کد خبر: 80210
A
عبدالکریم حسین‌زاده:

اطلاع‌رسانی اولیه ما در رابطه به کرونا خوب نبود/ این حجم از مبتلایان به کرونا ویروس نتیجه ساده انگاری و پنهان کاری است/ اینکه مردم می گویند دولتمردان و نمایندگان مجلس از امکان تست زودتر برخوردارند را قبول دارم

یک نماینده مجلس تاکید کرد: در دسترسی به کیت‌های تشخیص نباید هیچ تبعیضی وجود داشته باشد و باید همه مردم و مسئولان به طور یکسان از حق استفاده برخوردار باشند.

اطلاع‌رسانی اولیه ما در رابطه به کرونا خوب نبود/ این حجم از مبتلایان به کرونا ویروس نتیجه ساده انگاری و پنهان کاری است/ اینکه مردم می گویند دولتمردان و نمایندگان مجلس از امکان تست زودتر برخوردارند را قبول دارم

به گزارش دیده بان ایران؛ عبدالکریم حسین‌زاده، درباره شیوع بیماری کرونا در کشور و پنهان‌کاری که در ابتدا مقابل اطلاع‌رسانی در خصوص این بیماری صورت گرفت، گفت: طی روز‌هایی که گذشت چندین بار مطرح کردم که باید شفافیت داشته باشیم و همه چیز را با مردم در میان بگذاریم، اما در حال حاضر حرف زدن در این مورد دردی را دوا نمی‌کند.

نماینده مردم نقده و اشنویه با بیان این‌که معتقدم امروز چندین مورد اساسی وجود دارد که باید به آن‌ها رسیدگی شود، اظهار داشت: ابتدا وزارت بهداشت باید به معنای واقعی کلمه یک پایگاه اطلاع‌رسانی منسجم داشته باشد؛ پایگاه اطلاع‌رسانی منسجم یعنی این‌که همزمان هم اطلاع‌رسانی کند و هم به صورت کارآمد شفاف‌سازی انجام دهد.

وی تاکید کرد: ما در اطلاع‌رسانی، آموزش و پیشگیری خلأ داریم، اگر امروز مشاهده می‌کنیم حجم بالایی از مردم مبتلا می‌شوند به این خاطر است ما این موارد را رعایت نکردیم.

این عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با اشاره به حضور پزشکان و کادر درمانی در خط مقدم مبارزه با کرونا، بیان کرد: برای مبارزه و مقابله با کرونا پرستاران، پزشکان و کادر درمانی کم نمی‌گذارند از هستی خودشان گذشته‌اند، طرف با امکاناتی که در اختیار دارد می‌داند امکان ابتلا وجود دارد، اما باز هم به هموطنانش خدمت می‌کند.

وی ادامه داد: مشکل امروز ما یک مرحله قبل از بیماری است، امروز باید در سطح کشور شماره‌ای وجود داشته باشد تا کارشناسان به پرسش‌های کسانی که فکر می‌کنند به کرونا مبتلا هستند پاسخ دهند و مردم را راهنمایی کنند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: باید بسته‌های آموزشی در قالب هر نوع خروجی چه فضای مجازی و چه رسانه‌های جمعی با لیبل وزارت بهداشت به مردم داده شود.

وی خاطرنشان کرد: امروز حجم وسیعی از اطلاعات بیرون می‌آید که باعث سردرگمی مردم شده است، دلیل این است که ما هنوز به یک پایگاه مدیریت رسانه و اطلاع رسانی در خصوص این ویروس نرسیده‌ایم. معتقدم یکسری از کارشناسان متعدد در حوزه‌های عفونی و ویروس به همراه متخصصین رسانه بنشینند مردم را راهنمایی کنند.

حسین‌زاده با اشاره به موضوع پیشگیری گفت: ما در حال حاضر اقدامات لازم را در خصوص پیشگیری که فکر می‌کنم چندان هم سخت نیست نتوانسته‌ایم به صورت حداکثری انجام دهیم، اطلاع‌رسانی اولیه ما خوب نبوده است و من این را کاملاً قبول دارم و کسی هم نمی‌تواند این موضوع را انکار کند.

وی ادامه داد: اگر با این حجم از مبتلایان به کرونا ویروس مواجه هستیم دلیلش این است که یا واقعاً سعی کردیم موضوع را ساده‌سازی کنیم یا این‌که پنهان‌کاری کنیم که هر دو موضوع به نوعی مخاطره‌آمیز شده است.

 
 
نماینده مردم نقده و اشنویه با بیان این‌که امروز به صورت ناگهانی با حجم وسیعی از انتشار اخبار روبرو هستیم، گفت: ما باید به عواقب روانی این بیماری فکر کنیم که چه تاثیری بر مردم می‌گذارد.

وی درباره گلایه مردم در خصوص عدم دسترسی به کیت‌های تشخیص کرونا، عنوان کرد: در دسترسی به کیت‌های تشخیص نیز نباید هیچ تبعیضی وجود داشته باشد و باید همه مردم و مسئولان به طور یکسان از حق استفاده برخوردار باشند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: یک مطلبی را در خصوص چین خواندم که بسیار جالب بود، آنان در تشخیص بیماری کرونا به صورت شبکه‌ای عمل کردند، یعنی آمدند گروه مبتلایان را تشخیص دادند و بعد رفتند افرادی که گروه مبتلایان با آن‌ها در ارتباط بودند را شناسایی کردند و تا چهار گروه آن‌ها را دسته‌بندی کردند که مانع انتشار بیشتر بیماری نشوند.

وی افزود: شما دقت کنید در مجموعه بیمارستانی مسیح دانشوری یا جا‌های دیگر با حجم عظیمی از مردم روبرو هستیم که مشخص نیست آیا مبتلا هستند یا خیر، معتقدم این سیکل باید معکوس شود یعنی افراد تماس بگیرند کارشناسان به منزل آنان بروند و عملیات تشخیص را انجام دهند، این کار هم تردد‌ها را کاهش می‌دهد و هم افرادی که با امکانات هستند برای تشخیص بیماری می‌روند و فرد مبتلا را می‌بینند و معاینه می‌کنند که اگر مشخص شود که وی به این بیماری دچار است به بیمارستان می‌برند.

حسین زاده تاکید کرد: این اتفاق باید در تمامی شهر‌ها رخ دهد مخصوصا این کار باید هرچه سریع‌تر به صورت پایلوت در شهر قم صورت می‌گرفت، یعنی نباید منتظر باشیم تا مردم با علائم به مراکز درمانی مراجعه کنند با دادن یک شماره تماس که مخصوص پاسخگویی به سوالات در خصوص بیماری کرونا است می‌توانیم از بسیاری از موارد جلوگیری کنیم که این مورد انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از مراکز درمانی در همین تهران مناطق ۲۲ گانه می‌توانند چنین کاری را انجام دهند و معتقدم چنین سیکلی روش درمان را تسهیل و هم دادن امکانات را عادلانه می‌کند.

این عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: این که گلایه می‌شود دولتمردان و نمایندگان مجلس از امکان تست زودتر برخوردار شدند را قبول دارم البته باید بگویم که همه نمایندگان نبودند که این تست را انجام دادند، اما معتقدم گلایه مردم درست است.

وی ادامه داد: شاید اینگونه تصور شده است که، چون مجلس محل تردد مردم است و مردم زیادی به آنجا مراجعه می‌کنند و به دلیل این که نمایندگان از حوزه‌های انتخابیه و روز‌های پس از انتخابات بازگشته‌اند باید تست دهند و اینگونه می‌شود توجیهش کرد، اما اگر بخواهیم صادقانه رفتار کنیم و توجیه کنیم این است که باید دسترسی مردم به همه خدمات یکسان باشد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: کسی از کسی مردم‌تر یا نور چشمی‌تر نیست حال می‌خواهد مسئول باشد یا هر شخص دیگری؛ اتفاقاً کسی که مسئول است مسئولیت‌هایش سنگین‌تر است و تفاوت باید در این باشد نه اینکه دسترسی آسان‌تر و راحت‌تر به کیت تشخیص داشته باشد.

وی با بیان اینکه ما مردم باید کنار هم باشیم، عنوان کرد: معتقدم در خصوص مبارزه با این ویروس حتی بیشتر از این که ما نیازمند خدمات، تجهیزات و وسایل بهداشتی باشیم نیاز به یک همبستگی و عزم ملی داریم.

حسین‌زاده یادآور شد: به قدری واژه‌ها دست مالی و تحقیر می‌شوند که نمی‌توانند بیانگر واقعیت ملموس یک کشور و جامعه باشند، اما واقعیت این است که امروز این ویروس جان ملت عزیز ما را تهدید می‌کند و ما سپر‌ها و تضمین‌هایی درخصوص مقابله با این موضوع نداریم، تنها تضمین ما عزم‌ملی، اتحاد و همدلی مردم است. اینکه مردم هوای همدیگر را با تمام وجود داشته باشند، اینجاست که من فکر می‌کنم می‌توانیم اقدامات شایسته‌ای در مقابله با این ویروس داشته باشیم.

وی با اشاره به این که نسبت به جمعیت و وسعت افرادی که در میدان زحمت می‌کشند شاید دچار کمبود‌هایی باشیم، گفت: در عمل اگر همه ما در کنار هم باشیم و همبستگی و عزم ملی داشته باشیم، بسیار راحت‌تر می‌توانیم از از این مرحله گذار عبور کنیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که مدیریت بحران در مواقع بیماری با مدیریت بحران در زمان سیل و زلزله تفاوت دارد، گفت: کمیته بحران در زمان بیماری با کمیته بحران در سیل و بیماری تفاوتش در این است که زلزله و سیل زمان خاصی می‌آید و می‌رود، اما این ویروس به صورت دومینویی رفتار می‌کند یعنی به صورت سلسله مراتب و شبکه‌ای واگیر پیدا می‌کند، اینجاست که مدیریت بحران باید مدیریت کارآمدی داشته باشد.

وی افزود: اگر با ارایه دستورالعمل‌ها زلزله را می‌شود مدیریت کرد برای این‌بیماری باید استراتژی و اکشن پلن داشته باشیم و کاملا چکشی رفتار کنیم. صحبت‌های من بر مبنای این نیست که بخواهم در کشور جنبه روانی ایجاد کنم، اما حرف من این است که اگر می‌خواهیم موضوع را مدیریت کنیم باید مدیریت بسیار جدی قاطعانه و میدانی داشته باشیم و مردم را از دم در خانه‌شان مدیریت کنیم، تذکر دهیم و اطلاع‌رسانی کنیم./ ایلنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر