کد خبر: 80287
A
دیده بان ایران رویکرد رسانه ای مخالفان دولت را در قبال بحران کرونا بررسی می کند؛

چرا اصولگرایان دوست دارند روحانی رئیس ستاد مقابله با کرونا باشد؟/ رسانه جبهه پایداری: روحانی بازهم از دستورات رهبری سرپیچی کرد

سایت رجا نیوز (ارگان رسمی جبهه پایداری) با انتقاد نسبت به سخنان روز گذشته حسن روحانی طی نگارش گزارشی نوشته است که اگر قرار بود برجامی به تصویب برسد یا FATF و 2030 به کشور تحمیل شود حسن روحانی هر روز در رسانه و جلسات متعدد حاضر میشد تا شخصا راه را باز کند. اما حالا که مردم درگیر بیماری و ویروس کرونا شده اند حسن روحانی نه تنها کمتر دیده میشود که با افتخار اعلام میکند فقط هفته ای یکبار در جلسات ستاد مبارزه با کرونا حاضر می شود. در پاسخ به همین سوال و انتقادهایی که این روزها از سوی رسانه های اصولگرا مانند رجا نیوز مطرح می شود باید گفت: پاسخ به این پرسش البته چندان ساده نیست ولی بسته به نوع نگاه به مساله، می‌توان دلیل یا دلایلی برای آن اقامه کرد. نخست آنکه نهادهای انتصابی و نظامی از نیروهای مسلح گرفته تا صداوسیما نه‌تنها زیرنظر رییس‌جمهوری عمل نمی‌کنند، بلکه به اعتبار تجربه می‌توان گفت که خود را ملزم به پذیرش دستورات او و به‌طور کلی مجموعه دولت نمی‌دانند

 چرا اصولگرایان دوست دارند روحانی رئیس ستاد مقابله با کرونا باشد؟/ رسانه جبهه پایداری: روحانی بازهم از دستورات رهبری سرپیچی کرد

به گزارش دیده بان ایران؛ حسن روحانی روز گذشته و در جلسه هیات دولت در پاسخ به انتقاد برخی نمایندگان که درخواست کرده بودند شخص رییس جمهوری باید فرماندهی ستاد ملی مبارزه با کرونا را برعهده بگیرد گفت: دوستان بدانند که در هر هفته حداقل یک جلسه با ریاست و مدیریت من برگزار می‌شود، شنبه گذشته این جلسه برگزار شد، شنبه آینده نیز برگزار خواهد شد، این جلسات در ایام تعطیلات نوروزی نیز برقرار است و اگر من مشکلی داشته باشم آقای معاون اول در این جلسات حضور پیدا خواهد کرد. 

روحانی حتا کنایه ایی هم به صداوسیما زد و گفت: نکته دیگری که باید تاکید کنم این است که به شایعات نباید توجه کنیم، این شایعات در فضای مجازی، رسانه‌های داخلی حتی به صدا و سیما هم می‌رسد باید یک دیوار حفاظتی برای این شایعات بگذاریم. نگاه می‌کنم گوینده خبری دلش برای رئیس‌جمهور تنگ می‌شود و می‌گوید دو روز است از رئیس‌جمهور خبری نیست! خب همه سرکارشان هستند و تلاش می‌کنند.(اینجا)

اما حالا سایت رجا نیوز (ارگان رسمی جبهه پایداری) با انتقاد نسبت به سخنان روز گذشته حسن روحانی طی نگارش گزارشی نوشته است که  اگر قرار بود برجامی به تصویب برسد یا FATF و 2030 به کشور تحمیل شود حسن روحانی هر روز در رسانه و جلسات متعدد حاضر میشد تا شخصا راه را باز کند. اما حالا که مردم درگیر بیماری و ویروس کرونا شده اند حسن روحانی نه تنها کمتر دیده میشود که با افتخار اعلام میکند فقط هفته ای یکبار در جلسات ستاد مبارزه با کرونا حاضر میگردد و اگر همان هم نشد جهانگیری به این جلسات میرود! این درحالی است که به گفته نائب رئیس اصلاح طلب مجلس، رهبرانقلاب خواستار ریاست شخص روحانی بر ستاد مبارزه با کرونا شده اند!

این سایت با اشاره به مصاحبه اخیر مسعود پزشکیان نوشت: مسعود پزشکیان درگفت‌وگوی ویژه خبری امشب (سه‌شنبه) با اشاره به جلسه فوق‌العاده کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با وزیر بهداشت که با حضور علی لاریجانی، گفت: «در این جلسه سه ساعت و نیمه وزیر بهداشت اقدامات و مشکلات را مطرح کرد و نمایندگان دغدغه‌هایشان را مطرح کردند و جمع‌بندی‌هایی صورت گرفت.»

وی افزود: «همچنین رییس مجلس نامه‌ای خدمت مقام معظم رهبری نوشتند، محتوای نامه تا جایی که خبر دارم برای این بود که مسئولیت ریاست مقابله با کرونا را از دوش وزارت بهداشت بردارند و به عهده دولت بگذارند، در جلسه مذکور هم پیشنهاد این بود که ریاست ستاد به معاون اول رییس‌جمهور یا فردی دیگر واگذار شود. آنطور که شنیدم رهبری (در پاسخ این نامه) نوشته‌اند که رییس‌جمهور باید خودشان مسوولیت را برعهده بگیرند و عملیات مقابله با این بیماری را راهبری کنند.»
 
مطالب فوق نشان میدهد در جلسه فوق العاده ای که با حضور رئیس مجلس و رئیس ستاد مبارزه با کرونا یعنی دکترنمکی صورت گرفته، همه اعضا به این نتیجه رسیده اند که وزارت بهداشت به تنهایی نمیتواند این دغدغه مهم را برطرف کند.
 
چنانچه پزشکیان میگوید: «در شرایط کنونی دولت باید با تمام وجود در صحنه حاضر شود و نباید تنها یک وزیر اندر خم تأمین مالی برای تهیه ماسک و دستکش باقی بماند.»
 
آنگونه که نائب رئیس مجلس میگوید این وضعیت و گزارشات باعث میشود تا رهبرانقلاب حتی با ریاست جهانگیری بر ستاد مبارزه با کرونا موافقت نکرده  و خواستار آن شوند که شخص اول اجرایی کشور این مسئولیت را برعهده بگیرد.
 
انتظار میرفت پس از این توصیه رهبرانقلاب حسن روحانی برای یکبار هم که شده در شرایط بحرانی صحبت های ولی فقیه را میپذیرفت و با عزمی راسخ کشور را از این بحران خارج میکرد.
 
اما در کمال تعجب حسن روحانی اعلام کرد که هفته ای یکبار خودش ریاست جلسات را برعهده میگرد و اگر قادر به حضور نبود(!) جهانگیری این جلسه را مدیریت میکند. وی همچنین گفت مابقی جلسات با ریاست دکتر نمکی پیگیری میشود.
 

چرا اصولگرایان دوست دارند روحانی رئیس ستاد مقابله با کرونا باشد؟

اما روزنامه اعتماد در پاسخ به همین سوال و انتقادهایی که این روزها از سوی رسانه های اصولگرا مانند رجا نیوز مطرح می شود نوشت: پاسخ به این پرسش البته چندان ساده نیست ولی بسته به نوع نگاه به مساله، می‌توان دلیل یا دلایلی برای آن اقامه کرد. اگر خوشبینانه به مساله بنگریم، پذیرش ریاست این ستاد توسط رییس‌جمهوری به‌معنای ارتقای جایگاه این ستاد و الزام همه دستگاه‌ها و نهادها به تبعیت از مصوبات آن است اما این نگاه ۲ ایراد بزرگ دارد.

نخست آنکه نهادهای انتصابی و نظامی از نیروهای مسلح گرفته تا صداوسیما نه‌تنها زیرنظر رییس‌جمهوری عمل نمی‌کنند، بلکه به اعتبار تجربه می‌توان گفت که خود را ملزم به پذیرش دستورات او و به‌طور کلی مجموعه دولت نمی‌دانند. دومین ایراد نیز به جایگاه مصوبات این ستاد بر می‌گردد. همانطور که گفته شد، مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا در حکم مصوبات شورای عالی امنیت ملی بوده و برای همه لازم‌الاجرا محسوب می‌شود؛ بنابراین عملا تفاوتی ندارد که ریاست ستاد ملی مبارزه با کرونا برعهده رییس‌جمهوری باشد یا وزیر بهداشت.

خوش‌بینی اما شاید چندان در این مقوله و در اتمسفر سیاست‌زده ایران کارایی نداشته باشد. در نگاه بدبینانه تلاش اصولگرایان برای سلب مسوولیت از وزیر بهداشت و واگذاری موضوع به رییس‌جمهوری به آینده سیاسی این دو فرد بستگی دارد. اصولگرایان و رسانه‌های‌شان از فارس و تسنیم گرفته تا کیهان و سایر بستگان بارها و بارها قصورهای موجود در کشور را به شخص روحانی نسبت داده‌اند؛ بنابراین در این مورد خاص نیز اگر ریاست برعهده نمکی باشد که از دید آنان وزیری «جهادی» است، امکان نسبت‌دهی امور به رییس‌جمهوری وجود ندارد؛ پس لازم است روحانی نفر اول مقابله با کرونا باشد تا دست آنان برای انتقاد بازتر شود.به هرروی چاره‌ای جز صبر و بررسی روند موجود نیست. باید دید غائله ریاست ستاد ملی مقابله با کرونا در میان افزایش روافزون آمار جانباختگان و مبتلایان به این ویروس در نهایت به کجا خواهد رسید.

 

*تحریریه دیده بان ایران

 

 

 

 

 

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر