کد خبر: 79870
A

منتخب اصفهان در مجلس یازدهم: جایگاه مجلس یازدهم باید به اوایل انقلاب برگردد

منتخب مردم اصفهان در مجلس یازدهم می‌گوید : امروز فضای مجلس نیازمند تحول است؛ تحولی که مجلس را از حالتی که اکنون پیدا کرده که نه راس امور است نه عصاره فضائل ملت ، برگرداند به شانی که مجلس در ابتدا انقلاب داشت.

منتخب اصفهان در مجلس یازدهم: جایگاه مجلس یازدهم باید به اوایل انقلاب برگردد

به گزارش دیده بان ایران؛ امیرحسین بانکی پور فرد نماینده منتخب اصفهان از چگونگی آغاز فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی خود تا حضورش در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی اصفهان و برنامه هایش برای مجلس آینده گفت.

دکتر بانکی پور بزرگ شده کدام محله اصفهان است و فعالیت های اجتماعی و فرهنگی را از کجا آغاز کرد؟

ابتدا محله عبدالرزاق اصفهان، در یک خانه قدیمی که حیاط مرکزی داشت و چندین خانواده در آن زندگی می کردند، زندگی می کردیم که بعدها در دوران نوجوانی به محله مهرگان رفتیم.

سال 61 به حوزه علمیه رفتم و طلبه شدم، پس از بازگشت برای تحصیل به دبیرستان ادب اصفهان رفتم و در اواخر دبیرستان در جبهه حضور پیدا کردم که پس از صدور قطعنامه با رتبه  164 در رشته الکترونیک دانشگاه صنعتی اصفهان قبول شدم و همزمان دروس حوزه را نیز در کنار آن ادامه دادم.

اواخر لیسانس به علت چندگانگی که میان فعالیت های فرهنگی اجتماعی، تحصیل در حوزه علمیه و رشته تحصیلی الکترونیک پیش آمده بود، تصمیم گرفتم تمرکز همه اینها را در دانشگاه و رشته فلسفله دنبال کنم و فعالیت های فرهنگی را نیز به سمت فعالیت های فکری فرهنگی سوق دهم.

در حال حاضر حدود 20 سال است هیئت علمی دانشگاه اصفهان هستم و در این مدت دکتری از دانشگاه علامه طباطبایی اخد کردم که سال 88 نیز دانشکده اهل بیت را در دانشگاه اصفهان تاسیس کردم و پیش از آن سال هم مشاور استاندار وقت اصفهان در امور جوانان بودم.

با این همه سوابق فرهنگی و تحصیلی چه شد که به فکر انتخابات و مجلس شورای اسلامی افتادید؟

تقریبا همه کسانی که مرا می شناختند پس از شنیدن خبر حضورم در انتخابات تعجب کردند و علت آن هم درخواست‌هایی بود که از گروه ‌های مختلف در دوره‌های مختلف قبلی برای حضور در فضای سیاسی می شد و آن ها را رد می‌کردم.

استیسالی که در جامعه بین مردم مشاهده می شود و مشکلات اقتصادی که باعث کاهش سرمایه اجتماعی ما شده است وهمچنین بی اعتمادی مردم به احزاب و گروه های سیاسی همه از دلایلی بود که با اینکه با فضاهای سیاسی و تخریب های آن آشنا بودم و میدانستم برای امثال ما که دارای وجهه فرهنگی هستیم یک نوع خودکشی است،  با علم به همه اینها و وارد عرصه انتخابات شدم.

اما قرار نیست مشی ام عوض شود و در مجلس هم با همان رویکرد معلمی و فرهنگی که داشتم ورود خواهم کرد و خوشم نمی آید که مرا جز سیاست ورزان حساب کنند.

نارضایتی مردم از مجلس شورای اسلامی در دوره های قبلی را چگونه جبران می‌کنید؟

مجلس دچار یک استحاله شده بود و از منزلت آن بسیار فرود آمده و واقعا قابل دفاع نبود؛ هرچند که نمایندگان شریفی نیز وجود داشتند که در همین شرایط  تلاش خود را می کردند اما در کلان مجلس اثری نداشت.

امروز فضای مجلس نیازمند تغییر نیست،  بلکه نیازمند یک تحول است؛ تحولی که مجلس را از حالتی که اکنون پیدا کرده که نه راس امور است نه عصاره فضائل ملت ، برگرداند به شانی که مجلس در ابتدا انقلاب داشت.

نظرت شما در مورد شفافیت آرا نمایندگان مجلس چیست؟

اصل شفافیت موضوع بسیار خوبی برای جلوگیری از فساد است، اما در بحث شفافیت آرا آن چیزی که خواسته  مردم است شفافیت در سه حوزه معاهدات خارجی، قوانین مربوط به منافع شخصی نمایندگان و موضوعاتی است که به ارزش‌ها، اصول انقلاب و مردم برمی‌گردد که نسبت به اینها باید آرا شفاف باشد.

در موردی قوانین عادی و مذاکرات دیگر مجلس معتقد هستم شفافیت را باید مرحله ای اجرا کرد، چرا که ممکن است در عمل اثرمعکوس بدهد.

به نظر شما سه موضوع مهمی که باتوجه به شرایط کنونی کشور در روزهای اول مجلس یازدهم باید مطرح شود چیست ؟

به نظر من اصلی‌ترین مسئله بودجه است که احتمالا بخشی از آن به مجلس یازدهم خواهد رسید و مسئله دیگر لایحه برنامه هفتم از بحث های بسیارجدی است که باید به فکر آن باشیم و عمدتا بحث کسری بودجه است که به دلیل محدودیت های صادراتی به علت تحریم ها یا کرونا به وجود می‌آید،  دولت یقینا به سمت افزایش مالیات میرود که بالارفتن مالیات هم نارضایتی مردم را درپی دارد و ما باید آن را سمت و سویی حرکت کنیم تا در کنار کاهش فشار بر روی مردم،  اصلاح نظام مالیاتی به سمت ثروت‌های راکد حرکت کند.

نظر شما درباره لیست اعضا مجمع نیروهای انقلاب اصفهان چیست؟

اتفاقی که در این دوره افتاد کاندیداها از پایین به بالا مطرح شدند و از چهره های جدید استفاده کردند به نحوی که از بین اعضا نهایی لیست شاید یک نفر بیشتر در عرصه سیاسی مطرح نبود و از طرفی به جای چهره های سیاسی به سمت متخصص ها رفتند که به غیر از یک نفر همه زیر 50 سال قرار دارند.

همیشه این فهرست ها در یک جمع محدود 7 تا 8 نفره بسته می شد، اما این دوره در یک جمع 250 نفره ای از گروه های مختلف تصمیم گیری شد تا به لیست 5 نفره رسیدند.

مورد آخر هم اتحاد بین اعضا لیست بود که دعوت هیچ لیست دیگری را نپذیرفتند و این اتحاد خیلی کمک به متمرکز شدن آرا کرد./ خبرفوری

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر