کد خبر: 79947
A

رییس کمیته امداد: با شیوع کرونا صندوق‌های صدقات تخلیه نمی‌شوند

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) با اشاره به فوت یکی از کارمندان این نهاد به دنبال ابتلا به کروناویروس، خدمات ارائه شده به مددجویان برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری را تشریح کرد.

رییس کمیته امداد: با شیوع کرونا صندوق‌های صدقات تخلیه نمی‌شوند

به گزارش دیده بان ایران؛ مرتضی بختیاری با بیان اینکه برای تمام مددجویان کمیته امداد از سوی سازمان بیمه سلامت دفترچه بیمه صادر شده است، گفت: در شهرهای ۲۰ هزار نفر جمعیت اعطای این دفترچه ها از امسال توزیع شده است. از سوی دیگر گروهی هم در معاونت حمایت و سلامت خانواده ماموریت دارند تا بررسی‌های دقیقی انجام دهند که اگر فردی دچار مشکل شده است، اقدامات لازم را انجام دهند.

بختیاری با بیان اینکه یک میلیون و ۵۵۰ هزار خانوار تحت پوشش امداد هستند، اظهار کرد: از محل تبصره ۱۴، ۶۲۰ هزار خانوار نیز تحت پوشش کمیته امداد هستند و به این ترتیب مجموع افراد تحت پوشش به ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار خانوار می رسد که حدود ۵ میلیون نفر می شوند. از بین ۵ میلیون تحت پوشش این نهاد گزارشی از ابتلا به کرونا ویروس که مشکلی ایجاد کرده باشد، نداشته‌ایم. براساس برنامه ریزیها نیز در کمیته امداد در سطح ستاد و استانی مدیران کل به عنوان رئیسان ستاد مقابله با کرونا تعیین شدند. گزارشی در این خصوص به شکل کتبی به ما نرسیده است.

وی افزود: دو گزارش در خصوص رشت و گیلان داشتیم که خود مددجویان دچار مشکل نشدند. البته یک نفر از کارمندان کمیته امداد که دچار مشکلات تنفسی بود فوت کرد. 


بختیاری با تاکید بر اینکه در مورد بحث کرونا باید نگرانی داشته باشیم، گفت: کرونا بحث حساسی است که باید دائم مراقبت کنیم. امکاناتی هم در این خصوص گرفتیم از جمله کمک ۳۰ میلیاردی بنیاد مستضعفان برای این منظور است.


رئیس کمته امداد ادامه داد: برنامه‌های ما آماده است و به این جمع بندی رسیدیم که بسته‌های بهداشتی را تهیه نکنیم بلکه ستاد اجرایی فرمان امام بسته‌هایی را در اختیار ما می گذارند. همچنین در صورت بروز بحران از شورای سلامت استان نیز کمک می گیریم.

وی با بیان اینکه تعداد شاغلان رسمی و پیمانی کمیته امداد به بیش از ۱۲ هزار نفر می رسد تصریح کرد: ۸ هزار نفر نیز کارمند غیر رسمی کمیته امداد هستند.

 

تلاش کمیته امداد برای جذب اعتباری برای پرداخت عیدی + رقم عیدی 

 

وی با اشاره به اقدامات کمیته امداد همزمان با آغاز سال نو گفت: در خصوص عیدی مددجویان با سازمان برنامه و بودجه مکاتبه کرده و رقم مورد نیاز را اعلام کرده‌ایم. این رقم در بودجه پیش بینی نشده بود و البته در تلاش هستم تا این مبلغ پرداخت شود. 


رئیس کمیته امداد ادامه داد: سال گذشته نیز نتوانستیم عیدی را بپردازیم اما هر سال که بودجه اجازه داده باشد این رقم را پرداخت کرده‌ایم. مبلغ عیدی مددجویان نیز معادل مستمری و برای هر نفر ۵۰ هزار تومان است. 


بختیاری افزود: بند الف تبصره ۱۴ که امسال سال سوم اجرا است کمک کرد و مستمری ۳ برابر شد. این اتفاق از سال ۹۶ افتاد و از ۴۵ هزار تومان به ۱۰۸ هزار تومان رسید. ۵ نفر به بالا نیز ۴۱۶ هزار تومان است.


وی با بیان اینکه کمیته امداد خدمات درمانی، مسکن، بهداشتی، جهیزیه و ... را نیز علاوه بر مستمری پرداخت می کند، توضیح داد: این موارد در کنار هم قرار می گیرند. برای پوشش افراد نیز بررسی‌های غیر محسوس صورت می گیرد. کمیته امداد نیز در مناطق محروم با ضریب ۸ و ۹ بررسی هایی انجام می دهد که اگر به این افراد کمک نشود آنها در حوزه مسائل معیشتیشان دچار مشکل می شوند. افراد سالخورده و سالمند بررسی می شود که آیا محل درآمد دیگری دارند یا نه؟.


وی با اشاره به اینکه یک میلیون و ۲۰۰ هزار خانوار تحت پوشش کمیته امداد زن سرپرست هستند، ادامه داد: ما در تلاشیم بحث اشتغال خانگی گسترش یابد.


رئیس کمیته امداد در ادامه با بیان اینکه برنامه‌های کاری و اساسنامه کمیته امداد برای توانمندسازی ماموریت داریم، تصریح کرد: افراد سالمند و از کار افتاده به نوعی توانمند نمی‌شوند اما ما برای بقیه بنا داریم تا اشتغال ایجاد کنیم یعنی ایجاد درآمد با ثبات در صدر برنامه‌های ما باشد.


بختیاری با اشاره به اینکه وقتی افراد شاغل می‌شوند از گردانه امداد خارج می‌شوند، اظهار کرد: سپس افراد پشت نوبتی در گردانه قرار می‌گیرند. وی در مورد تعداد افراد پشت نوبتی نیز گفت: سالانه باید تعدادی از برنامه خارج شوند و تعدادی برگردند. اما در حال حاضر ثبت نامی صورت نگرفته است. ۶۲۰ هزار خانوار بند ب تبصره ۱۴ الان سه سال است که تحت پوشش قرار دارند که به آنها فقط مستمری پرداخت می‌شود. 


رئیس کمیته امداد امام خمینی ادامه داد: مستمری خانواده یک نفره ۱۰۸ هزار تومان، دو نفره ۲۱۵ هزار تومان، ۳ نفره ۲۷۹ هزار تومان، ۴ نفره ۳۸۴ هزار تومان و ۵ نفر به بالا ۴۱۶ هزار تومان مستمری دریافت می کنند.

 

با شیوع کرونا، صندوق‌های صدقات فعلا تخلیه نمی‌شوند/هیچ ماموری درب منازل نمی‌رود 

 


بختیاری در خصوص تخلیه صندوقهای صدقات همزمان با شیوع کرونا نیز گفت: براساس برنامه‌های ستاد مبارزه با شیوع کرونا بنا شده است تا ماموران دیگر درب خانه‌ها نروند. همچنین صندوقهای کنار خیابانها نیز فعلا باز نمی‌شوند. کد دستوری نیز به خیران اعلام شده است که کمک های خود را از این طریق واریز کنند.


وی افزود: بعد از مهار کرونا نیز بحث جمع آوری کمک‌ها ادامه پیدا می‌کند. 

 

ارائه کارت خرید کالا به مددجویان برای تهیه بسته‌های بهداشتی 


رئیس کمیته امداد برای عرضه کالاهای بهداشتی به مددجویان نیز توضیح داد: کارت خرید کالایی نیز تهیه خواهد شد تا افراد به فروشگاه ها مراجعه کنند و بسته های بهداشتی مورد نیازشان را تهیه کنند.


بختیاری در خصوص تضامین بانکی نیز توضیح داد: اخیرا صندوق ضمانت بانکی برای افرادی که ضامن ندارند تهیه شده تا این افراد از این طریق بتوانند وام خود را دریافت کنند.


وی افزود: در بودجه سال ۹۹ برای بودجه کمیته امداد و بهزیستی ۲۰ درصد افزایش پیش بینی شده است. این ۲۰ درصد ما را از نگرانی بیرون نمی‌آورد. کل بودجه‌های دولت اگر ۱۰۰ درصد هم تخصیص یابد ۴۷ درصد از هزینه‌های ما را تامین می کند و ما بقی از سوی مردم و منابع داخلی امداد تامین می شود. 


رئیس کمیته امداد توضیح داد: از سال ۷۴ تا ۹۷، ۷۰۰ هزار خانوار از پوشش امداد به دنبال اشتغال خارج شدند. ۹۰ درصد تسهیلات آنها نیز صفر شده است. بانک‌ها نیز معتقدند مددجویان خوش حساب‌ترین مشتریان آنها هستند./ایسنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر