کد خبر: 81585
A

فاضل میبدی: ممکن است تجربه ویروس کرونا به افراطی گری در دین را کمتر کند/ همه دیدند که قم "بیمه " نیست بلکه باید به سراغ کارشناسان رفت

فاضل میبدی :ممکن است تجربه ویروس کرونا بتواند به تعدیل افراطی‌گری در دین کمک کند و فکر می‌کنم این تعدیل هم تا حدودی صورت گرفته است. برای اینکه از روزهای اول در همین قم خیلی‌ها می‌گفتند قم بیمه است و حرم دارالشفا هست و… ولی وقتی در اماکن مذهبی بسته شد بیشتر جلوی شیوع این ویروس گرفته شد. فضا خیلی فرق کرد چون دیدند که از طریق افراطی‌گری و طب اسلامی جوابی نمی‌گیرند به سراغ سخن کارشناسان رفتند.

فاضل میبدی: ممکن است تجربه ویروس کرونا به افراطی گری در دین را کمتر کند/ همه دیدند که قم "بیمه " نیست بلکه باید به سراغ کارشناسان رفت

به گزارش سایت دیده بان ایران«محمدتقی فاضل میبدی»، پژوهشگر مسائل دینی، درباره تقابل علم و دین در موضوع شیوع ویروس کرونا در جهان گفت: تقابل علم و دین چیزی است که در تاریخ وجود داشته، در آئین یهودیت، مسیحیت و اسلام بوده است. همیشه یکسری مسائل اجتماعی را که می‌خواستند از طریق علم حل کنند، برخی از متولیان دین می‌گفتند که علم چاره‌ نیست و باید به سراغ دین رفت و از طریق دین مسائل را حل کرد.

او افزود: یک روزی بشر می‌گفت که بلایای اجتماعی سرنوشت و تقدیر الهی است و نمی‌توان کاری در برابر آن کرد. بعد بشر از طریق علم به این نتیجه رسید که اینها پیشامدهای طبیعی است که می‌توان جلوی آن را گرفت و به نفع بشریت استفاده کرد. مثلا اگر یک روزی سیل بنیان‌کن هزاران خانه را خراب می‌کرد، می‌گفتند تقدیر الهی است و باید از آن عبرت گرفت اما بشر کم‌کم از نظر علمی، پیشرفت کرد و گفت اگر سد ببندیم، آب‌ها را مهار کنیم جلوی ویرانگری سیل را خواهیم گرفت. اگر بشر به امید دین‌داران می‌نشست، می‌گفت این تقدیر الهی است اما علم این مسئله را حل کرد.

این پژوهشگر مسائل دینی با بیان اینکه خیلی از مسائل بشری از همین سنخ است، توضیح داد: متاسفانه خیلی از دین‌داران پیام دین را در تاریخ منحرفانه گرفته‌اند یعنی اینطور فکر کرده‌اند که دین برای همه مشکلات بشریت آمده است اما چنین نیست. اگر معتقد باشیم که دین برای حل همه مشکلات بشریت است، ممکن است در خیلی از مسائل زندگی درمانده شویم.

میبدی با اشاره به رویکرد افراطیون در مسئله کرونا، بیان کرد: در حال حاضر برخی می‌گویند اگر بخواهیم کرونا را درمان کنیم باید به سراغ طب اسلامی برویم. برخی هم به بیمارستان‌ها رفتند و با ادعیه‌ که در طب‌شان آمده است خواستند بقیه را مداوا کنند اما خودشان هم گرفتار شدند. در حالیکه علم می‌گوید این پدیده‌ای است که باید به آزمایشگاه برود و برای آن واکسن و دارو ساخته شود.

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم با تاکید بر راه‌های علمی برای حل برخی از مسائل اظهار کرد: متاسفانه پاره‌ای از دین‌دارانی که پیام درستی از دین نگرفته‌اند و در جهل دینی به سر برده‌اند در طول تاریخ برای پیشرفت علم ایجاد مزاحمت کرده‌اند. من نمی‌گویم که علم همه مشکلات بشر را حل می‌کند ولی خیلی از مسائل هست که باید از طریق علم حل شود از جمله، اقتصاد، محیط زیست، شهرسازی و… .

او افزود: درباره مسائل اخلاق، معنویت و اعتقادات بشری باید به سراغ دین رفت ولی اینکه بخواهیم هر پدیده اجتماعی را از طریق دین حل کنیم این راه غلطی است، کما اینکه بشر تاکنون نتوانسته چنین کاری بکند. دعوای علم و دین در تاریخ همیشه بوده است و الان هم پاره‌ای از دین‌داران افراطی در اسلام، مسیحیت و یهودیت وجود دارند که می‌گویند ما راه‌های علم، بهداشت و پزشکی را قبول نداریم، باید دعا کرد و یا با طب سنتی کرونا را از بین برد.

این مدرس حوزه درباره تاثیر ویروس کرونا بر تعدیل افراطی‌گری دینی گفت: ممکن است تجربه ویروس کرونا بتواند به تعدیل افراطی‌گری در دین کمک کند و فکر می‌کنم این تعدیل هم تا حدودی صورت گرفته است. برای اینکه از روزهای اول در همین قم خیلی‌ها می‌گفتند قم بیمه است و حرم دارالشفا هست و…  ولی وقتی در اماکن مذهبی بسته شد بیشتر جلوی شیوع این ویروس گرفته شد. فضا خیلی فرق کرد چون دیدند که از طریق افراطی‌گری و طب اسلامی جوابی نمی‌گیرند به سراغ سخن کارشناسان رفتند.

این پژوهشگر مسائل دینی بر بیان اینکه امیدوارم در جامعه ما باب معرفت و علم به روی دینداران افراطی باز شود، اظهار کرد: چرا که این افراد در طول تاریخ برای بشر مصیبت بوده‌اند. در زمان حضرت علی(ع) خوارج بودند و تا الان که عده‌ای جلوی درب حرم شعار می‌دهند و در را آتش می‌زنند که باید وارد حرم شویم و برای مردم شفا بگیریم. همه مراجع دینی از آیت‌الله بروجردی گرفته تا آیت‌الله حکیم و آیت‌الله خویی در قم، نجف یا کربلا در کنار حرم اهل بیت بوده‌اند اما وقتی مریض می‌شدند، قبل از رفتن به حرم یا در داخل یا خارج، تسلیم دکتر می‌شدند و به چاه جمکران و حرم نمی‌رفتند. بشر باید از راهی برود ‌که خداوند آن را برایش باز کرده است، راه راه عقلانیت، علم و دانش است.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر