کد خبر: 8023
A

جواد اطاعت: استعمار صدشرف به استبداد دارد/ با نفی دیگران و نفی سلبی به جایی نخواهیم نرسید

استاد دانشگاه شهید بهشتی تاکید کرد: در ایران کسی باور به اداره علمی کشور ندارد و متاسفانه در قرن ۲۱ سیستم قرن ۱۹ را اجرا می‌کنیم و این نشان‌دهنده آن است که علم را بر نمی‌تابیم.

جواد اطاعت: استعمار صدشرف به استبداد دارد/  با نفی دیگران و نفی سلبی به جایی نخواهیم نرسید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، جواد اطاعت در مراسم روز دانشجو در دانشگاه تربیت مدرس که ظهر امروز برگزار شد، گفت: تصویری که از من برای مناظره‌ها در اذهان نقش بسته برای ۲۴ دی ۸۸ بود که مربوط به آن شرایط خاص می‌شد و طی دعوت‌هایی که از من برای سخنرانی در همایش‌ها می‌شود، معمولا امتناع می‌کنم.

او با گرامیداشت ۱۶ آذر گفت: این روز بزرگ را گرامی می‌داریم و یادی از شهیدان شریعت‌رضوی، قندچی و بزرگ‌نیا می‌کنیم که موجب شدند بتوانیم امروز با استقلال عمل صحبت کنیم.

اطاعت با بیان اینکه کشور مانند یک انسان است که برای وخامت و یا سلامت حال آن باید آیتم‌های کلان را مورد بررسی قرار دهیم، گفت: شاخص‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی را باید به صورت مطالعات کیف به کیف مورد دقت و توجه قرار دهیم تا این سلامت و وخامت مشخص شود.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه اکنون دغدغه دموکراسی ندارم ، گفت: در شرایط حاضر در مورد زیستگاه و محیط زیست دغدغه دارم که فرزندان ما بتوانند در آینده زندگی کنند؛ لذا اگر وضعیتی که برای صنعت نفت حاکم شده بود، آیندگان تا ۲۰۲۵ نفتی برای صادرات نداشتند. اما اکنون واردکننده گاز هستیم و اینها به دلیل این است که سرمایه‌گذاری شده است.

این فعال سیاسی با بیان اینکه در بسیاری از آیتم‌ها ایران در آمار بد قرار دارد، گفت: این آمارها نتیجه و محصول اداره بد و غیرعلمی کشور است. هدف‌ها فرق دارد اما ضوابطی که می‌خواهد ما را به هدف برساند، تفاوتی ندارند.

او تاکید کرد: اگر ایران علمی اداره می‌شد، بیش از ۴۰۰ چاه غیرمجاز حفر نشده بود. اکنون از سفره‌های آب زیرزمینی بیش از اندازه استفاده می‌کنیم.

اطاعت گفت:‌ در ایران کسی باور به اداره علمی کشور ندارد و متاسفانه در قرن ۲۱ سیستم قرن ۱۹ را اجرا می‌کنیم و این نشان‌دهنده آن است که علم را بر نمی‌تابیم.

او با اشاره به شخصیت فیدل کاسترو رهبر فقید کوبا گفت: فیدل کاسترو ملت را از چنگال آمریکا نجات داد اما آنها را در فقر و سلطه خود گرفت و با سفری که به کشور کوبا داشتم به عینه این فقر را مشاهده کردم.

اطاعت در مقایسه استعمار و استبداد گفت: در مقایسه استعمار و استبداد معتقدم که استعمار صدشرف به استبداد دارد.

او با اشاره به جنش دانشجویی بیان کرد: جنبش عدالت‌محور امروز به جایی رسیده که شاهد وضعیت کره شمالی، شوروی سابق و کشورهای اروپای شرقی هستیم که بعد از ۲۰ سال تلاش سرانه آنها قابل مقایسه با دیگر کشورها نیست.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: آنهایی که بر مبنای جنبش‌های عدالت محور حرکت کردند عدالت را له کردند که نمونه آن حکومت استالین است که نه تنها به آ‌زادی نرسید، بلکه عدالت را از بین برد و خروجی آنها گسترش فساد ، عدم کارآیی و فقر گسترده است.

او با اشاره به فروپاشی اروپای شرقی گفت: اروپای شرقی پس از فروپاشی به سوی اقتصاد آزاد حرکت کرد و در کوبا هم رائول آموزه‌های فیدل کاسترو را در زمان حضور خودش کنار گذاشت.

اطاعت با اشاره به جنبش‌های آزادی‌خواه گفت: جنبش‌هایی که صرفا به دنبال آزادی بودند خروجی آن مانند شرایط آمریکا شد که فقر وحشتناک را بر طبقه‌های پایین تحمیل کردند که اکنون دغدغه حزب دموکرات آمریکا این است که بتواند یک وعده غذا به مردم فقیر ارائه دهد.

این استاد دانشگاه گفت: ممکن است بگوییم برای اقتصاد انقلاب نکردیم و برای فرهنگ انقلاب کردیم اما این در حالی است که از نظر فرهنگی دچار مشکل هستیم و آمار طلاق ، فساد و اعتیاد روزافزون است.

اطاعت با تاکید بر برقراری عدالت در کشور گفت: در زمان آقای احمدی‌نژاد که شعار عدالت را می‌دادند، گفتم اگر به عدالت اعتقاد دارید که گروهی حزبی تشکیل دهند و یا دارای روزنامه باشند، عدالت حکم می‌کند که جناح مقابل هم حزب و روزنامه خود را داشته باشند و نمی‌توانیم عدالت به مثابه آزادی داشته باشیم و باید از افراط و تفریط بگذریم.

او با اشاره به صحبت‌های رئیس جمهور مبنی بر اینکه عدالت یعنی برابری فرصت‌ها گفت: با این صحبت مخالفم؛ لذا یک عده به هر دلایل تاریخی عقب افتادند و باید برای آنها فرصت ایجاد کرد و لیبرال دموکراسی در کشور اسلامی محقق نمی‌شود لذا در لیبرال دموکراسی روسپی‌گری هم باید آزاد باشد و این مبانی با انقلاب اسلامی منافات دارد.

او با تاکید بر اینکه انجمن‌های دانشگاه‌ها باید ماموریت محور شوند، گفت:‌ هر انجمنی می‌تواند یک محور اجتماعی، سیاسی، فرهنگی را مدنظر قرار دهد و علاوه بر گفتمان جلساتی را نخبگان و اساتید و دانشجویان برای تقسیم کار برگزار کنند.

اطاعت گفت: ایران با کار به جایی می‌رسد و با نفی دیگران و نفی سلبی به جایی نخواهیم نرسید.

منبع: ایلنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر