کد خبر: 81901
A
رئیس‌جمهور در جلسه هیأت دولت:

گزارش دیوان محاسبات در مورد ارز صددرصد غلط بود/ باید همزمان با بیماری و بیکاری مبارزه کنیم/ دولت از نظارت بدش نمی‌آید/ اینکه دستگاه نظارتی از قانون خبر نداشته باشد، بسیار بد است

رئیس‌جمهور گفت: وزارت بهداشت و درمان تلاش خوبی را انجام داده است و کادر پزشکی ما در این مقطع تاریخی از پایان بهمن تا الان بخشی سرافراز در برابر مردم است.

گزارش دیوان محاسبات در مورد ارز صددرصد غلط بود/ باید همزمان با بیماری و بیکاری مبارزه کنیم/ دولت از نظارت بدش نمی‌آید/ اینکه دستگاه نظارتی از قانون خبر نداشته باشد، بسیار بد است

به گزارش دیده بان ایران؛ حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در جلسه هیئت دولت عنوان کرد: امروز مهم‌ترین مساله و دغدغه مردم ما سلامت و معیشت است و باید کاری کنیم که همزمان با بیماری و بیکاری مبارزه کنیم و اگر بتوانیم این دیدگاه جامع را به خوبی اجرایی و عملیاتی کنیم، ان‌شا‌الله قدم به قدم می‌توانیم شرایط کشور را به سمتی هدایت کنیم که برای مردم ما مطلوب باشد.

وی افزود: البته در مسأله ویروس کرونا که یک معضل برای همه کشورهای جهان است،  همه در دنیا تحت تاثیر موج این بیماری قرار گرفتند و برای اولین بار است که یک بیماری نامش به یک معیار تاریخی برای محاسبات تبدیل شده: کرونا و پساکرونا.

رئیس‌جمهور یادآور شد: دوران کرونا باید چگونه با آن مقابله کنیم و بعد از آن باید چگونه کشور را سامان دهیم. در این امر موفقیت ما در صورتی است که مردم و همه ارکان کشور کنار یکدیگر باشند دولت وظیفه دارد برای شناسایی افراد مبتلا تلاش کند و آنها را از جامعه جدا کند و به بیمارستان‌ها و نقاهتگاه‌ها هدایت کند تا درمان شوند و بخش‌های دیگر را مور سرایت قرار ندهند.

وی ادامه داد: وظیفه دوم مراقبت از عزیزانی است که نیاز به تخت بیمارستانی و مراقبت‌های ویژه دارند در زمینه اول و در بخش دوم وزارت بهداشت و درمان تلاش خوبی را انجام داده است و کادر پزشکی ما در این مقطع تاریخی از پایان بهمن تا الان بخشی سرافراز در برابر مردم است. از روز اول تا امروز در هیچ استان و شهرستانی نبوده بیماری بخواهد به بیمارستان مراجعه کند و در بیمارستان به رویش باز نباشد یا تخت بیمارستانی ما خالی نباشد این یکی از افتخارات بخش پزشکی ما است.

روحانی با بیان اینکه پزشکان و پرستاران و بخش درمانی مجاهدت و فداکاری فوق العاده‌ای در این مدت بر داشتند. در کشورهایی بوده که بیمار مراجعه کرده تخت هم خالی بوده اما پرستار و پزشک به اندازه کافی نبوده است در کشورهایی تخت وجود داشته اما مراقبت‌های ویژه نتوانسته پذیرا باشد در کشور ما حتی یک نمونه را  هم سراغ نداریم کسی مراجعه کند و او را برگردانند یا تخت در اختیار نداشته باشند یا به دلیل فقر مالی نتواند بستری شود حتی در مورد اتباع خارجی که قانونی در کشور ما زندگی می‌کنند گفتیم درمان بیماری رایگان باشد.

رئیس‌جمهور یادآور شد: کار سوم دولت تهیه لوازمی بود که برای بهداشت عمومی مردم یا برای تجهیز پرستاران و پزشکان ما ضرورت داشت یا کیت تشخیص یا وسیله تنفس مصنوعی یا تخت‌های سی تی اسکن و دستکش و ماسک و مواد ضدعفونی. برای تامین آنچه مورد نیاز بود، تلاش همه جانبه‌ای شروع شد. در بخش کارگاه‌های دولتی و خصوصی ما و نیروهای مسلح همه به میدان آمدند و خوشبختانه امروز در تولید ماسک‌های N۹۵ هیچ نیازمندی نیست مگر اینکه روزانه تامین شود برخی از موارد ممکن است به اندازه کافی نباشد که در روزها و هفته‌های آینده برطرف خواهد شد.

رییس‌جمهور در ادامه گفت: چهارمین موردی که وظیفه دولت بود تامین مایحتاج عمومی است که آن چه مورد نیاز ضروری و روزمره مردم است را تامین کند، در طول این مدت برخلاف بسیاری از کشورها، اتفاق نیفتاد که مردم به فروشگاهی مراجعه کنند و با قفسه‌های خالی مواجه شوند و یا به آن‌ها گفته شود که برای یک ماده یا کالای ضروری چند روز دیگر مراجعه کنند.

وی ادامه داد: من در اینجا لازم می‌دانم از بانک مرکزی، گمرک و بخش حمل و نقل قدردانی کنم، در این مدت اخیر که به دلیل دستورهای بهداشتی حمل ونقل و تردد در کشور کاهش پیدا کرد و یا در برخی موارد ممنوع شد، در بخش حمل کالا و بار در اسفند و فروردین، این عدد افزایش پیدا کرد و بیشتر از سال گذشته بود. این نشان می‌دهد همه بخش‌ها اعم از گمرک، حمل و نقل، تولیدگران، فروشگاه‌ها و داروخانه‌ها هر اندازه که نیاز بود تلاش کردند و یک جهاد عمومی و همگانی شکل گرفت تا مردم در نیازمندی‌های عمومی و ضروری خود با مشکل مواجه نشوند.

روحانی در ادامه سخنان خود، درخصوص بخش کشاورزی کشور و عملکرد آن در سال جاری، اظهار داشت: شرایط بخش کشاورزی امسال از گذشته بهتر خواهد بود و پیش‌بینی‌ها از رشد ۵/۳ تا ۴ درصدی تولیدات زراعی خبر می‌دهد، برای تولید گندم ۱۴ میلیون تن پیش‌بینی می‌شود که در نتیجه نیاز همه‌ بخش‌ها تامین می‌شود. همچنین تولید برنج به ۶/۲ میلیون تن خواهد رسید.

وی در ادامه ابراز داشت: در زمینه تولید شکر در مجموع تولید سال ۹۹ بیش از ۵/۱ میلیون تن خواهد بود که بخش اعظم نیاز کشور را تامین می‌کند، از سوی دیگر در بخش دام و آبزیان هم شرایط ما بهتر از سال گذشته خواهد بود و رشد تولید و محصولات خواهیم داشت.

رییس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود، به فعال شدن طرح‌های بزرگ کشاورزی دولت درسال جدید اشاره کرد و ابراز داشت: با لطف الهی در سال ۹۹ طرح‌هایی که می‌خواستیم یعنی طرح ۴۶ هزار هکتاری در سیستان و بلوچستان در حال فعالیت است و طرح ۲۹۵ هزار هکتاری خوزستان و ایلام آماده شده و در حال فعالیت است.

وی ادامه داد: درمجموع هم در نتیجه‌ تلاش‌ها، فعالیت‌ها و اقداماتی که انجام شده و هم به دلیل بارش رحمت الهی که امسال هم شامل حال ما بوده است، سال خوبی در بخش کشاورزی خواهیم داشت. در مجموع ۵۰ تالاب آبگیری شد و دریاچه ارومیه به وضعیت ۱۰ سال قبل بازگشته است و این کار عظیم و بزرگ بود که  توسط دولت انجام شد و در سال جاری هم طرح‌های بزرگی در زمینه‌ آب و خاک توسط دولت در تابستان و پاییز به بهره‌برداری خواهد رسید.

روحانی در ادامه با واکنش به برخی سیاه‌نمایی‌های اخیر علیه دولت، گفت: به هر حال شرایط ما شرایط خوبی است و دشمنان تبلیغ نکنند که پارسال شرایط دولت بد بود و امسال بدتر خواهد بود. آمارها نشان می‌دهد که در سال ۹۸ اقتصاد بدون نفت ما رشد مثبتی داشت و امسال هم همه‌ پیش‌بینی‌ها می‌گوید که رشد اقتصادی مثبت خواهد بود و شرایط اینگونه نیست که رسانه‌های خارجی تبلیغ می‌کنند.

وی ادامه داد: امسال اگرچه مشکلات تحریم و کرونا را داریم اما با فداکاری بخش صنعت، خدمات، کشاورزی و همه‌ی مردم در کنار یکدیگر سال خوبی خواهد بود.

روحانی با بیان اینکه ما نگران و پیگیر وضعیت کشور در سال جاری هستیم، افزود: از ۴ میلیون تن کالایی که در نظر گرفته شده یک میلیون تن آن ترخیص شده است و بانک مرکزی در این چند روز ماه فروردین علیرغم همه مشکلات یک میلیارد دلار برای تامین کالاهای اساسی پرداخت کرده است. طبق برنامه‌ای که ما برای تامین مایحتاج در سال پیش‌بینی کرده‌ایم این تامین انجام می‌شود و امیدواریم خداوند عنایت خودش را نسبت به مردم و کشور ارزانی بدارد.

وی با بیان اینکه وظیفه پنجم دولت در این مقطع کمک به آسیب‌دیدگانی است که از لحاظ اقتصادی آسیب دیده‌اند، اظهار داشت: این کار ساده‌ای نیست و در تمام دنیا این مشکلات وجود دارد، پروازها خوابیده است، اصناف تعطیل شده‌اند، گردشگری کشور متوقف شده و خیلی از بخش‌های اقتصادی تحت تاثیر قرار گرفته است؛ مثلاً در مسئله نفت بسیار تحت تاثیر قرار گرفته و حتی حالا که تولید نفت در اوپک کاهش پیدا کرده قیمت آن به سطح مطلوب حرکت نکرده است.

رئیس‌جمهور تصریح کرد:  معلوم است که امسال همه بخش‌های اقتصاد و اجتماعی تحت تاثیر است که باید در برابر آسیب‌ها برنامه‌ریزی کنیم و طبق برنامه‌ای که پیش‌بینی کرده‌ایم، مردم مطمئن باشند نیازهای اساسی آنها تامین خواهد شد.

وی با بیان اینکه تامین نیازها در دو بخش کسب و کار و  بهداشت و درمان تامین خواهند شد و به همین منظور صندوق بیکاری را تامین کنیم، خاطرنشان کرد: برای این موضوع ۲۵ هزار میلیارد اعتبار در نظر داریم، همچنین  برای ارائه تسهیلات به مردم ۷۵ هزار میلیارد در نظر گرفته شده است که ۲۵ هزار میلیارد تومان آن بدون بهره در اختیار آنها گذاشته می‌شود و ۵۰ هزار میلیارد تومان آن را نیز بانک‌ها با سود ۱۲ درصد در اختیار کسب و کارها قرار می‌دهند.

رئیس دولت دوازدهم با بیان اینکه ۵۲ هزار میلیارد تومان از مجموع  ۷۵ هزار میلیارد در ابتدا و قدم به قدم اجرایی می‌شود، اضافه کرد: بانک‌ها این تسهیلات را برای اصناف و بنگاه‌هایی که مورد آسیب قرار گرفتند و توسط وزارتخانه‌های گردشگری، صنعت و معدن و کار میزان تسهیلات که باید به آنها داده شود، مشخص شده از  اواخر ماه اردیبهشت پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: ۲۳ هزار میلیارد تومان هم برای عموم مردم گذاشته‌ایم، یعنی برای همه ۲۳ میلیون خانوار یارانه‌بگیر یک میلیون تومان در نظر گرفتیم و مابه التفاوت آن را که قرض‌الحسنه بوده را دولت به عهده گرفت است. تلاش ما این است که این تسهیلات قبل از ماه رمضان به آنها داده شود و کسانی که داوطلب هستند می‌توانند از آن استفاده کنند.

وی با بیان اینکه خانواده‌هایی که تسهیلات یک میلیون تومانی را دریافت می‌کنند از تیرماه به مدت دو سال از یارانه آنها برداشت خواهد شد، بیان کرد: همچنین برای ۳ میلیون نفر از کسانی که خیلی نیازمند هستند، علاوه بر آن چهار بسته معیشتی یک بسته دیگر  هم برای ماه رمضان آنها در نظر گرفتیم که در مجموع ۵ بسته می‌شود.

به گفته روحانی نهادهای دیگری هستند از بودجه‌ای که از دولت منابعی در اختیار دارند در حال کمک هستند یا می‌خواهند کمک کنند به همین منظور به معاون اول دستور دادم که جلسه‌ای در این زمینه و برای به وجود آمدن هماهنگی بگذارند؛ درصدی از بودجه دولت را که در اختیارشان است در اختیار ما بگذارند یا خودشان آن را هزینه کنند اما اینگونه نباشد که یک فردی که استحقاق دارد از دو جا دریافتی داشته باشد و دیگری هیچ دریافتی نداشته باشد؛ برای اینکار هماهنگی لازم است که انجام خواهد شد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما امروز بزرگترین عرضه اولیه سهام را در بورس داریم و این نشان از حرکتی است که ما از ابتدا به مردم قول آن را داده‌ایم ضمن اشاره به مشورت خودش با رهبر انقلاب در مشهد برای حضور در دولت دوازدهم، گفت: یکی از نکاتی که رهبر انقلاب در آن جلسه تاکید کردند این بود که «دولت تصدی‌گری را در دولت دوازدهم کنار بگذارد و سهام بنگاه‌های اقتصادی را عرضه و در اختیار مردم قرار دهد».

وی ادامه داد: ایشان همچنین فرمودند «من نسبت به نیروهای مسلح هم همین دستور را می‌دهم» رهبری بعدا نیز چندین بار دوباره بر این موضوع تاکید کردند حتی نسبت به تامین اجتماعی و شستا که فردی به ایشان نامه‌ای نوشته بود و در آن گفته بود و که شستا مربوط به دولت نیست، ایشان گفتند «شستا مربوط به دولت است».

روحانی ادامه داد: تامین اجتماعی هم باید دست از تصدی‌گری بردارد و قدم به قدم واگذار شود؛ برای اولین بار در تاریخ بورس ایران است که عرضه اولیه‌ای به این صورت انجام می‌گیرد کل شرکت‌های شستا که حدود ۱۸۰ شرکت و بنگاه بزرگ هستند همزمان عرضه می‌شوند و این یک مدل جدیدی است که امروز شروع می‌شوند یعنی این شرکت عظیم و هلدینگ اقتصادی بزرگ یکجا عرضه می‌شود.

وی با بزرگ خواندن واگذاری شستا، گفت: شستا که آن همه پشت آن حرف و حدیث بود را به پشت شیشه آوردند و توانستند آن را شفاف کنند؛ چراکه اگر شفاف نباشد بورس آن را قبول نمی‌کند.

رئیس دولت دوازدهم با یادآوری زمانی که بودجه سال ۹۸ به مجلس ارائه شده است، خاطرنشان کرد: در آن زمان گفتم که شستا در بورس ارائه خواهد شد و هر ماه در ۹۸ این موضوع را پیگیری کردم، کار بزرگی انجام گرفته است و این هولدینگ بزرگ به بورس عرضه شده است؛ امروز ۱۰ درصد سهام این شرکت بزرگ عرضه می‌شود و ۲ میلیون نفری که در بورس حضور دارند، می‌توانند ۸ میلیارد سهم ارائه شده آن را خریداری کنند.

روحانی با بیان اینکه معاندان می‌گفتند که اقتصاد ایران خراب است اما تعجب است که بورس آن خوب است، افزود: آنها مجبور به اعتراف شدند؛ عرضه بنگاه‌ها برای مبارزه با فساد است جای اصلی شفافیت در بورس است و باید فضا را رقابتی کنیم و مردم به صحنه بیایند.

وی اضافه کرد: من از مابقی دستگاه‌های دولتی مثل ایمیدرو، نفت و دفاع هم می‌خواهم که این مدل را پیاده و کل سهام را یکجا عرضه کند؛ به تامین اجتماعی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و شرکت شستا که این کار عظیم را انجام داده‌اند و موفق بزرگی برای همه ما است، تبریک می‌گویم.

رئیس‌جمهور گفت: در پایان دونکته دارم که یکی راجع به بحث نظارت است که در قانون اساسی هم پیش‌بینی شده است و نهادهای نظارتی مانند وزارت اطلاعات، سازمان بازرسی، دیوان و هرجا که وظیفه‌اش نظارتی است باید کارشان را انجام دهند و ملاحظه هم نکنند؛ اما این دستگاه نظارتی دیوان محاسبات برای همه آنهایی است که از بودجه دولت استفاده می‌کنند. دولت دو سمت دارد که یکی اداره اجراییات است و یکی اداره کل کشور و سازمان اداری و استخدامی مربوط به دولت است و اینجا دیوان محاسبات برای نظارت هرکه از بودجه استفاده می‌کند شامل دولت و قوای دیگر، نهادهای نظامی و انقلابی و فرهنگی باید نظارت عام داشته باشد و اینجا خودی و غیرخودی نداریم.

وی ادامه داد: نکته دوم این است که ببینید حرف تا زمانی که از دهان در نیامده در عقل گردش می‌کند و می‌تواند تعدیل شود اما وقتی از زبان خارج شد دیگر حرف و حدیث‌ها شروع می‌شود. سازمان نظارتی قبل از اینکه گزارش تهیه کند، مگر با مسئولان دولتی قهر است که با آنها صحبت نمی‌کند. رئیس بانک مرکزی شب گذشته به خوبی پاسخ دادند و این به معنی این نیست که دولت از نظارت بدش می‌آید؛ نظارت باید باشد، در قانون اساسی ما آمده و ما در دولت مجری قانون اساسی هستیم؛ منتها می‌گویم ما نصف و نیمه کار نکنیم.

رئیس‌جمهور افزود:  هرکس از بودجه استفاده می‌کند باید مورد نظارت باشد و دیوان باید بیان کند. دوستان ما بیانشان به نحوی نباشد که مردم را دچار شبهه کنند. بخشی که در مورد ارز بود را من شنیدم و آن بخشی که شنیدم صد در صد غلط و بی‌اطلاعی محض از قوانین کشور بود که برای ما بسیار بد است، دستگاه نظارتی حرفی بزند و از قانون خبر نداشته باشد.

روحانی گفت: آخرین نکته‌ای که می‌خواهم امروز بیان کنم این است که ما در آستانه روز ارتش هستیم و همه سال شرایط طوری بود که ۲۹ فروردین در کنار مرقد امام رژه نیروهای مسلح بود اما امسال این کار به دلیل شرایط بهداشتی امکان‌پذیر نیست. البته من بیانیه‌ای را صادر می‌کنم و چون نمی‌توانم امسال حضوری خدمت آنها باشم، حرفم را ضمن بیانیه‌ای تقدیم می‌کنم؛ با این حال لازم می‌دانم از ارتش و نیروهای مسلح قدردانی کنم که نشان دادند ارتش تنها برای جنگ و بازدارندگی در زمان صلح است بلکه هر مشکلی هم که پیش بیاید مانند سیل، زلزله و در حال حاضر کرونا در صحنه هستند و من اینجا از ارتش و همه نیروهای مسلح برای این تلاش تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: کار بزرگی امام در ۲۹ فرودین ۵۸ انجام دادند؛ چراکه توطئه بزرگی علیه ارتش مطرح بود و من آن زمان در ستاد مشترک ارتش خدمت مقام معظم رهبری بودم و این تصمیم امام را امروز با تمام وجودم لمس می‌کنم که عده‌ای می‌خواستند ارتش را از بین ببرند و گروه‌هایی نفوذ کرده بودند و ۲۹ فرودین ارتش به خیابان آمد و گفتند ارتش فدای ملت و مردم هم پاسخ دادند مردم فدای ارتش و پیوند بی‌نظیری بین مردم و ارتش به وجود آمد و ما در این مدت دیدیم در همه مواقع نیروهای مسلح ما در صحنه بودند. من این روز را  به فرمانده کل ارتش و فرمانده نیروها و افسران و درجه‌داران تبریک و تهنیت عرض می‌کنم. ارتش همیشه سرافراز بوده و امیدواریم امسال هم در مبارزه با کرونا سرافراز باشد./ایلنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر