کد خبر: 8079
A

مرور روزنامه های سه شنبه ۱۶ آذر

روز دانشجو و ماهیت سیاسی این روز از جمله مطالبی است که امروز در اغلب روزنامه های صبح کشور مورد توجه قرار گرفته است و در ادامه مطالب روز گذشته پیرامون این مناسبت امروز نیز برخی از روزنامه های کشور دیدگاه های خود را در مورد هدف و اصول و ماهیت این روز بیان کرده اند.

مرور روزنامه های سه شنبه ۱۶ آذر
روزنامه های امروز ضمن انعکاس گفت و گوی سعید حجاریان (اینجا بخوانید) با پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران  که در بر دارنده نکاتی در خصوص انتخابات ریاست جمهوری آینده بود بخش های از این مصاحبه را منتشر کردند.

در ادامه تیتر برخی از روزنامه صبح امروز را مرور میکنیم:

 
 
 
 
 
 
 
 
 

ابتکار: سیاست در محاق / پولشویی در برابر تفتیش / راه نجات زنجانی استرداد وجوه بیت المال است

کیهان: آغاز برخورد قضایی با مدیران نجومی / نفس آخر تروریست ها در شرق حلب

ایران: بنزین گران نمیشود / حمایت چین و اروپا از اجرای برجام

وطن امروز: احضار صفدر / ISA سنگ قبر برجام است / استیضاح آخوندی با 12 پرسش کلیدی

شرق: درهای نیمه باز دانشگاه / حجاریان: روحانی برای کاندیداتوری دوباره باید ناز کند

هفت صبح: تب داغ مسافر کشی / اقتصاد ایران به روایت الیاس

صبح نو: هشدار قانونی به 5 هزار تایی ها / معمای گریم اشرف و ثریا

اغلب روزنامه های صبح امروز مطالب مهم صفحه اول خود را به موضوع برگزاری مراسم روز دانشجو در دانشگاه های مهم کشور اختصاص داده اند و برخی نیز پیرامون این روز دست به انجام مصاحبه های جداگانه با شخصیت های سیاسی زده اند. از جمله روزنامه آرمان که به گفتگویی با امین قانعی راد رئیس سابق انجمن جامعه شناسی ایران پرداخته است. وی بیان کرده است که: متاسفانه اهمیت جنبش دانشجویی شناخته نشده و ما نسبت به مسائل مربوط به جنبش دانشجویی نگاهی کوتاه مدت داریم. جنبش دانشجویی بیشتر به مثابه یک خطر تلقی می‌شود، نه به عنوان یک فرصت. بنابراین جنبش دانشجویی در کشور تحت فشار است، به طوری که گویی به یک نوع رکود نزدیک می‌شود و وضع مناسبی ندارد. این مساله از عواملی ناشی می‌شود که نگاه سیاسی صرف به جنبش دانشجویی یکی از این عوامل است، به این معنا که جنبش دانشجویی قصد آفرینش بحران دارد و فقط نقد می‌کند و تنها جنبه اعتراضی آن از بیرون دیده می‌شود. از داخل هم خود جنبش دانشجویی به یک چشم‌انداز مشخصی نرسیده و نتوانسته اند از نقش اجتماعی خود به یک ارزیابی برسند. بنابراین ما نیازمند یک گفت‌و‌گو در داخل جنبش دانشجویی هستیم تا بتواند خود فعالان و نهادهای دانشجویی را به طرف تعریف مسائل ببرد. دانشجویان باید بدانند دانشگاه با چه مسائلی روبه‌رو است و بروند به سمتی که بدانند جامعه با چه مسائلی مواجه است. دانشجو صرف نظر از مسائل دانشگاه و جامعه، به خودی خود مساله ندارد و اگر هم باشد یک مساله صنفی است که امروز این جهتگیری رویت می‌شود که مسائل صنفی در حال اهمیت یافتن است. سیاستمداران فکر می‌کنند اگر دانشجو به مسائل صنفی خود بپردازد بهتر است و در مسائل سیاسی دخالتی نمی‌کند، بنابراین معتقدند بگذاریم دانشجویان فقط به مسائل خوابگاه‌ها، وضعیت غذا، وام دانشجویی و مسائلی این چنینی بپردازند. از سوی دیگر دانشجویان هم می‌پندارند که پرداختن به مسائل صنفی ایمن‌تر است و ورود آنها به عرصه‌های سیاسی برایشان مشکل می‌سازد. جنبش دانشجویی در کشور دچار یک گرایش تقلیل‌ گرایانه شده و آن را به یک فعالیت صنفی صرف تقلیل می‌دهد، در حالی که دانشجویان باید فراتر از این فعالیت صنفی به دانشگاه و جامعه بپردازند.

همچنین روزنامه وطن امروز در مطلبی با تیتر «دانشجو استکبار ستیز است» به موضوع حیات سیاسی دانشجو پرداخته است و به قلم امیرعلی جهاندار نوشته است: آیا استکبارستیزی در 16 آذر 32 خلاصه می‌شود؟ یا با 13 آبان 58 خاتمه یافته است؟ عمیقا و صریحا می‌توان گفت خیر! استکبارستیزی یک مسیر مستمر تاریخی و جدالی است بین حق و باطل و تا زمانی که نظام ناعادلانه و سلطه‌گری باشد که بخواهد مستکبرانه بر جهان استیلا داشته باشد، جریان حق‌گرا و استکبارستیز نیز فعال است. و همچنان مصداق اتم و اکمل استکبار که تلاش دارد نظم جهانی سلطه‌گر و سلطه‌پذیر مد نظر خود را حکمفرما کند همان «آمریکا» است. جریانی که روزگاری تلاش داشت از طریق دست‌نشانده خود در ایران این استیلا را داشته باشد، زمانی با کودتای نظامی، زمانی با تحریم نظامی و علمی و اقتصادی و امروز نیز با «تغییر ذهنیت جامعه» نسبت به استکبار خود! جریان دانشجویی امروز نیز باید با همان 2 روی سکه یعنی استبداد و استکبار که از یک نهاد بلند می‌شوند مقابله کند اما مبارزه با هر یک به نحوی است، از یک سو باید نسبت به آمریکا و کشورهای اقماری آن که مصداق استکبار‌ند با نگاه روشنگرانه دست به اقدام بزند و ماهیت آنها را برای مردم و جهان تبیین کند و از سوی دیگر با مستکبر داخلی که ریشه مفاسد اقتصادی نیز از دریچه نگاه‌های او برمی‌خیزد مقابله کند.

به نظر می‌رسد رفتار سلطنت‌مآبانه و متکبرانه برخی مسؤولان که برای خود از انقلاب حق قائلند، بر منابع اقتصادی کشور چنبره زده‌اند و برای خود حقوق‌های نجومی رد می‌کنند، در برابر مردم خضوع و خشوع ندارند و اجازه نمی‌دهند مردم زبان به شکوه از وضعیت اقتصادی که حق‌شان نیست برآورند و با حالت تبختر از پشت شیشه‌های خودروی شاسی‌بلندشان به محرومان نگاه می‌کنند، مستحق نگاه استکبارستیزانه دانشجویان است.

در میان روزنامه های امروز روزنامه ایران تیتر اول خود را به موضوع برجام اختصاص داده است و در حالی که همچنان انتقادات از نقض برجام توسط دولت آمریکا در فضای سیاسی کشور در جریان است، ایران حمایت اروپا و چین از برجام را با تیتر بزرگ به مخاطب یادآوری میکند. این روزنامه با بازنشر سخنان علی اکبر صالحی و قاسمی مینویسد: وین، پکن و تهران سه پایتختی بودند که روز گذشته در راستای رصد آخرین تحولات ناشی از تأثیر تمدید تحریم‌های «ایسا» بر اجرای برجام کانون توجه رسانه‌ها قرار گرفتند. در حالیکه وزیر خارجه چین به عنوان نماینده یکی از طرف های اصلی برجام تاکید داشت اجرای برجام مسئولیت همه کشورهای ذیربط است، و نباید به دلیل مشکلات داخلی کشورها مختل شود؛ سفیر دانمارک در ایران نیز از حمایت اتحادیه اروپایی از برجام خبر داد. به این ترتیب با توجه به موضع گیری هایی که طی روزهای اخیر از سوی مقامات دیپلماتیک روسیه ، آلمان ، انگلیس و برخی دیگر از کشورهای اروپایی در حمایت از برجام اعلام شده، به نظر می رسد که ایالات متحده آمریکا در پیشبرد موضع ضد برجام خود، تنها مانده و شاید قرار گرفتن در همین موضع انزوا است که سبب شد وزیر انرژی امریکا در وین وعده دهد که اوباما از اختیارات قانونی خود برای پایبند ماندن به برجام استفاده خواهد کرد. برگزاری اجلاس کنفرانس بین‌المللی امنیت هسته‌ای در وین فرصتی شد تا علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در دیدار با «ارنست مونیز» وزیر انرژی امریکا با اشاره به پایبندی کامل جمهوری اسلامی ایران به تمامی تعهدات برجامی خویش که به تأیید آژانس نیز رسیده، شدیدترین اعتراض و ابراز نگرانی جدی ایران را نسبت به تمدید قانون «ایسا» اعلام کند و با تأکید بر حق جمهوری اسلامی برای هرگونه واکنش مقتضی، خواستار پایبندی امریکا به تعهدات برجامی خود خصوصاً جلوگیری از اجرایی شدن این قانون شود. اعتراضی که مونیز در واکنش به آن با تأکید بر اینکه اعتراض ایران را به رئیس جمهوری امریکا منتقل خواهد کرد، گفت: «دولت ایالات متحده به برجام پایبند خواهد بود و رئیس جمهوری این کشور با استفاده از اختیارات خود کماکان جلوی اجرای تمام بخش‌هایی از این قانون را که مطابق با برجام نباید اجرا شوند، خواهد گرفت.»

روحانی برای کاندیداتوری دوباره باید ناز کند / بازی جدید دولت با تلگرام / برخورد قضایی با مدیران نجومی 
 

روزنامه کیهان در صفحه اول خود سخنان دادستان تهران مبنی بر برخورد با مدیران نجومی را به عنوان تیتر اول انتخاب کرده است. دادستان تهران با اشاره به مدیرانی که حقوق‌های نجومی گرفته‌اند گفت: این که برخی مقامات دولتی این افراد را ذخیره انقلاب نامیدند مانع احضار این افراد طبق قانون نخواهد بود و تاکنون از پنج نفر از افراد مرتبط با حقوق‌ها در دادسرا تحقیق شده است. به گزارش دادسرای تهران، نوزدهمین نشست شورای معاونین دادستان تهران با موضوع اجرای احکام، روز یکشنبه جاری با حضور معاونان دادستان، سرپرستان نواحی دادسرای تهران، سرپرستان دوایر نظارت زندان‌ها و قضات اجرای احکام چند ناحیه از دادسرای تهران، به ریاست عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران برگزار گردید. عفری دولت‌آبادی در خصوص پرونده حقوق‌های نجومی، اظهار داشت: چند ماهی است موضوع حقوق‌های نجومی در کشور مطرح است و رهبر معظم انقلاب نیز بر ضرورت رسیدگی به موضوع تأکید نموده‌اند و دادستانی تهران طی نامه‌هایی که در 18 آبان ماه خطاب به سازمان بازرسی کل کشور، سازمان اطلاعات سپاه، وزارت اطلاعات و دیوان محاسبات نوشت، خواستار ارسال مستندات موضوع توسط مراجع مذکور شد، و تاکنون فقط سازمان اطلاعات سپاه 12 مورد را گزارش کرده که نسبت به ارجاع موارد ارسالی به شعبه بازپرسی اقدام شده است.

اما در میان روزنامه هایی که فضای انتخاباتی را بیش از همه مورد توجه قرار داده اند، رزونامه شرق است که به نقل سخنان سعید حجاریان در گفتگو با «دیده بان» با تیتر «روحانی برای کاندیداتوری دوباره باید ناز کند» پرداخته است. حجاریان در این گفتگو بیان کرده است: معاش مردم برنامه درازمدت می‌طلبد و درحال‌حاضر هم کسی در کشور جز آقای روحانی وجود ندارد که بتواند این بار را بردارد. شاید هم آقای روحانی نخواهد دوباره کاندیدا بشود به دلیل فشارهایی که هم از داخل و هم از خارج بر او وارد می‌شود؛ شاید البته و من خبری ندارم. همین اخیرا دیدید که سیدحمید زیارتی (روحانی) به آقای روحانی گفت شما انگلیسی هستید. چرا باید بمانند؟ آیا کسی با فرد توهین‌کننده برخورد کرد؟ این توهین مستقیم به رئیس‌جمهوری است و جرم عمومی تلقی می‌شود، همین الان دستگاه قضائی باید زیارتی(روحانی) را بگیرد و ببرند دادگاه ویژه روحانیت او را محاکمه کنند.او ادامه داد: امروز افراد زیادی نظیر احمدی‌نژاد، عباسی، سیدحمید روحانی و... را آزاد گذاشته‌اند تا هرچه می‌توانند نسبت به رئیس‌جمهوری بگویند، آن طرف آمریکا و خارجی‌ها شرایط را می‌بینند و با خود می‌گویند که اوضاع این کشور «قمر در عقرب» است و چرا باید سرمایه‌گذار خارجی به ایران بیاورند. سرمایه‌گذار خارجی وقتی می‌بیند اوضاع به این صورت است با خود می‌گوید چرا باید به چنین جایی رفت. آقای روحانی نباید دغدغه‌ای داشته باشد و برای کاندیداتوری دوباره باید ناز کند؛ خیلی هم دلشان بخواهد که فردی مثل او دوباره در این شرایط حاضر باشد کاندیدا بشود و عنان کار را در دست بگیرد.حجاریان در پایان گفت: من فکر می‌کنم روحانی بهترین فرد برای ادامه راه است و کسی جز او نمی‌تواند کار را در شرایط فعلی جمع کند. نه ما (اصلاح‌طلبان) و نه آنها (اصولگرایان) کسی را برای ریاست‌جمهوری نداریم.

روزنامه جوان نیز امروز به موضوع شبکه پیام رسان موبایل تلگرام پرداخته است که اخیرا وزیر ارتباطات بیان کرده تمامی کانال هایی که بیش از 5 هزار عضو دارند باید اقدام به دریافت مجوز برای فعالیت خود کنند. جوان نوشت: در حالی که وعده انتقال سرور‌های شبکه اجتماعی «تلگرام» به داخل ایران به یک‌سالگی خودش نزدیک می‌شود، دولت بار دیگر وعده جدیدی را در خصوص شبکه‌های اجتماعی رو کرده است. دولت این‌بار قرار است آیین‌نامه ساماندهی کانال‌های خبری و اطلاع‌رسانی در شبکه‌های اجتماعی را تدوین کند؛ وعده‌ای که می‌تواند وضعیت نامناسب و یله‌ای را که هم‌اکنون در تلگرام و دیگر شبکه‌های مجازی وجود دارد تا چند ماه یا چند سال دیگر ادامه دهد. دولت بازی جدیدی را آغاز کرده و این‌بار قرار است وزارت ارشاد آیین‌نامه‌ای را برای ساماندهی کانال‌های خبری تدوین کند؛ اقدامی که ضمن رسمیت بخشیدن به این فضاهای کاذب می‌تواند به تنهایی تا مدتی طولانی ادامه فضای فعلی را تضمین کند. رفتار‌های دولت در قبال شبکه‌های اجتماعی نشان داده که منافع ضمنی در میان است که تمایل دولت را برای برخورد یا حتی ساماندهی کانال‌های خبری کمرنگ یا حتی بعید می‌‌‌کند.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر