کد خبر: 8169
A

سازمان ملل: توافق سیاسی در لیبی هیچ پیشرفتی نداشته است

فرستاده ویژه سازمان ملل به لیبی اعلام کرد که توافق سیاسی لیبی که دسامبر ۲۰۱۵ در شهر "صخیرات" مراکش امضا شد، هیچ پیشرفتی را نداشته و همکاری میان نهادها در لیبی محدود است.

سازمان ملل: توافق سیاسی در لیبی هیچ پیشرفتی نداشته است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، به نقل از پایگاه خبری البلد، این سخنان مارتین کوبلر، فرستاده ویژه سازمان ملل به لیبی در جلسه شورای امنیت پیرامون اوضاع لیبی مطرح شد که در این جلسه به دستاوردهای فعلی و چالش‌ها در لیبی و پیش‌بینی‌های این مقام سازمان ملل نسبت به آینده لیبی پرداخته شد.

کوبلر تصریح کرد: نهادهای مورد تایید لیبی تا حد زیادی پایین‌تر از سطح انتظارات کار می‌کنند. همکاری میان تعدادی از نهادها همچنان دچار رکود است. نبود حاکمیت قانون و فساد و درآمدهای بالا بازار سیاه به پنهان شدن میلیاردها دلار در حساب‌های مشکوک می‌انجامد.

کوبلر گفت که جامعه بین الملل در قبال بحران در لیبی شفاف بوده و از شورای ریاست جمهوری و توافق سیاسی در لیبی حمایت می‌کند.

وی گفت: لیبیایی‌ها به دلیل کند بودن روند پیشرفت، دچار حالت سرخوردگی شده‌اند و دراین باره حق دارند، همانطور که بسیاری می‌گویند که اشتباه بود لیبی پس از ۲۰۱۱ به حال خود رها شود.

فرستاده ویژه سازمان ملل به لیبی همچنین خاطرنشان کرد: من از شکل گیری یگانی از گارد ریاست جمهوری برای تامین امنیت نهادهای دولت و سفارت‌خانه‌ها حمایت می‌کنم. نباید شبه نظامیان مسلح مسئولیت حفاظت از شورای ریاست جمهوری و دولت توافق ملی لیبی را برعهده داشته باشند.

کوبلر تصریح کرد که به بررسی این گام در نشست عالی رتبه‌ای خواهد پرداخت که هیات سازمان ملل در لیبی در ۱۳ دسامبر به آن دعوت کرده است.

زمانی که این گارد تشکیل شود، یگان گارد ریاست جمهوری می‌تواند خواهان معافیت ممنوعیت سلاح به لیبی شود.

کوبلر همچنین تصریح رد که لیبی باید دستگاه‌های امنیتی منسجمی داشته باشد که بتوان به آن تکیه کرد.

وی تاکید کرد که پس از بازپس گیری سرت از سوی نیروهای دولت توافق لیبی، باید پیشرفت اقتصادی در سرت و بنغازی در اولویت قرار بگیرد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر