کد خبر: 81319
A

امیررضا واعظ آشتیانی: وزارت صمت در بحث مبارزه با کرونا نباید کارشکنی کند/ سلامتی جامعه در اولویت است اقتصاد اولویت دوم

نخستین مقوله‌ای که در این زمینه به ذهن خطور می‌کند مساله تحریم‌ها است. البته باید خاطرنشان کرد در زمان جنگ تحمیلی نیز ما شرایط نسبتا مشابهی داشتیم اما حضور مردم بود که توانست بسیاری از مشکلات را حل کند. کرونا نیز امروزه یک جنگ است و با توجه به محدودیت‌هایی که جهان امروز برای ما ایجاد کرده است کار را سخت‌تر کرده است.

امیررضا واعظ آشتیانی: وزارت صمت در بحث مبارزه با کرونا نباید کارشکنی کند/  سلامتی جامعه در اولویت است اقتصاد اولویت دوم

به گزارش دیده بان ایران؛ برخی این روزها با حملات گسترده علیه دولت اذعان می‌کنند عملکرد دولت در مقابله با ویروس کرونا، خیلی مثبت و قابل دفاع نبوده و معتقدند در جایی که باید شخص رئیس‌جمهوری به‌عنوان رئیس دستگاه اجرائی ورود جدی داشته باشد و ریاست ستاد مقابله با کرونا را در اختیار بگیرد، در کمال ناباوری اداره امور ستاد را به وزیر بهداشت سپرده است و می‌گویند وزیر بهداشت از بالاترین اختیارات در دولت برخوردار نیست و توان اداره ستاد مقابله با کرونا را به بهترین نحو ندارد. این منتقدین چشم بر اقدامات و تلاش وزیر بهداشت در این مدت بسته و از جلسات مکرر دولت در این مدت به ریاست رئیس جمهوری نیز گویا بی‌خبرند و عملا جای انتقاد سازنده را به تخریب داده و عنوان می‌کنند که رئیس جمهوری و معاون اول شاد و پرنشاط هستند و خود را خسته این موضوع نکرده‌اند. از سوی دیگر تحقیقات گسترده‌ای در زمینه کرونا و روش‌های پیشگیری ارائه شده است. این مطالعات نشان می‌دهد پیشگیری کامل از عفونت و مرگ و میر ناشی از کرونا امکانپذیر نیست. بنابراین فقط می‌‌توان با رعایت اصول این آمار را کاهش داد. در این میان راهبردهای ارتباطی دولت برای افزایش آگاهی افراد کاملا حیاتی و ضروری است. «آرمان ملی» نیز در راستای بررسی این تخریب‌ها و همچنین یافتن راه مناسب برای برون رفت از این بحران گفت‌وگویی با امیررضا واعظ آشتیانی، فعال سیاسی و عضو پیشین شورای شهر تهران داشته است که در ادامه می‌خوانید.

نقاط قوت عملکرد دولت در رابطه با مقابله با شیوع کرونا را چه می‌دانید؟

این بحران به مرحله‌ای رسیده است که تمامی دستگاه‌های کشور و نظام را درگیر خود کرده است. ارگان‌های نظامی و مردم و موسسات خصوصی نیز در کنار دولت به میدان آمده‌اند و با تمام وجود در راه مقابله با این بیماری تلاش می‌کنند. گستردگی این بحران به قدری قابل توجه است که هیچ‌دولتی به تنهایی نمی‌توانست از عهده آن برآید و برای کنترل آن نیازمند یک همکاری همه جانبه هستیم. در این میان دولت، وزارت بهداشت را در رأس قرار داد و تلاش‌های بسیار مفیدی نیز در این راستا انجام داد. از سوی دیگر با بسیج کردن سایر وزارتخانه‌ها تمهیداتی را به‌وجود آورد تا خللی در تامین نیازهای اولیه مردم و اقلام خوراکی و دارویی به‌وجود نیاید. این عدم وجود کمی و کاستی نقطه قوت دولت در این دوران بود که توانست به خوبی آن را مدیریت کند.

همبستگی میان مردم و دولت در این زمینه تا چه میزان می‌تواند موثر باشد؟

این بحران سبب شد تا ایام دفاع مقدس برای مردم تداعی شود. نقطه اشتراک این دو این است که مردم به‌صورت خودجوش وارد صحنه شده‌اند و یک همبستگی خوب در این زمینه به‌وجود آمده است. این همبستگی است که می‌تواند در ادامه به موفقیت کشور بینجامد. باید توجه کرد که تذکرات دولت نیز تا حدود زیادی مورد توجه مردم قرار گرفت و برای مثال حجم زیادی از سفرهای نوروزی کاهش یافت. پس از بحران کرونا نیز این همبستگی ملی می‌تواند بسیاری از مشکلات جامعه را حل کند و گامی مثبت تلقی شود. هرگاه وحدت ملی در کشور وجود داشته است عبور از سختی‌ها راحت‌تر بوده است. امروز نیز در این زمینه یک اراده خوب وجود دارد و امید است بدین وسیله بتوان هرچه زودتر از این بحران عبور کرد.

عدم وجود هماهنگی میان دستگاه‌های مختلف را در این زمینه چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ما باید در مقابله با کرونا به‌صورت تخصصی عمل کنیم. این بحران در حیطه وزارت بهداشت است. زمانی که وزارت بهداشت اولویت اول خود را حفظ جان و سلامتی مردم قرار داده است سایر دستگاه‌ها نباید با دید صنفی به کرونا نگاه کنند. وزارت صمت نباید در این میان کارشکنی کند و بگوید در فلان قسمت اختلال به‌وجود آمده است و باید شاهد بازگشایی برخی صنوف باشیم. موضوع پیش آمده کاملا جدی است و نهادها باید جان مردم را در اولویت قرار دهند. هیچ‌مقوله‌ای قابل معامله با جان و سلامتی مردم نیست. از سوی دیگر قطعا مسائل اقتصادی بسیار مهم است. دولت در این زمینه باید تدابیر ویژه مقرر کند و به‌نحوی این امر را مدیریت کند. باید توجه کرد که سلامتی جامعه در اولویت است زیرا اگر سلامتی در جامعه حکمفرما نباشد، اقتصاد جایگاهی ندارد و کاربردی نخواهد داشت. بنابراین اقتصاد اولویت دوم کشور است. باز هم تاکید می‌کنم با وجود اینکه اولویت دوم است اما نباید چرخ اقتصاد متوقف شود. این امر در سراسر جهان نیز به همین گونه است و غالب کشورها علاوه بر مبارزه با کرونا با رکود اقتصادی نیز در حال مبارزه هستند.

بزرگ‌ترین مانع دولت برای بهبود وضعیت اقتصادی در این برهه زمانی چیست؟

نخستین مقوله‌ای که در این زمینه به ذهن خطور می‌کند مساله تحریم‌ها است. البته باید خاطرنشان کرد در زمان جنگ تحمیلی نیز ما شرایط نسبتا مشابهی داشتیم اما حضور مردم بود که توانست بسیاری از مشکلات را حل کند. کرونا نیز امروزه یک جنگ است و با توجه به محدودیت‌هایی که جهان امروز برای ما ایجاد کرده است کار را سخت‌تر کرده است. در این برهه زمانی واژه مدیریت بحران بسیار معنا پیدا می‌کند. درست است که در این سال‌ها تحریم‌ها تشدید شده است اما مساله جدیدی نیست و دولت می‌تواند با مدیریت این صحنه و نگاه به داخل بر این مساله فائق آید. افکار عمومی جهان نیز درحال قضاوت در این رابطه است و سبب شده تا اروپایی‌ها به این نتیجه برسند که باید این تحریم‌ها کاهش یابد و آمریکا نیز در این میان جز منفور شدن در دید جهانیان منفعت دیگری از آن نبرده است. ما نیز در مقابل باید بازدهی خود را بالا ببریم و جهش تولید را هدف قرار دهیم. متولیان امر و دولت باید این را در میان مردم نیز نهادینه کنند که باید از کمترین امکانات بهترین بهره را ببریم و نگاهمان به داخل باشد زیرا همانطور که پیش‌بینی می‌شد دولت آمریکا تا انتهای تحریم‌ها پیش رفت و سر سازش نیز نخواهد داشت پس بنابراین با تکیه به داخل کشور است که می‌توان این مانع را کنار زد./ آرمان ملی

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر