کد خبر: 80548
A

آیا وزارت بهداشت ورود کرونا به ایران را دیر اعلام کرد؟/ معاون وزیر بهداشت: حدود 50 تا 70 درصد مردم ممکن است این ویروس را بگیرند

ملک زاده با بیان اینکه آمار همه افرادی که تست‌شان مثبت بوده توسط وزات بهداشت اعلام شده، گفت: این اپیدمی در چین، از مدت قبل‌تری شروع شده بود و طول کشید که خود چینی‌ها متوجه بیماری شوند. همزمان با کرونا در کشور با اپیدمی آنفلوآنزا مواجه بودیم

آیا وزارت بهداشت ورود کرونا به ایران را دیر اعلام کرد؟/ معاون وزیر بهداشت: حدود 50 تا 70 درصد مردم ممکن است این ویروس را بگیرند

به گزارش دیده بان ایران؛ دکتر رضا ملک‌زاده در گفتگو با شبکه یک سیما در پاسخ به این سوال که "آیا وزارت بهداشت از قبل می‌دانست که ویروس کرونا در کشور وجود دارد و به دلایلی آن را اعلام نکرده است؟" اظهار کرد: سیستم بهداشتی کشور ما برای سلامتی و جان مردم بالاترین اهمیت را قائل است، ما در اولین فرصتی که اطلاع پیدا کردیم ویروس وارد ایران شده است، آن را اعلام کردیم. ممکن است مدتی، مانند تمام کشورهای دنیا، متوجه وجود ویروس در کشور نبوده باشیم، اما به محض اطلاع، آن را اطلاع‌رسانی کردیم.

وی در پاسخ به این سوال که شروع بیماری در کشور از چه تاریخی بوده است، تشریح کرد: نمی‌توان تاریخ دقیق شروع بیماری را عنوان کرد اما کرونا حدوداً دو ماه در چین بود و از زمانی که وارد چین شد چندهفته طول کشید که ما متوجه این بیماری شویم و این روند در تمام دنیا به همین ترتیب بوده است.

ملک‌زاده با بیان اینکه همزمان با کرونا، در جهان و کشورمان با اپیدمی آنفلوآنزا مواجه بوده‌ایم، تصریح کرد: بیماری کرونا علائم مشابه آنفلوآنزا داشت و زمانی که کرونا وارد کشور شد ممکن است برخی از بیمارانی که مبتلا به کرونا بوده‌اند را بیمار مبتلا به آنفلوآنزا حساب کرده باشیم زیرا در آن زمان هنوز کرونا تست نداشت و به عنوان یک بیماری در ایران مطرح نشده بود که این اتفاق در خود چین نیز افتاد اما به محض اینکه اعلام شد و متوجه شدیم ویروسی به نام کرونا در کشور وجود دارد تست‌هایش انجام و نتایج آن اعلام شد.

وی در پاسخ به این سوال که "آیا پروازهای چین به ایران تاثیری در ورود بیماری کرونا در کشور داشته است؟" اظهار کرد: این اپیدمی در چین، از مدت قبل‌تری شروع شده است و مدتی طول کشیده است که خود چینی‌ها نیز متوجه بیماری شوند و در این فاصله زمانی، پروازها برقرار بوده است؛ از طرف دیگر ایران تنها کشوری نبوده که به چین پرواز داشته و ارتباطات آمریکا و چین از ارتباط چین و ایران نیز بیشتر بوده است. 

ملک‌زاده با بیان اینکه به دلیل گسترش ارتباطات در جهان، ویروس کرونا از اپیدمی به یک پاندمی تبدیل شده است، خاطرنشان کرد: حدود 170 کشور درگیر این بیماری شده‌اند، یکی از علل ورود کرونا به کشور می‌تواند پروازها باشد اما ما تنها کشوری نبودیم که این پروازها را داشته‌ایم بلکه بسیاری از کشورها روابط هوایی خود را برقرار کرده بودند.

وی افزود: یکی از نکاتی که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که ما در ایران توانسته‌ایم اطلاعات کاملی در اختیار مردم قرار بدهیم و تمام افرادی که تست‌شان مثبت بوده به‌صورت دقیق توسط وزات بهداشت اعلام شده است؛ در حالیکه در بسیاری از کشورها مانند آمریکا و انگلیس و ترکیه آمار مبتلایان به‌صورت دقیق اعلام نمی‌شود.خواهید دید که در آینده در آمریکا و انگلستان با چه مشکلی از این نظر روبه‌رو خواهد شد.

وی اضافه کرد: در ایتالیا تلفات از ایران بیشتر است و در انگلستان هنوز دولت برای تعطیلی ادارات و مدارس اقدامی نکرده است و در آمریکا نیز تا چند روز پیش ترامپ آن را تکذیب میکرد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در پاسخ به این سوال مجری که چرا قرنطینه مشابه سایر کشورها صورت نگرفت، تشریح کرد: تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها، نماز جماعت و زیارتگاه‌ها پس از شیوع کرونا صورت گرفت و مجموعه این اقدامات تقریباً مشابه اقدام چین است با این تفاوت که در کشور چین، جریمه‌هایی برای مردم در نظر گرفته شد و مردم بیشتر از قوانین تبعیت می‌کردند.

وی عنوان کرد: حدود 50 تا 70 درصد مردم ممکن است این ویروس را بگیرند و بسیاری از بیماران ممکن است علائمی نداشته باشند اما علت تعطیلی ادارات و مدارس این است که روند همه‌گیری بیماری سرعت کمتری پیدا کند.

ملک‌زاده با بیان اینکه تعداد افراد مبتلا و فوتی‌ها در کشور در حال افزایش است، خاطرنشان کرد: خوشبختانه تعداد بهبودیافتگان نیز روزانه رو به افزایش است. در برخی مناطق کشور به پیک کرونا نزدیک شدیم و حتی پیک در حال اتمام است اما در برخی دیگر از استان‌ها به دلیل مسافرت‌ها و عدم رعایت، بیماری همچنان شیوع دارد.

وی ادامه داد: اگر مردم شرکت نکردن در اجتماعات، سفر نرفتن و مسائل بهداشتی را رعایت نکنند، این ویروس مدت بیشتری در کشور ما باقی خواهد ماند./

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر