کد خبر: 80214
A
روحانی در جلسه هیأت دولت:

شایعات درباره کرونا به صدا و سیما سرایت کرده است/ ورودی شهرها را نمی‌بندیم، شاید فردی هزار کیلومتر راه آمده باشد!/ نوروز را به ایام پیروزی بر کرونا تبدیل کنیم

رئیس‌جمهور با اشاره راه‌های مقابله دولت با ویروس کرونا گفت ورودی شهرها را نمی‌بندیم چرا که ممکن است کسی هزار کیلومتر راه را آمده باشد و نمی‌توان از حضورش درشهر جلوگیری کرد.

شایعات درباره کرونا به صدا و سیما سرایت کرده است/ ورودی شهرها را نمی‌بندیم، شاید فردی هزار کیلومتر راه آمده باشد!/ نوروز را به ایام پیروزی بر کرونا تبدیل کنیم

به گزارش دیده بان ایران؛ حجت‌الاسلام حسن روحانی در جلسه هیات دولت با اشاره به شیوع کرونا در کشور تاکرد: اولین اقدام در راه قطع زنجیره کرونا را ضد عفونی است، وقتی می‌گوییم سفر خطرناک است منظور سفر داخل استان هم هست که خطرناک است. توصیه این است حتی الامکان تردد به حداقل ممکن تقلیل یابد.

رئیس‌جمهور کرد: به اعتقاد من جابجایی تعطیلات عید به زمان بعد از موضوع کرونا امکانپذیر نیست.

وی خاطرنشان کرد: زیارت امام از راه دور هم می‌شود. نوروز فرصت شیوع بیشتر نباشد بلکه نوروز را برای پیروزی بر این ویروس قرار دهیم.

رییس جمهور در ادامه ابراز داشت: در تماس‌هایی که با استانداران چند استان در روز‌های گذشته داشتم به من گفتند که مصرف آب در این روز‌ها بالا رفته است و مشکل داریم، من تاکید می‌کنم مردم ما نباید هیچ نگرانی در حوزه آب، برق، انرژی و سوخت داشته باشند.

وی ادامه داد: وزارت خارجه و شخص وزیر خارجه درخصوص روابط با دیگر کشور‌ها و دریافت کمک‌های خارجی با تمام توان فعال هستند و تلاش می‌کنند.

روحانی در ادامه سخنان خود بر اهمیت مساله آموزش، اظهار داشت: بخش آموزشی ما اگرچه در این ایام تعطیل است و اینکه در چه زمانی کلاس شروع به کار خواهد کرد مشخص نیست، اما همه توان خود را به کار گرفتند که مردم بتوانند با استفاده از صداوسیما و فضای مجازی آموزش را پیگیری کنند تا در این حوزه ضعف ایجاد نشود.

وی افزود: در جلسه ۱۷ اسفند شورای عالی امنیت ملی مصوبات مهمی داشتیم و رهبری همه را تایید کردند و یک پشتوانه بسیار قوی و خوبی در حمایت از این مصوبات به وجود آمده که در نتیجه آن ستاد ملی هرچه تصویب می‌کند همانند مصوبات شورای عالی امنیت ملی برای تمام ارکان و نهاد‌ها اعم از نیرو‌های مسلح و نهادی‌های عمومی حتی در برخی موارد برای بخشی خصوصی لازم الاجرا است، در این مصوبات وزارت کشور وظیفه سنگینی برعهده دارد.

رییس جمهور با اشاره به نامه برخی نمایندگان درخصوص برعهده گرفتن ریاست ستاد مبارزه با کرونا، تصریح کرد: دوستان بدانند که در هر هفته حداقل یک جلسه با ریاست و مدیریت من برگزار می‌شود، شنبه گذشته این جلسه برگزار شد، شنبه آینده نیز برگزار خواهد شد، این جلسات در ایام تعطیلات نوروزی نیز برقرار است و اگر من مشکلی داشته باشم آقای معاون اول در این جلسات حضور پیدا خواهد کرد.

وی در ادمه با تاکید برلزوم باز بودن مسیر‌های تردد برای برقراری رفت و آمد‌های ضروری، گفت: وزیر راه مسئولیت سنگینی دارد تا مسیر‌ها برای تردد جاده‌ای به ویژه تردد میان ایران و کشور‌های همسایه باز باشد، همچنین اپلیکیشن‌ها ظاهرا درست عمل نمی‌کنند چراکه در برخی موارد قطار ظرفیت فروش بلیط دارد، اما اپلیکیشن دسترسی خرید نمی‌دهد، لازم است این موارد رسیدگی و پیگیری شود تا مردم بتوانند رفت و آمد‌های ضروری خود را انجام دهند، البته از مردم می‌خواهیم در صورت امکان تا جایی که می‌توانند از رفت و آمد و سفر غیرضروری بپرهیزند و در منازل خود بمانند.

رئیس دولت تاکید کرد: اقدامات بسیار خوبی در این زمینه انجام گرفته است، بانک مرکزی و وزارت اقتصادی مصوبات بسیار خوبی داشتند که روز یکشنبه هفته آینده با حضور اعضای اتاق، وزارت اقتصاد و بانک مرکزی و سازمان بررسی خواهیم کرد.

 
وی ادامه داد: هر امکانی در اختیار دولت باشد از آن استفاده خواهد. بحث اقساط را دنبال خواهیم کرد و مشکلات را بر طرف خواهیم کرد.

روحانی خاطرنشان کرد: نکته دیگری که باید تاکید کنم این است که به شایعات نباید توجه کنیم، این شایعات در فضای مجازی، رسانه‌های داخلی حتی به صدا و سیما هم می‌رسد باید یک دیوار حفاظتی برای این شایعات بگذاریم. نگاه می‌کنم گوینده خبری دلش برای رئیس‌جمهور تنگ می‌شود و می‌گوید دو روز است از رئیس‌جمهور خبری نیست! خب همه سرکارشان هستند و تلاش می‌کنند.

وی افزود: نگذارید شایعات روح مقاومت مردم را دچار خدشه کند، از کرونا خطرناکتر ترس، وحشت و اضطراب است. پزشکان می‌گویند این ویروس خطرناک‌تر از آنفولانزار نیست. ممکن است به فردی که آنفولانزا دارد بگویند چیزی نیست، اما تا می‌گویند کرونا دارد همان اول بسم الله نصف روحیه می‌رود و فکر می‌کند کرونا مساوی با پایان زندگی است.

رئیس جمهور گفت: گاهی اوقات آماری منتشر می‌شود که واقعیت ندارد، مثلا می‌گویند وضعیت فلان استان خوب نیست از استاندار می‌پرسم تعداد فوتی‌ها چقدر است می‌گوید ۱۲ نفر، می‌گویم بهبود یافتگان چقدر بودند می‌گوید ۱۲۰ نفر؛ ۱۲ نفر فوتی دیده می‌شود، اما ۱۲۰ بهبود یافته خیر.

وی تاکید کرد: من نمی‌گویم ویروس را کوچک بشماریم، اما می‌گویم ترس و اضطراب در دل مردم نیندازیم.

رئیس‌جمهور خطاب به مردم ایران گفت: مبارزه با کرونا دو بال دارد یک بال آن اقدامات وزارت بهداشت و درمان و اقدامات بخش‌هایی مختلف دولت است و بال دیگر آن نیز به همکاری مردم باز می‌گردد، اگر مردم هکاری نکنند دیرتر به نتیجه می‌رسیم و در صورت همکاری زودتر از این مساله عبور خواهیم کرد.

وی درباره پیشنهادهایی که درباره بسته شدن و قرنطینه شهر‌ها می‌شود گفت: به طور مفصل درباره این موضوع در هیات دولت صحبت کردیم همه به اتفاق معتقد بودند برخی کار‌ها در ظاهر خوب است، اما مشکلاتی دیگر به وجود می‌آورد، بنا شده است که در خروجی برخی شهر‌ها افراد چک شوند و درصورتی که مشکلی داشتند آن‌ها را به مراکز درمانی بفرستند، اما در ورودی‌ها این کار انجام نمی‌شود چرا که ممکن است کسی هزار کیلومتر راه را آمده باشد، نمی‌توان از حضورش درشهر جلوگیری کرد.

روحانی با بیان اینکه از هر روزی که ستاد مقابله با کرونا اعلام کند چک کردن افراد در خروجی شهر‌ها شروع خواهد شد، تصریح کرد: بهترین کار این است که تردد را به حداقل ممکن برسانیم و هر چه بیشتر در خانه بمانیم امن‌تر خواهیم بود و سلامت خود و خانواده را بیشتر حفظ می‌کنیم.

رئیس دولت در پایان افزود: از این روز‌ها به عنوان زمستان سختی یاد خواهیم کرد به سبک زندگی عادی و گذشته بازخواهیم گشت و دوباره امکان زیارت و رازو نیاز در اماکن متبرکه را پیدا خواهیم کرد./ ایلنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر