کد خبر: 80197
A
مهرداد لاهوتی:

دولت باید به دهک های پایین جامعه «یارانه کرونا» بدهد/ قطعاً یک سری افراد از قشر آسیب‌پذیر در این وضعیت درآمدی «دچار سوءتغذیه» خواهند شد

لاهوتی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: تاثیر اقتصادی کرونا خیلی وسیع تر از آن است که الان تخمین می‌زنیم اما اگر دولت برنامه مدونی داشته باشد و آسیب‌ها را شناسایی کند، می‌توان کشور را مدیریت کرد.

دولت باید به دهک های پایین جامعه «یارانه کرونا» بدهد/ قطعاً یک سری افراد از قشر آسیب‌پذیر در این وضعیت درآمدی «دچار سوءتغذیه» خواهند شد

به گزارش دیده بان ایران؛ اسفند امسال به جای بوی عید، بوی کرونا می‌دهد و بازار هم اصلا حال و هوای نوروز ندارد. رکود این روزها اما تنها اثر اقتصادی کرونا نیست و تحلیل‌گران خسارات ناشی از این ویروس را بسیار بیش از این‌ها می‌دانند. مضاف بر اینکه دوران پسا کرونا نیز به نوبه خود می‌تواند لطمات جدی به اقتصاد کشور و وضعیت معیشتی مردم وارد کند. در کشوری که به وقت بحران، ماسک و مایع ضدعفونی کننده احتکار می‌شود، باید انتظار داشت که برخی کسبه برای جبران درآمد از دست رفته شب عید، اجناس خود را از فردای کرونا به چند برابر قیمت عرضه کنند. البته از کارشناسان خوشبین‌تر بوده و معتقدند که کاهش تقاضا در پی همین فشار اقتصادی ناشی از کرونا مانع بر سر راه موج تازه گرانی خواهد بود.
مهرداد بائوج لاهوتی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در همین رابطه ضمن تاکید بر اینکه «تاثیر اقتصادی کرونا خیلی وسیع تر از آن است که الان تخمین می‌زنیم» گفت: «مثال می‌زنم. اکنون میزان تولید ما ناخواسته کاهش پیدا کرده است. یعنی به جهت شرایط تحمیلی به تولیدکننده گفتیم نیروی انسانی را یک سوم کن و خیلی مسائل دیگر. صنعت گردشگری کاملا تعطیل شده است. کاری به گردشگر خارجی که درآمد آن حدود 10، 12 میلیون دلار بود ندارم اما گردشگری داخلی درآمد قابل توجهی داشت. مخصوصا برای استان‌های شمالی و ... که آماده شده بودند در ایام نوروز از این راه درآمد کسب کنند. چه هتل‌ها و رستوران‌داران و چه گروهی که مثل مردم شمال زندگی خود را از این راه می‌گذرانند. همه این‌ها این آسیب خیلی وحشتناکی به اقتصاد کشور می‌زند».
وی افزود: «آسیب قابل توجهی به تجار وارد شده است. به هر حال فرهنگ ما این است که مصرف در این ایام نوروز به خودی خود بالا می‌رود اما اکنون با شیوع کرونا این مصرف متوقف شده است.»
این نماینده مجلس همچنین گفت: «در پی همین وضعیت است که شاهدیم برخی کارها که ناگزیر به انجام آن هستیم و هزینه چندانی نداشت، اکنون با هزینه‌های سنگین‌تر انجام می‌شود.»
لاهوتی با اشاره به خسارات اقتصادی ناشی کرونا که یکی پس از دیگری به کشور وارد می‌شود، گفت: « به نظر من دامنه خسارات وارده به اقتصاد ایران اکنون به صورت قطعی قابل برآورد نیست اما قطعا بسیار سنگین است و باید به تدریج برای هر کدام ایران نسخه جداگانه‌ای پیچید. مثلا در بخش تجار بحث معافیت‌های مالیاتی، استمهال تسهیلات و ... برای تولید کنندگان نیز بای به نحو دیگری جبران کرد. به اضافه اینکه زندگی یک سری از مردم با کار روزانه می‌گذرد. یکی از موضوعاتی است باید سریع به آن پرداخته شود همین است و دولت باید برای اینگونه افراد فکری کند و تحت عنوان یارانه کرونا به آنان کمک کند. من همینجا در این خصوص اعلام خطر می‌کنم، یک سری افراد از قشر آسیب‌پذیر در این وضعیت درآمدی نخواهند داشت و دچار سوءتغذیه می‌شوند.»
وی افزود: « اکنون یارانه پرداخت و حتی دهک‌های بالا را شامل می‌شود، باید یارانه این دهک‌ها را متوقف کرد و به اقشار آسیب‌پذیر که اگر صبح کار نکنند، شب نمی‌توانند مایحتاج زندگی را فراهم کنند، کمک کرد. این گروه اکنون سخت دچار مشکل هستند و کسی هم به فکر آنان نیست.»
این نماینده مجلس در پاسخ به اینکه آیا ممکن است در دوران پساکرونا که بعد از یک دوره رکود اقتصادی است، شاهد سوءاستفاده‌گری برخی اصناف و نهایتا موج تازه‌ای از گرانی و تورم باشیم؟ گفت: « تصور من این است ما بعد از کرونا موج گرانی نخواهیم داشت، دلیلش نیز مساله تعادل عرضه و تقاضا است. توجه داشته باشید که اکنون مردم هم شرایط سختی قرار دارند لذا بعد از کرونا تقاضا به قدری افزایش نمی‌یابد که با موج گرانی مواجه باشیم. درست است که اکنون سه، چهار قلم کالا نایاب و گران شد و برخی از شرایط سوءاستفاده کردند اما دلیل این امر هجوم تقاضا بود. من باتوجه به شرایط بحرانی فعلی، پیش‌بینی نمی‌کنم که بعد کرونا مردم تقاضای بسیاری برای کالاها داشته باشند و این مانع از گرانی و تورم است».
وی همچنین تاکید کرد:« از طرف دیگر دولت باید دقت لازم را داشته متناسب با عادی شدن شرایط ، میزان تولید را آرام آرام افزایش دهد تا عرضه کمتر از تقاضا نباشد. حواس دولت باید متوجه این امر باشد. ضمن اینکه در این بین نکات مثبتی وجود داد. درست است که قیمت ارز افزایش داشته است اما در مجموع نگاه به واردات غیر از اقلام پزشکی و ... در کشور کاهش داشته است. مردم باید متوجه باشند که افزایش نرخ ارز در وضعیت کنونی یک جو روانی است و می‌گذرد و مستمر نیست».
لاهوتی در پایان خاطر نشان کرد: «علی‌رغم آسیب‌های اقتصادی و خسارات سنگین کرونا، اگر دولت برنامه مدونی داشته باشد و آسیب‌ها را شناسایی کند و تصمیمات احساسی گرفته نشود و نکاتی مثل تعادل عرضه و تقاضا را در نظر داشته باشدا در نظر داشته باشد؛ می‌توان کشور را مدیریت کرد.»/ نامه نیوز

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر