کد خبر: 80003
A

بهروز بنیادی: وزارت صنعت باید پاسخگوی کمبود اقلام بهداشتی باشد/ ممکن است همین حالا افراد زیادی در سطح جامعه باشند که ناقل بیماری باشند

عضو کمیسیون بهداشت با تشریح وضعیت شیوع کرونا در کشور گفت هیچ کجای دنیا مدیریت بحران خودشان را به دست متخصصان خارجی نمی‌دهند.

بهروز بنیادی: وزارت صنعت باید پاسخگوی کمبود اقلام بهداشتی باشد/ ممکن است همین حالا افراد زیادی در سطح جامعه باشند که ناقل بیماری باشند

به گزارش دیده بان ایران؛ بهروز بنیادی عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی درباره حضور و نیاز به متخصصان خارجی که توسط نایب رئیس مجلس مطرح شد، گفت: وقتی یک بیماری در سطح جهانی بروز و ظهور پیدا می‌کند وظیفه اول سازمان بهداشت جهانی این است که اطلاعات را از همه کشورها جمع‌آوری کرده، تجزیه و تحلیل کند و بعد راهکار و دستورالعمل کلی نوشته شود؛ دستورالعمل‌هایی که امروزه وزارت بهداشت منتشر می‌کند همان دستورالعمل‌هایی است که سازمان بهداشت جهانی به همه کشورها برای پیشبرد کارها ابلاغ کرده است.

وی افزود: بنابراین حضور کارشناسان و آنچه که آقای پزشکیان می‌فرمایند از ابتدا وجود داشته است و کارشناسان در صحنه حضور دارند به همین منظور هم کارشناسان سازمان بهداشت جهانی چند روز گذشته به ایران آمدند و از کارهایی که انجام می‌دهیم بازدید کردند.

نماینده مجلس دهم با بیان اینکه وظیفه آنها این است که در همه کشورهای آلوده حضور یابند و نحوه مقابله با بیماری را ارزیابی کنند، ادامه داد: اینکه بگوییم عده‌ای از کشوری دیگر بیایند و فرماندهی را به دست بگیرند چنین چیزی ممکن نیست و در هیچ کجا چنین کاری انجام نمی‌شود؛ مگر در کشورهای آفریقایی که در زمان ابولا به دلیل نداشتن زیرساخت‌های مناسب و ضعیف بودن در زمینه پزشکی سازمان صلیب سرخ و پزشکان بدون مرز و بعضی از کشورها در آنجا حضور پیدا کرده و کمک‌هایی کردند اما در مورد کشور ما چنین چیزی صادق نیست. اما در عین حال بایستی از تجربیات سایر کشورها که در سازمان بهداشت جهانی نیز تبادل و ابلاغ می‌شود استفاده کرد که البته ما نیز در حال استفاده از آنها هستیم.

وی درباره بی‌اعتمادی که در جامعه وجود دارد و مدام گفته می‌شود مسئولان بیمار نشده‌اند و دروغ است، گفت: نمایندگان مجلس ابتدا تست غربالگری انجام دادند که در همه جای کشور وجود دارد، این تست برای این است که ببینند ویروس وارد سیستم تنفسی افراد شده یا نه، اگر ارزیابی این گونه باشد که فرد مشکوک است، به قرنطینه می‌رود و مسائل بهداشتی را باید رعایت کنند تا کیت اصلی آماده شود؛

بنیادی تصریح کرد: اینگونه نیست که چون تعداد کیت‌های تشخیصی کم است بنابراین افرادی که سرپایی تست می‌شوند شامل کوید ۱۹ نمی‌شوند.

وی اظهار داشت: کیت تست کوید ۱۹ را در حال حاضر فقط وزارت بهداشت دارد که برای افرادی که بدحال و کسانی که در بیمارستان بستری می‌شوند استفاده می‌کند؛ اگر تست آنها مثبت شد، فرد و خانواده او را قرنطینه می‌کنند و دستورات لازم را به آنها می‌دهند؛ بنابراین آماری که در حال حاضر وزارت بهداشت اعلام می‌کند آماری است که فقط شامل بیماران بستری شده است، اما ممکن است افراد زیادی در سطح جامعه وجود داشته باشند که مبتلا باشند اما علائم خفیف یا به طور کلی علائمی نداشته باشند و یا اینکه سیستم ایمنی آنها قوی باشد و ویروس در آنها هیچ عارضه‌ای ایجاد نکند و در حد یک سرماخوردگی ساده خودش را نشان دهد.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس تاکید کرد: در هیچ کجای جهان اینگونه نیست که برای همه مردم تست بگذارند، بنابراین آموزش داده می‌شود که افرادی که تب خفیف، تک سرفه و آبریزش بینی دارند رعایت کنند که به دیگران منتقل نشود.

وی بیان کرد: کمبود کیت تشخیصی در ایران و حتی سطح جهان و آمریکا باعث می‌شود که  آمارهای وزارت بهداشت صرفاً مربوط به بیماران بستری شده در بیمارستان‌ها باشد اما ممکن است همین حالا افراد زیادی در سطح جامعه باشند که ناقل بیماری باشند و باید آموزش ببینند.

بنیادی درباره کمبود مواد ضدعفونی و ماسک و نظارت کمیسون بهداشت مجلس بر این موضوع گفت: وظیفه وزارت بهداشت تولید ماسک و لوازم ضدعفونی نیست، بلکه این وظیفه تولید و صنعت است، بنابراین باید از وزارت صمت علت کمبودها را پرسید. وزارت بهداشت فقط درخواست‌کننده است و به همین دلیل ستاد ملی مبارزه با کرونا تشکیل شد تا هماهنگی بین بخشی را ایجاد کند.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس ادامه داد: کمیسون بهداشت هم در روز دوشنبه‌ای که مجلس جلسه داشت برنامه‌ریزی لازم را انجام داد که وزیر نیز با حضور در جلسه غیرعلنی طرح موضوع کرد و ۵ نفر هم برای حضور در قرارگاه کرونای وزارت بهداشت و درمان مشخص شدند.

بنیادی افزود: بعدازظهر همان روز نیز مجدد جلسه‌ای با معاون بهداشت، رئیس سازمان غذا و دارو و معاون درمان وزارت بهداشت تشکیل و بررسی‌های لازم انجام شد؛ کمسیون کار نظارتی خودش را انجام داده و نظرات تخصصی خودش را ارائه می‌دهد که از طریق رئیس مجلس به دستگاه‌های مختلف و وزارت بهداشت منتقل می‌شود از جمله این پیشنهادات تعطیلی اجتماعات در روز اول جلسه کمیسیون بود.

وی درباره افراد مبتلا شده در حوزه انتخابیه کاشمر، بردسکن و خلیل‌آباد، گفت: هنوز گزارشی مبنی بر مثبت بودن افراد دریافت نکرده‌ام اما متاسفانه گروه‌های زیارتی از قم به شهرستان‌های ما بازگشته‌اند که شناسایی شده و تحت مراقبت هستند./ ایلنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر