کد خبر: 80414
A
عابدی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس:

قرنطینه خوب است اما توانش را نداریم/ سیستم سلامت جامعه‌مان ضعیف است/ هیچ انسان عاقلی نمی‌گوید قرنطینه بد است ولی قابل اجرا نیست/ بعد از هفت، هشت سال هنوز نتوانستند ورود قاچاق را کنترل کنند

یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه در حال مکتوب کردن پیشنهاداتی در راستای کنترل بیماری کرونا جهت ارائه به وزارت بهداشت است، نسبت به امکان فائق آمدم ایران به کرونا ابراز خوش‌بینی کرد و در عین حال تاکید کرد این دلیلی نمی‌شود که این بیماری را پیش پا افتاده تلقی کنیم.

قرنطینه خوب است اما توانش را نداریم/ سیستم سلامت جامعه‌مان ضعیف است/ هیچ انسان عاقلی نمی‌گوید قرنطینه بد است ولی قابل اجرا نیست/ بعد از هفت، هشت سال هنوز نتوانستند ورود قاچاق را کنترل کنند

به گزارش دیده بان ایران؛ حیدرعلی عابدی درباره وضعیت شیوع ویروس کرونا در پهنه کشور گفت: آمار و ارقام مرتب از طریق تلویزیون پخش می‌شود و آقای جهانپور به عنوان مسئول روابط عمومی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی آمار و ارقام را گزارش می‌دهد. بنده نقطه نظری که دارم و می‌خواهم آن را با مردم مطرح کنم این است که مردم احساس می‌کنند این آمارها واقعی نیست و پنهان کاری صورت می‌گیرد؛ به مردم می‌گویم کسی نمی‌تواند قصد پنهان کاری داشته باشد و ندارد؛ اما آنچه مهم است ماهیت بیماری‌های واگیردار است که معمولا بیماری واگیردار خودش را پنهان می‌کند.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان گفت: در دروس اپیدمیولوژیک بیماری‌هایی که واگیردار هستند و در جامعه منتشر می‌شوند را به کوه یخ تشبیه می‌کنند به این معنا که از بخشی از یک کوه یخ که بیرون است و دیده می‌شود، چنین حدس می‌زنند که یک جسم وسیع تر و بزرگ‌تری در آب قرار دارد. ما هم وقتی تعدادی بیمار می‌بینیم، می‌توانیم حدس بزنیم بیماران بیشتری در سطح جامعه وجود دارد.

نماینده مردم اصفهان تاکید کرد: اینکه چرا وزارت بهداشت و درمان آمار نمی‌دهد دلیلش این است که وزارت بهداشت و درمان نمی‌داند؛ نه تنها وزارت بهداشت بلکه هیچ نهاد و ارگانی در دنیا وجود ندارد که بتواند حدس بزند و مکانیزمی هم وجود ندارد که به درب منازل بروند و بپرسد کدام یک از شما کرونا دارید. بنابراین، این انتظار باید اصلاح شود به اینکه وزارت بهداشت موارد مشکوک و قطعی را با مردم در میان بگذارد. مثلا در اصفهان دو بیمارستان را در نظر گرفته‌اند که در روز مراجعاتی دارند و تعدادی از این افراد تصور می‌کنند کرونا دارند. پزشکان این افراد را معاینه کرده و آنهایی که واجد شرایط تست هستند را جدا می‌کنند که به این افراد بیماران مشکوک به کرونا گفته می‌گوییم.

نماینده اصلاح طلب مجلس دهم اظهار داشت: بنابراین آنچه وزارت بهداشت می‌تواند روزانه آمار دهد تعداد مشکوک‌ها و تعداد آزمایش‌های انجام گرفته و قطعی شده است. نکته دوم این است که تمام توجه ما را به سمت آمارها جلب کردند و ما غافل شدیم که چه اقداماتی در حال انجام است. ما باید از وزارت بهداشت و درمان بخواهیم به جای این که فقط آمار بیماران و مشکوکان را به ما اعلام کند، آمار اقدامات انجام شده برای جلوگیری از گسترش بیماری و درمان بیماران کرونایی و اینکه چه سیستمی طراحی کرده‌اند را اعلام کنند. این نکته ای است که باید بیشتر به آن توجه کرد.

عضو فراکسیون امید مجلس تصریح کرد: نکته سوم این است که ما به عنوان فردفرد جامعه از خودمان به عنوان افراد جامعه سوال کنیم چه چیزی بر عهده ماست و چه نقشی می‌توانیم در کنترل این بیماری داشته باشیم؟ باید این موضوع را نیز جدی بگیریم و رعایت کنیم و این گونه نباشد که بگوییم سازمان دیگری وجود دارد که مسئول تامین سلامت ماست. باید بدانیم خودمان چه اقداماتی می‌توانیم انجام دهیم. مثلا فردی که بیماری تنفسی یا نقص ایمنی و یا دیابت دارد باید خود را ایزوله کند و نباید منتظر بماند کسی به او بگوید خودت را ایزوله کن، چرا که خودش لطمه می بیند.

وی افزود: نکته دیگر این است که در فضای مجازی خیلی باب شده افراد اظهارنظر می‌کنند. از مردم می‌خواهم به اخبار وزارت بهداشت و درمان و اخبار روزنامه های رسمی کشور که تحت نظارت هستند و معمولا مطالب کذب را منتشر نمی‌کنند توجه داشته باشند. برخی نوارها(صوتها و کلیپها) باعث استرس مردم می‌شوند و این یک روش غیر اخلاقی است که در این شرایط به خاطر این که با حکومت یا مدیران و مسئولان اختلاف نظر داریم مردم را آزرده سازیم.

عابدی در پاسخ به این سوال که به نظر شما این بیماری چقدر جدی است که برای کنترل آن نیاز به قرنطینه داشته باشیم؟ گفت: حقیقت این است که سیستم سلامت جامعه‌مان ضعیف است. مثلا اگر خواستیم قرنطینه کنیم مفهومش این است که مرکز تلفن داشته باشیم و مردم به این مرکز تلفن زنگ بزنند و نیروها و تیم‌ها را برای این که به داخل منازل اعزام کنیم. سیستم بهداشت و درمان ما طوری طراحی شده که متاسفانه سیستم سلامت جامعه نداریم. مثلا پرستاران بهداشت جامعه باید یک مرکز داشته باشد و در این مرکز آماده بنشینند و به محض این که به آنها تلفن زدند تیم مورد نظر اعزام شود و به منازل بروند که اینها را نداریم. قرنطینه تعدادی ابزار می‌خواهد که ما آنها را نداریم. مثلا در نیروی انتظامی به اندازه کافی نیرو نداریم که اگر اعلام قرنطینه کردیم کسی از خانه بیرون نیاید و اگر کسی بیرون آمد جلوی او را بگیرند؟

نماینده اصلاح‌طلب مردم اصفهان گفت: واژه قرنطینه خیلی ساده است اما اجرایش بسیار سخت است. نتیجه چه می‌شود؟ (هدف) از قرنطینه جلوگیری از انتشار بیماری است که باید برای دستیابی به این (هدف) آموزش دهیم و بر روی توانمندسازی مردم و جامعه کار کنیم؛ فقط قرنطینه سازی مشکل ما را حل نمی‌کند. هیچ انسان عاقلی نمی‌گوید قرنطینه بد است ولی قابل اجرا نیست. باید برای تکلیفی که گفته می‌شود بررسی کنیم که آیا این تکلیف قابل اجراست؟ توانش وجود دارد و امکاناتش فراهم است؟

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خاطرنشان کرد: مثلا نمی‌توانیم قرنطینه کنیم و مدام شروع به انتقاد کنیم، درست نیست یا مثلا توجیهات علمی بیاوریم و بگوییم قرنطینه لازم نیست و مربوط به گذشته است، خیر؛ ما اگر بتوانیم قرنطینه کنیم (خوب است) ولی توانایی‌اش را نداریم، نه تنها ما بلکه در چین هم باور نکنید که توانسته باشند شهر را قرنطینه کنند. در چین هم یک بازی سیاسی راه انداختند و شهر ووهان را بر سر زبان‌ها انداختند و بقیه کشورشان را آزاد کردند. مثلا ما هم اگر شهری را قرنطینه اعلام میکردیم تردد بقیه شهرهایمان به سایر نقاط راحت‌تر بود. بارها در صحبت‌هایم گفتم کشور ایران نه قابل تحریم است، نه قابل محاصره و نه قابل قرنطینه‌سازی؛ چراکه مرزهای بسیار متعددی در اطراف کشور و همسایه‌های زیادی داریم و روش‌ها و راه‌های مختلفی برای تعامل و تردد با دنیا داریم. خیلی سخت است بتوانند مرزها را کنترل کنند، اینها همه‌اش شعار است.

نماینده مردم اصفهان عنوان کرد: بعد از هفت، هشت سال هنوز نتوانستند ورود قاچاق را کنترل کنند. این همه نیرو گذاشتیم که از ورود مواد مخدر جلوگیری کنیم که هنوز به آن صورت موفق نبودیم البته این نبوده که اصلا موفق نباشیم ولی نتوانسته‌ایم آن را به صفر برسانیم. قرنطینه کردن که الان بر سر زبان‌ها افتاده چیزی است که اگر آن را رد کنیم می‌گویند سواد ندارد و اگر تایید کنیم چگونه اجرا کنیم. به جای این که تمام انرژی خود را صرف قرنطینه کنیم، این انرژی را صرف آموزش مردم برای خودحفاظتی کنیم. در موضوع خودحفاظتی مگر با کمبود ماسک و مواد ضدعفونی کننده مواجه نیستیم؟

وی ادامه داد: ما مشکلات زیادی داریم و باید چیزی بخواهیم که عملا امکان‌پذیر باشد. اینکه خودمراقبتی را انجام دهیم بسیار عملی‌تر است. مهمترین موضوع حتی در ووهان و دیگر جاها تیم‌های مراقبت سلامتی است که در شهرها مستقر هستند و در مواردی که قرنطینه می‌شوند تیم‌ها به منازل اعزام می‌شوند و افراد بیمار را در خانه مورد بررسی و معاینه قرار می‌دهند که ما این تیم‌ها را نداریم.

عابدی در پاسخ به این سوال که باتوجه به اینکه برخی معتقدند این بیماری را خیلی بزرگ جلوه داده‌ایم و برخی دیگر نیز نسبت به آن هشدارهای جدی می‌دهند، حال از دید شما کدام نظر درست است؟ و آینده این بیماری در کشور ما چه می‌شود؟ گفت: سطح سواد مردم کشور ما با سایر کشورها قابل مقایسه نیست و در دورترین روستاها افراد تحصیل کرده و با سواد وجود دارد و توانمندی مردم در استفاده از تکنولوژی عالی است؛ بنابراین توانمندی مردم ما برای کنترل این بیماری و بیماری‌های مشابه بسیار بالاست و می‌توانند به راحتی نحوه انتشار و انتقال را کنترل کنند و از سوی دیگر پزشکان بسیار حاذقی داریم و با اینکه در خیلی از کشورهای اروپایی شاید قدرت آزمایش را نداشته باشند، ما در چند شهر برای تست بیماری کرونا آزمایشگاه‌هایمان را راه اندازی کردیم و این یعنی خیلی خوب جلو رفتیم. کادر پرستاری و باسواد دانشگاهی بسیار خوبی هم داریم که در کشورهای همسایه مشابه این را نداریم. این ادعایی است که با علم عرض می‌کنم.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: بنابراین در موضوع درمان پزشکان حاذق، آزمایشگاه‌های مجهز و پرستاران پر تلاش داریم و در موضوع پیشگیری هم مردم توانمند و باسوادی داریم و می‌توانیم به زودی این بیماری را کنترل کنیم اما این دلیل نمی‌شود که بیماری را سبک یا خیلی پیش پا افتاده تلقی کنیم؛ چون ابتلا به بیماری برای بسیاری از افراد عوارض جدی دارد و باید سعی کنند پیشگیری‌ها را جدی بگیرند تا مبتلا نشوند که این موارد نیز از انتشار بیماری جلوگیری می‌کند.

نماینده اصلاح‌طلب مجلس دهم گفت: آینده‌اش این است که فائق می‌شویم ولی ممکن است زمان ببرد. در این رابطه بنده پیشنهاداتی داشتم که در حال مکتوب کردن آنها هستم و برای وزارت بهداشت و درمان می‌فرستم تا بتوانیم با استفاده از نیروهای توانمند کشور سریع‌تر این بیماری را مهار کنیم./ ایلنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر