کد خبر: 81024
A

آیا کرونا ایران و آمریکا را آشتی می‌دهد؟

در مجموع نیز به نظر می‌رسد فشارهای بین المللی در نهایت و در بهترین حالت منجر به آزاد شدن بخشی از منابع مالی ایران شود و آمریکا حاضر به لغو تحریم‌ها نشود چون برای برقراری مجدد آن هزینه بسیار کرده و جز با به نتیجه رسیدن آن حاضر به لغو تحریم‌ها نیست.

آیا کرونا ایران و آمریکا را آشتی می‌دهد؟

به گزارش دیده بان ایران؛ اگر نگوییم از روز اول، حتما از روز دوم ورود کرونا به ایران تاثیرات سیاسی این بیماری دنیا‌گیر یا پاندمیک به شدت مورد توجه گروه‌های مختلف قرار گرفت، چنان که در سطح جهانی نیز بسیاری از تاثیرات این بیماری بر نظم جهانی برآمده از جنگ جهانی دوم سخن می‌گویند و تغییرات احتمالی را رصد می‌کنند.

 ایران شرایط متفاوتی نسبت به بیشتر کشورهای جهان داشت و آن هم بحث تحریم‌‎های غیرانسانی آمریکا و تاثیر کرونا بر آن بود. مسئله‌ای که تاثیر کرونا بر سیاست خارجی ایران را حتی از سیاست داخلی نیز بیشتر کرد.

کرونا و باز هم برجام

ایران از روز نخست بر چند مسئله از جمله مسدود بودن منابع مالی و تحریم دارو و وسائل بهداشتی توسط آمریکا تاکید کرد و بر غیرانسانی بودن این مسئله و مشکلاتی که بر سر راه مهار کرونا ایجاد کرده بود تاکید داشت. با این همه طرف آمریکایی بارها مدعی شد که ایران تحریم دارویی نیست و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد و حتی آمریکا حاضر است به ایران در این زمینه کمک کند، به شرطی که کمک‌ها به دست تروریست‌ها نیافتد!

 

جواد ظریف، وزیر خارجه ایران اما برای توصیف رفتار طرف آمریکایی از صفت"منافقانه" استفاده کرد چون برخلاف ژست بشر دوستانه آمریکایی‌ها تحریم‌های این کشور مانع خرید دارو و تجهیزات لازم برای مقابله با کرونا شده، ادعایی که توسط پزشکان بدون مرز و دیگر نهادهای بی‌طرف تایید شده است.

در این میان سازمان ملل، کشورهای مختلف جهان، متحد نزدیک مثل بریتانیا و حتی چندین سناتور آمریکایی به شکل‌های مختلف خواستار تعلیق تحریم‌های ایران شدند، اما دولت آمریکا تا این لحظه نه تنها به این خواسته تن نداده بلکه با تحریم چند شخص و نهاد مرتبط با ایران چنگ و دندان تازه‌ای به ایران نشان داد.

واقعیت تلخ این است که در آمریکا به جز نگاه بشر دوستانه‌ای که معتقد است در این شرایط آمریکا باید به ایران کمک کند دیدگاه‌های دیگری نیز وجود دارد که توسط جنگ طلبان حمایت می‌شود و تا اینجا نیز توسط دولت ترامپ بیشتر مورد توجه قرار گرفته. این گروه معتقدند حالا که ایران به خاطر کرونا در ضعف است باید ضربات شدیدتری به آن زد تا حضورش در پای میز مذاکره قطعی و گریز ناپذیر شود.

مانور بزرگ نیروهای آمریکایی مارینز و نیروهای امارات در هفته گذشته و دستور پنتاگون به نیروهایش در عراق برای مقابله جدی‌تر با حملات نظامی احتمالی در راستای همین افزایش فشار ارزیابی می‌شود.

در داخل ایران نیز دیدگاه‌های متفاوتی وجود دارد. عباس عبدی، روزنامه‌نگار شناخته شده در یادداشتی با عنوان " آیا کرونا برجام را زنده می‌کند؟" از این گفت که شاید کرونا برجام را زنده کند چون ترامپ در قضیه کرونا تا حدی مشکل پیدا کرده است و با این کار [رفع موقت تحریم‌های ایران]  می‌تواند قدری از آن را ترمیم کند و با این اقدام جرقه آغاز مذاکرات را بزند.

کسانی که مثل عبدی می‌اندیشند اصولا این تحلیل را دارند که دولت کم و بیش از همه‌گیری کرونا استقبال می‌کند چون با رفع حتی موقت تحریم‌ها پیش شرط ایران برای مذاکره با آمریکا محیا می‌شود و دولت می‌تواند برجام را احیا کند.

این گونه تحلیل‌ها اما با واکنش صریح دولت و سخنگوی آن مواجه شد. علی ربیعی با اشاره به این دست از تحلیل‌ها می‌نویسد: مفروضات این تحلیل که آمریکایی‌ها ممکن است بر اثر تشدید بحران کرونا در ایران و افزایش جان‌باختگان درصدد تضعیف تحریم‌ها برآیند؛ از اساس غلط است.

او با تاکید بر اینکه روابط بین‌الملل بر مبنای اخلاق و دلسوزی بنا نشده و دولت هم قصد استفاده ابزاری از کرونا را ندارد می‌گوید: واقعیت آن است که با بروز هرگونه ضعفی -از جمله تعمیق ابعاد بحران کرونا در ایران- انگیزه آمریکایی‌ها برای تشدید تحریم‌ها بیشتر می‌شود.

در مجموع نیز به نظر می‌رسد امید به احیای برجام با کرونا خوشبینی است و فشارهای بین المللی در نهایت و در بهترین حالت منجر به آزاد شدن بخشی از منابع مالی ایران شود و آمریکا حاضر به لغو تحریم‌ها نشود چون برای برقراری مجدد آن هزینه بسیار کرده و جز با به نتیجه رسیدن آن حاضر به لغو تحریم‌ها نیست.

دولت ترامپ نشان داد اندک نسبتی با سیاست اخلاقی ندارد و درباره ایران به طور ویژه مایل است به هر قیمتی که شده آن را در ضعیف‌ترین حالت ممکن سر میز مذاکره بیاورد. /مثلث آنلاین

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر