کد خبر: 8132
A

الهه کولایی: دولت اصلاحات در جامعه تک‌صدایی مخالفان را به رسمیت شناخت

کولایی: دولت اصلاحات در جامعه تک‌صدایی مخالفان را به رسمیت شناخت/در دولت گذشته به اسم عدالت منابع کشور به تاراج رفت

الهه کولایی: دولت اصلاحات در جامعه تک‌صدایی مخالفان را به رسمیت شناخت

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، الهه کولایی (استاد دانشگاه و نماینده مجلس ششم) عصر امروز؛ در مراسم روز دانشجو در دانشکده فنی مهندسی با اشاره به اهمیت 16 آذر و دانشگاه گفت: از روزی که دانشگاه تاسیس شد هدف آن ایجاد فرصتی برای بیان استعدادها و همچنین استفاده آحاد مردم از توانایی‌ها بود و هدف اصلی تاسیس دانشگاه خدمت به مردم بود.

وی با اشاره به نقش دانشگاه‌ها در پیروزی انقلاب اسلامی افزود: یکی از مهم‌ترین وجوهی که بعد از انقلاب اسلامی مطرح شد؛ بحث ارتباط حوزه و دانشگاه بود و اتحاد این دو باعث می‌شود تا از همه منابع به خوبی استفاده شود.

کولایی با ابراز تاسف از توسعه نیافتگی کشور در دهه‌های گذشته گفت: امروز آمار و ارقامی که وجود دارد و منتشر می‌شود باعث افتخار نیست زیرا کشور ما از لحاظ منابع طبیعی و موقعیت سوق‌الجیشی وضعیت خوبی دارد اما آمارها نشان نمی‌دهد که ما از این موقعیت خوب استفاده کنیم.

وی ادامه داد: در دوره‌هایی که پشت سر گذاشتیم چه در دوران دفاع مقدس چه در دوران اصلاحات و حتی دوران پشت کردن به اصلاحات؛ نقش دانشجویان و دانشگاه همواره مهم و تاثیرگذار بوده و این نقش در پیشبرد کشور اهمیت زیادی داشته است.

کولایی تاکید کرد: ما هرگز فراموش نمی‌کنیم در دورانی که نیاز به ترویج و شکل‌گیری دولتی بودیم که هدف آن گسترش فرهنگ شنیدن صدای مخالف و آزادی بود، دانشجویان و دانشگاهیان چقدر پررنگ ظاهر شدند.

وی ادامه داد: به همین دلیل بعد از آنکه فضای یاس در کشور به وجود آمد چطور کشور ما وارد فضایی شد که ضررهای زیادی دیدیم و همچنان هزینه‌های آن را می‌پردازیم.

کولایی افزود: در دوران پشت کردن به اصلاحات شاهد دولتی بودیم که به نام عدالت به دنبال تاراج منابع و غارت کشور بود به همین دلیل امروز باید با درس گرفتن از آن دوران به سمت ترویج عقلانیت باتوجه به منافع مردم حرکت کنیم.

وی ادامه داد: در جهان آینده جمهوری اسلامی ایران کشوری نیست که منزوی باشد و همین دلیل حضور فعال ما بسیار مهم است و باید در جهت تقویت واقعیت و عقلانیت حرکت کنیم و تقویت این دو اصل در دانشگاه باید مورد توجه جدی قرار بگیرد.

کولایی؛ عقلانیت را نیاز جامعه امروز دانست و افزود: باید مراقب جریان پوپولیسم بود زیرا این جریان امروز نه تنها در آمریکا و کشورهای منطقه بلکه در اروپا نیز در حال گسترش است و نقش دانشجویان در جلوگیری از این جریان و گسترش و تقویت عقلانیت به‌جای پوپولیسم بسیار مهم است.

وی با یادآوری اتفاقاتی که در 16 آذر سال 83 در دانشگاه و در زمان حضور رئیس جمهور دولت اصلاحات رخ داد، گفت: اتفاقاتی که در آن جلسه به وجود آمد و حتی بعضا به تنش کشیده شد؛ نشان دهنده ایجاد فضایی در جامعه بود که حق بیان را به مخالف خود می‌داد.

کولایی افزود: در آن زمان جامعه‌ای که سال‌ها به استبداد و تک‌صدایی خو کرده بود توانست به سمتی حرکت کند که صداهای دیگر شنیده شود و مخالفان نیز حرف خود را بزنند.

وی با اشاره به تحولات منطقه و بهار عربی گفت: ما نمی‌توانیم شرایط و اتفاقاتی که در اطراف‌مان می‌افتد را نادیده بگیریم تحولات منطقه نشان می‌دهد راهی که مردم ایران انتخاب کرده‌اند کم‌هزینه‌ترین راه و بهترین راه برای تغییر و همچنین رشد کشورها است.

کولایی؛ امر انتخابات را بسیار مهم دانست و افزود: نباید فراموش کنیم دموکراسی تمرینی است که در یک سال و یا 20 سال به ثمر نمی‌نشیند بلکه یک فرآیند آموزشی است که یادگیری آن طولانی‌مدت است آن هم در منطقه‌ای که دموکراسی وجود دارد اما دموکرات‌ها وجود ندارند و دموکرات‌ها حکومت نمی‌کنند.

وی با اشاره به انتخابات پیش رو و لزوم توجه و دقت به این انتخابات گفت: باید به گزینه‌های واقعی و مقدور توجه کنیم نه گزینه‌هایی که آرزوهای ماست و به سمت تکاپوی حاکم شدن به مردم بر سرنوشت حرکت کنیم.

کولایی ادامه داد: باید از تجربیات و آنچه در گذشته در کشور رخ داده درس بگیریم و به دنبال تثبیت قانون و اجرای آن با هدف گسترش یک جریان اصلاحی باشیم و نباید هرگز فراموش کنیم کسانی که غیر از این فکر می‌کردند و به دنبال تعویض ریل بودند چگونه بدون آنکه صبر داشته باشند به هیچ نتیجه‌ای نرسیدند.

وی ادامه داد: ما موظفیم با درس گرفتن از واقعیت‌های امروز و توجه به اتفاقات گذشته و تجربه‌ها در ادامه مسیر در جهت توزیع منابع برای همه ایرانیان و رفع تبعیض برای همه تلاش کنیم و در این راه برای رسیدن به موفقیت باید قواعد و تغییرات اجتماعی را بپذیریم.

کولایی ادامه داد: باید مسیر پیشرو را با صبوری ادامه دهیم و در این راه تمام نیروهای تحول‌خواه باید به اتحاد حرکت کنند و قانون را سرلوحه کار خود قرار دهند زیرا ما نمی‌توانیم آرزوهای خود را به جای واقعیت بگذاریم و هوشیاری داشنجویان و دانشگاهیان بسیار مهم است.

وی با اشاره به وضعیت امروز نهادهای قانونی کشور گفت: امروز ما در مجلس دهم شاهد یک رویکرد فعال هستیم و صداهایی را از این مجلس می‌شنویم که از مجلس هفتم و نهم نمی‌شنیدیم و امروز نمایندگان مجلس حرف مردم را می‌زنند به همین دلیل باید برای تداوم بخشیدن به این صدا از نهادهایی مانند انتخابات حمایت کنیم.

منبع: ایلنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر