کد خبر: 80097
A

محمد رضا تابش : بسیج عمومی انجام شود/ پیشنهاد تعطیلی قطعی ادارات یا شیفتی و دورکاری کردن کارمندان

نایب رییس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با قدردانی از اقدامات وزیر بهداشت در مقابله با کرونا و اطلاع رسانی به موقع به مسوولین در این باره گفت: تعطیلی قطعی ادارات یا شیفتی و دورکاری کردن کارمندان می‌تواند زنجیره ارتباطی را قطع کند، اگر اقدامات لازم با قاطعیت انجام شود این وضعیت تا خرداد ماه بیشتر ادامه نخواهد یافت.

محمد رضا تابش : بسیج عمومی انجام شود/ پیشنهاد تعطیلی قطعی ادارات یا شیفتی و دورکاری کردن کارمندان

به گزارش سایت دیده بان ایران ؛ محمدرضا تابش در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به جلسه فوق‌العاده کمیسیون بهداشت مجلس که با حضور رییس مجلس و ۵۵ نماینده در صحن علنی برگزار شد، گفت: در این جلسه آقای دکتر نمکی از سیر پیدایش ویروس در چین در دهه اول بهمن ماه و اقدامات احتیاطی مقابله‌ای که مقرر داشتند و اطلاع رسانی به مسوولین کشوری از جمله وزیر خارجه و معاون اول رییس جمهور گزارش تفصیلی خوبی ارائه کرد.

وی افزود: براساس این گزارش از دهه دوم بهمن وزارت بهداشت مقرراتی را پیشنهاد دادند که اجرا شود از جمله در حدود ٣۵ مرز زمینی و هوایی پیش بینی کنترل و بازرسی مترددین را داشتند. همچنین در پایان بهمن که نتیجه تست مبتلایان کرونا در قم مثبت اعلام شد به طور رسمی موضوع را به همه مقامات عالی رتبه و سه قوه اعلام و خواستار عزم ملی برای مقابله با شیوع ویروس شدند.

نماینده مردم اردکان در مجلس ادامه داد: طبق گزارش وزیر بهداشت منشاء ویروس از چین و شیوع آن به واسطه تردد بین قم و چین صورت گرفته است. انصافا صداقت، صراحت لهجه و شجاعت وزیر بهداشت که بدون اغماض چشم بر آموزه‌های علمی و تخصصی نبست و در هر مرحله موضوع را به مسوولین اعلام کرد ستودنی است.

تابش با اشاره به گزارش نمایندگان در این جلسه از  وضع استان‌ها و اشاره به برخی تضییقات و ارائه پیشنهادات، یادآور شد: آمار مبتلایان و فوت شدگان در اردکان قابل تامل است و باید مسئولان تمهیدات ویژه‌ای برای مقابله با این بیماری مهلک در استان و خصوصا اردکان بیندیشند و مردم نیز همکاری موثری در اجرای توصیه‌ها و رعایت موازین بهداشتی داشته باشند.

وی ادامه داد: ما همچنین تهیه تجهیزات بهداشتی شخصی از سوی خیرین و توزیع گسترده بین مردم و همچنین تغییر خط تولید برخی کارخانجات برای تولید ماسک را در استان یزد داشتیم.

این نماینده مجلس با اشاره به شرایط بحرانی در استان‌های گیلان، مازندران و همچنین شهر کاشان، افزود: آقای وزیر گفت آنچه در کشور اتفاق افتاده مبتنی بر پیش بینی هایی است که وزارت بهداشت راجع به شیوع بیماری داشته، برخی استانها نقطه پیک را رد کردند، برخی نزدیک پیک و برخی هنوز مراحل ابتدایی هستند.

تابش با اشاره به بخشی از صحبت‌های رییس مجلس در این جلسه نیز گفت: آقای لاریجانی توضیح داد که ستاد مقابله با کرونا مصوبه شورای عالی امنیت ملی است و به تایید رهبری رسیده است. علاوه بر این یک ستاد هم با نظر رییس جمهور آن را پشتیبانی می‌کند. آقای لاریجانی همچنین اعلام آمادگی کرد که موارد ضروری به سران قوا منعکس شود و تصمیمات لازم گرفته شود. مقام معظم رهبری هم دستور خوبی برای ورود نیروهای مسلح و کمک آنها دادند.

وی ادامه داد: در این جلسه مقرر شد برای کمک نهادهای عمومی هم تمهیدی اندیشیده شود. از طرفی اعلان بسیج عمومی مردمی باید از سوی مردم انجام شود، با توجه به اینکه مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل شدند لازم است فراخوانی برای داوطلبین، معلمین و متخصصین داده شود، شهرها را بلوک بندی کنیم و اطلاع رسانی و آموزش زیر نظر وزارت بهداشت انجام شود. اگر می‌خواهیم این موج فراگیر مهار شود باید بسیج عمومی انجام شود. همه حاکمیت، نیروهای مسلح، نهادهای امنیتی، نهادهای دولتی و غیردولتی باید سهمی در بسیج عمومی برای مقابله با این بحران داشته باشند.

این نماینده مجلس خواستار توجه کامل مردم به این موضوع، پرهیز از خرید و مسافرت شد و گفت: درست است که با قرنطینه عمومی شهرها موافقت نشده ولی قرنطینه خانگی و موضعی حتما نتیجه بخش است.

تابش با بیان اینکه از نظر تامین تجهیزات اقدامات خوبی صورت گرفته، ادامه داد: اقلامی از خارج تامین شده ولی چون همه دنیا با این اپیدمی مواجه هستند وزارت خارجه باید از دیپلماسی به نحو شایسته برای جلب کمکهای بین‌المللی و کمک ایرانیان خارج از کشور استفاده کند و صنعت داخل نیز خود را آماده عبور از این بحران کند.

وی طراحی آرایش نوین مدیریتی مبارزه با کرونا با حفظ اقتدار وزرات بهداشت و تامین اعتباری و ریالی لازم از صندوق توسعه و سازمان برنامه و بودجه را از دیگر پیشنهادات نمایندگان عنوان و خاطرنشان کرد: پیشنهاداتی هم مطرح شد که تمهیداتی برای جبران خدمات کسانی که در خط مقدم هستند، به تناسب نقشی که دارند اندیشیده شود و استفاده از مزایای قانون ایثارگران، مشاغل سخت و زیان آور و فرایند استخدام کادر پرستاری مورد توجه قرار گیرد. حمایت از اقشار کم درآمد و کسانی که شغل‌شان را از دست می‌دهند و تهیه بسته معیشتی نیز از دیگر این پیشنهادات بود.

این نماینده مجلس با ابراز تأسف از فوت افرادی از کادر درمان بر اثر بیماری کرونا آن را ناشی از کمبود تجهیزات دانست و گفت: ما معتقدیم تعطیلی قطعی ادارات و یا شیفتی و دورکاری کردن کارمندان می‌تواند زنجیره ارتباطی را قطع کند.

نماینده مردم اردکان در مجلس در پایان خاطرنشان کرد: مهمترین توصیه سازمان بهداشت جهانی و وزیر بهداشت که ماحصل این جلسه بود در واقع قطع زنجیره ارتباطی بود که این امر باید جدی گرفته شود. قطعا تعلل در این امر آثار این پدیده را بیشتر می‌کند اما در مقابل اگر این کار با قاطعیت انجام شود این وضعیت تا خرداد ماه بیشتر ادامه نخواهد یافت.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر