کد خبر: 8067
A

مناظره وکیلی و قاضی‌زاده‌هاشمی در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد

احسان قاضی‌زاده‌هاشمی، نماینده مردم فریمان در مجلس و عضو فراکسیون ولایت و محمدعلی وکیلی، نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون امید با موضوع چشم‌انداز انتخابات آینده و شرایط کنونی کشور با یکدیگر مناظره کردند.

مناظره وکیلی و قاضی‌زاده‌هاشمی در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، در  ابتدای مناظره که روز گذشته در سالن اجتماعات دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، محمدعلی وکیلی با تبریک روز دانشجو آرایش سیاسی کشور را در پنج ماه آینده تابع مولفه‌های مختلفی خواند و گفت:  تا قبل از پدیده‌ای به نام ترامپ پیش‌بینی‌های دیگری داشتیم. شخصیت و تحلیل ترامپ مانند تحلیل دوران هشت ساله احمدی‌نژاد است و همانطور که کسی نمی‌دانست بعد از احمدی‌نژاد چه بر سر ایران و دنیا خواهد  آمد، جهان پسا ترامپ نیز غیر قابل پیش‌بینی است.

وی ادامه داد: نمی‌دانم چرا عده‌ای در داخل از روی کار آمدن آقای ترامپ خوشحال شدند، اما ما ناراحت هستیم و ناراحتی ما به خاطر ملت است، به خاطر پدیده‌ای به نام ترامپ، زیرا ممکن است برجامی که  حاصل یک دولت غیر پوپولیست و با رویکرد برد- برد بود و دستاوردهایی که با خون دل و تلاش‌های فراوان به دست آوردیم توسط این جریان تندرو به باد رود .

سخنگوی فراکسیون امید با اشاره به کابینه دولت ترامپ افزود: چینش تیم ترامپ نشان می‌دهد یک گروه ضد ایرانی در حال تشکیل است، شما فکر کنید اگر برجام نبود و ترامپ روی کار می‌آمد چه می‌شد، داماتو فقط نقص برجام نیست، تعرضی به اتحادیه اروپا و خیلی‌های دیگر است و پیش از ما آنها باید از چیزی که امضا کردند دفاع کنند که این موضوع خودش دستاورد برجام است.

دولت روحانی نخبه‌گرا است

وکیلی در ادامه به نقد مسائل داخلی و عملکرد دولت روحانی پرداخت و اظهار کرد: این دولت، دولتی نیست که چابک باشد و زبان اجتماعی داشته و در صحنه باشد، دولت روحانی نخبه‌گرا است زیرا بدنه کارشناسی دارد و تصمیمات کارشناسانه گرفته می‌شود و یک شبه و فی البداهه نیست که باعث رنجش مردم شود، اما دولتی نیست که چابک، مردمی و تودل برو باشد.

در ادامه احسان قاضی‌زاده‌هاشمی، نماینده مردم فریمان با گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای دانشجو و تبریک روز دانشجو به بررسی انتخابات اخیر آمریکا پرداخت و گفت: شعارهای تبلیغاتی آمریکا بسیار صریح بود و خواسته‌های ملت آمریکا را بیان می‌کرد و علیه نظم حاکم بود. نظمی که حکومت و قدرت دست کسانی بود که خود را رهبر جا زدند و درد مردم را درک نمی کنند.

وی با اشاره به شعار معروف ترامپ که «همه با هم به واشنگتن می‌رویم و سیفون کاخ سفید را می‌کشیم»، ادامه داد: میل به ناسیونالیسم‌گرایی یک موج جهانی است که دارد کم کم همه کشورها را در هم می‌نوردد و این موضع در انتخابات  اخیر آمریکا به گفته برخی یک بهار آمریکایی است.

قاضی‌زاده با بیان این که با توجه به اوضاع سیاست خارجه باید در داخل به چند موضوع اهمیت داد، عنوان کرد: باید واقع‌نگر باشیم و گزارش‌ها و آمار گل و بلبل ندهیم، وقتی چندین برابر آمار می‌دهیم اتفاقات زیر پوستی شکل می‌گیرد و تبدیل به حرکت می‌شود.

نماینده مردم فریمان در مجلس شورای اسلامی افزود: بحران فعلی کشور ما موج گسترده بیکاری است، نباید آمار داده شود یک میلیون و ۲۰۰ هزار بیکار داشتیم و ۷۰۰ هزار شغل ایجاد کردیم، من به هر خانه‌ای رفتم حداقل یک جوان بیکار بوده و درخواست پدر و مادرش از من پیدا کردن شغل بوده است. اگر قرار باشد درآینده سونامی‌ای در ایران رخ دهد از طرف طیف بیکاران جامعه خواهد بود.

در ادامه وکیلی در پاسخ  به سوال مجری مبنی بر  روند سیاسی کشور در چند ماه آتی، با بیان این که متاسفانه در دوران انتخابات اتفاقات خوبی در کشور نمی‌افتد، گفت: اشکالی که به دولت روحانی وارد است  این است که طوری عمل می‌کنند انگار نمی خواهند برای دور دوم کاندیدا شود، اشکالی که از این دولت به دولت‌ دیگر منتقل می شود این است که نتوانستیم ریکاردو و آدام اسمیت تربیت کنیم که به ما بگوید نقطه توازن بین تورم و رکود کجاست. احمدی نژاد می‌آید و می‌خواهد کار ایجاد کند دچار تورم می شود و از این طرف آقای روحانی می‌آید مشکلات را حل کند دچار رکود می‌شود.

وکیلی در پاسخ به سوال مجری در خصوص اینکه مجلس در مقام نظارتی چه می‌کند، اظهار کرد: مجلس در اصول‌گذاری لایحه محور است. اگر قرار باشد مجلس مستقلا ورود پیدا کند باید با طرح قانون‌گذاری کند که این کار دو اشکال اساسی دارد؛ اول به دیوار شورای نگهبان می‌خورد به نام اصل ۷۵ و برگشت می‌خورد. دومین اشکالش اینست که کسی که دخل و خرج دستش هست باید لایحه بدهد، دولت باید لایحه بدهد نه مجلس.

در ادامه این مراسم، قاضی‌زاده با اشاره به صحبت‌های وکیلی، با ابراز خرسندی گفت: این امر مبارکی است که حامیان پر و پا قرص دولت خودشان دارند دولت را نقد می‌کنند. امیدواریم این روحیه باقی بماند.

وی ادامه داد: من معتقدم مشکلی که کشور از ابتدای تحریم‌ها تا به حال دچارش بوده مشکل خود تحریمی است، ما به تولید کننده‌های داخلی اینقدر سخت می‌گیریم که عطایش را به لقایش می‌بخشند. ما نیازمند خارج شدن از خود تحریمی هستیم.

قاضی‌زاده با اشاره به برجام اظهار کرد: ما تمام سرنوشت خود را به برجام گره زدیم. موضوعی که قدرت و ابزار دست آن در خارج از کشور ارائه می‌شود، باید نقشه‌های ۲ و ۳ هم برای این جریان در نظر می‌گرفتیم. نباید مردم را با خرید هواپیما گول زد و گفته شود که این ها از برکات برجام است، این کار ها عوام فریبی است.

وی در پاسخ به سوال دانشجویی در خصوص لغو سخنرانی نائب رئیس مجلس، با بیان اینکه آقای مطهری مشکل تریبون ندارد، گفت: ایشان در هر جلسه مجلس حدود یک ساعت سخنرانی می‌کنند و مانعی برایشان جهت سخنرانی وجود ندارد، در خصوص لغو شدن سخنرانی ایشان، گروهی سه نفره از نمایندگان مجلس که مشهدی نبودند تشکیل داده شد که هفته گذشته برای پیگیری این موضوع به مشهد آمدند و با تمام مقامات اجرایی جلسه داشتند که به زودی جمع بندی‌شان را به مجلس ارائه خواهند داد، اما مطلبی که در این زمینه وجود دارد این است که نباید سر اینگونه مسائل، آدرس انحرافی داد و گفته شود تقصیر فلانی بوده است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر