کد خبر: 81510
A
در مخالفت با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی؛

محمود صادقی: جامعه دانشگاهی خاوازی را برای سمت وزیر شایسته نمی‌داند/ آقای خاوازی که جوان هم هستندچطور ممکن است از زمان فارق التحصیلی 150 مقاله علمی نوشته باشد؟

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: ایشان گرفتار همان گلوگاه‌های فسادی خواهد شد که در دوره آقای محمود حجتی اتفاق می‌افتد، برنامه ایشان شعاری و اغراق گونه است.

محمود صادقی: جامعه دانشگاهی خاوازی را برای سمت وزیر شایسته نمی‌داند/ آقای خاوازی که جوان هم هستندچطور ممکن است از زمان فارق التحصیلی 150 مقاله علمی نوشته باشد؟

به گزارش دیده بان ایران؛ محمود صادقی در جلسه علنی امروز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی ضمن تبریک اعیاد شعبانیه در مخالفت با رای اعتماد وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، با بیان این که «آقای کاظم خاوازی انسان وارسته‌ای است» در انتقاد از ایشان گفت: رزومه ایشان در برخی موارد اغراق شده است. به عنوان مثال گفته‌اند که ایشان مجری یا طراح 100 طرح کشاورزی بوده و 150 مقاله علمی دارند ما معمولا از این شعارها زیاد می‌دهیم. آقای خاوازی فرد جوانی است چطور ممکن است از زمان فارق التحصیلی ایشان 150 مقاله علمی نوشته باشد. یا چطور ممکن است در طول مدت کوتاه تصدی ایشان در وزارت خانه جهاد 100 طرح  اجرا شده باشد.

این عضو شورای مرکزی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در کلیات برنامه ایشان اقتصاد دانش بنیان اشاره شده است. جالب است که ایشان طرحی را در وزارت خانه جهاد اجرا کردند که گواه کارشناسان این طرح گویای عدم استفاده از اقتصاد دانش بنیان بوده است. شما به عنوان یک کارشناس خاک شناسی، از تمام گرایش‌های تخصصی استفاده نکردید زیرا تسلطی بر موضوع نداشتید. در مورد سهم بری عادلانه عوامل نیز باید بگویم که برنامه‌ای برای تولید تا مصرف ارائه نشده است. این بخش از کار شما نیز شعاری است. نمی‌توان با صرف به راه انداختن یک سامانه ارتباط بین بخش خصوصی و دولتی چنین چیزی را محقق کرد.

صادقی در ادامه سخنان خود به مدت زمان کوتاه تا پایان دولت دوازدهم اشاره کرد و گفت: برنامه‌های آقای خاوازی متکی به قانون ششم توسعه است در حالی که این برنامه از سال 96 تا 1400 بوده و عملا یک سال و نیم تا پایان عمل به این قانون ششم توسعه فرصت باقی است. باید بگویم ایشان فرصت دستیابی به اهداف کلی را ندارد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: شما در رویکردهای اصلی برنامه خود به استفاده از فناوری‌های نوین اشاره کردید در  حالی که به طور مشخص برنامه‌ای برای این مهم ارائه نشده است. به نظر می‌رسد ضعف درون‌زایی و مولد بودن بخش کشاورزی ارتباطی با تخصص شما ندارد. شما در روس برنامه‌های اجرایی خود به امنیت غذایی اشاره کردید، اما راهکار شفافی برای عملیاتی کردن آن ارائه نشده است. بخش‌های مبتنی بر اقتصاد مقاومتی نیز همین مشکل را دارد و شعاری است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: در مورد افزایش عملکرد دانه‌های روغنی مطابق نظر کارشناسان باید از سال 97 تا 1400 جهشی 50 درصدی داشته باشیم با توجه به مکانیزم‌های ارائه شده در برنامه شما جهش ما اتفاق نمی‌افتد گاها به برنامه‌های اشاره کردید که برای نیل به آن اهداف به زمانی بیشتر از یک سال و نیم نیاز دارد. مثلا برای توسعه و اصلاح نژاد گاومیش، شتر مرغ و توسعه اکولوژیک و اصلاح نژاد شتر به سال‌ها وقت و انرژی نیاز دارید. برنامه‌های شما باید معطوف به یک و سال نیم آینده باشد که نیست.

صادقی با اشاره به «تصدی گری و دخالت‌های دولتی در بخش کشاورزی» تاکید کرد: می‌دانیم متصدی صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت است، در حالی که سیاست گذاری تولید در وزارت خانه جهاد کشاورزی انجام می‌شود. این تعارض معضلی است که هیچ راه حلی برای برون رفت از آن ارائه نشده است. راهکارهای شما برای تعامل با مراکز دانشگاهی به اندازه کافی نیست. من از همکاران دانشگاهی برای نقد برنامه شما درخواست کردم به نظر می‌رسد که جامعه علمی شما را شایسته تصدی گری وزارتخانه جهاد کشاورزی نمی‌دانند؛ چرا که شما تجربه کمی دارید مدت کوتاهی معاون وزیر بودید و مدت کوتاه دیگری رئیس موسسه تحقیقات آب و خاک. صرف این که مدیر گروه علمی بودید برای تصدی  وزارت خانه جهاد کشاورزی کافی نیست.

این عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصدی محمود حجتی به وزارت خانه جهاد کشاورزی گفت: بنده انتقادهایی به آقای حجتی داشتم که آنها در مورد شما هم صدق می‌کند. شما هم گرفتار همان گلوگاه‌های فسادی خواهید شد که در تشکیلات قبل وجود داشت. کار دانشگاهی نیز خوب است اما کافی نیست باید تجارب دیگری داشته باشید. شما در برنامه خود به احیای توسعه و ذخایر گیاهی و دامی اشاره کردید در همین مجلس قانون حفاظت بهره برداری از ذخایر توارثی ژنتیک تصویب شده است که اتفاقا منطبق با دوره مسئولیت شما بود اما شما هیچ اقدامی برای اجرای این قانون و گرفتن ردیف بودجه برای آن نکردید.

محمود صادقی در پایان سخنان خود با بیان این که « 40 سال است در بعضی از زمینه‌ها فقط شعار دادیم» اظهار کرد: علیرغم احترامی که برای آقای خاوازی قائلم به نظرم ایشان از صلاحیت لازم برای تصدی وزارت کشاورزی برخوردار نیست و از همکاران می‌خواهم به ایشان رای عدم اعتماد بدهند./ ایسنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر