تایید به دولت ابلاغ شود.»

 

عباسی همچنین خبر داد که هیات رئیسه مجلس در حال مذاکره با شورای نگهبان در این باره است.

 

اصل 85 قانون اساسی چیست؟

 

با توجه به گفته‌های سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی برای اولین بار در تاریح ایران بودجه سالانه کشور براساس اصل 58 قانون اساسی بررسی و تصویب خواهد شد. پیش از سابقه داشته که مجلس بودجه سالانه را یک دوازدهم یا سه دوازدهم تعیین کند اما هیچ وقت براساس اصل 85 قانون اساسی نبوده است. 

 

گفتنی است براساس اصل 85 قانون اساسی کشور نمایندگی قائم به شخص است و قابل واگذاری به شخص دیگری نیست و مجلس نمی‌تواند اختیار قانون‌گذاری را به شخص یا هیاتی واگذار کند.

 

اما در شرایط ویژه مجلس می‌تواند اختیار وضع برخی از قوانین را با رعایت اصل 72 به کمیسیون‌های داخلی خود تفویض کند.

همچنین در اصل 72 قانون اساسی تاکید شده که مجلس شورای اسلامی نمی‌تواند قوانینی را وضع کند که با اصول احکام مذهب رسمی و قانون اساسی مغایرت داشته باشد./ ایسنا

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر