کد خبر: 82027
A

انتقاد صریح عضو جامعه مدرسین به پول گرفتن یک روحانی در ازای دعا کردن/ این فرد دکان باز کرده‌ است

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه سراسر کشور با اشاره به معمم بودن حاج فردوسی گفت: طبیعتاً انتظار می‌رود چون این فرد ملبس به لباس روحانیت است دادگاه ویژه در مقام مدعی‌العموم به عنوان صیانت از جایگاه روحانیت با این امور برخورد کند.

انتقاد صریح عضو جامعه مدرسین به پول گرفتن یک روحانی در ازای دعا کردن/ این فرد دکان باز کرده‌ است

به گزارش دیده بان ایران؛  فردی معمم به نام حاج فردوسی اخیراً خود را رهبر معنوی کمال و سعادت خوانده و با راه‌اندازی سایتی اقدام به گرفتن پول از مردم در ازای دعا کردن می‌کند. در سایت او که به همین نام «حاج فردوسی» قابل دسترس است، قسمتی به نام «التماس دعا» وجود دارد که در ازای دعاهای ویژه و دعا برای جلوگیری از ابتلا به کرونا مبلغ ۴۴ هزار و ۴۴۴ تومان دریافت می‌کند.

او در قسمت پرسش و پاسخ این سایت در واکنش به سوالاتی درباره دلایل دریافت پول برای دعا کردن و سابقه این کار در میان علمای دین ادعا می‌کند: «میزان دعایی که علمای دین در روز برای مردم می‌خواندند کم بوده، در حد سه تا چهار عدد، اما من روزانه تعداد زیادی دعا می‌خوانم. به همین دلیل هم مانند بسیاری از کارهای دیگر که در دین انجام می‌شود و پول در ازای آن دریافت می‌شود، من هم در قبال دعایی که می‌کنم پول می‌گیرم.»

دعا کردن در قبال پول با روش خاص، دکان باز کردن است

سیدمحمد غروی، عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه سراسر کشور، درباره دریافت پول در مقابل دعا خواندن برای مردم گفت: باید از مردم خواست با این کتاب‌های معتبری که داریم و دعاهای آنها هم منتسب به پیامبر (ص) یا ائمه معصومین (ع) است، به این منابع و کتاب‌های ادعیه مراجعه کنند.

او تاکید کرد: اینکه افرادی اعمال خود را به این موضوعات اختصاص بدهند، دعا بنویسند و متاسفانه بعضی مواقع در ازای این دعا از مردم پول هم طلب کنند، آن هم با یک روال خاص که معنا و مفهوم خاص دارد، به نظر می‌آید دکان باز کردن است و چیزی نیست که مورد قبول باشد.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه سراسر کشور این نوع کار را به هیچ وجه تایید نکرد و ادامه داد: از مردم می‌خواهیم که به این افراد رجوع نکنند. می‌توانند به کتاب‌های دعای موجود که از علما به ما رسیده است و اکثراً هم چاپ شده و فهرست دارد رجوع کنند. بهترین آنها هم مفاتیح‌الجنان یا مفاتیح‌نوین است که مفاتیح‌نوین کمی بهتر گزینش شده است. به این منابع مراجعه کنند و این بساطی را که زمینه‌ای برای دکان و دکان‌داری است با عمل خود ترویج نکنند.

دادگاه ویژه روحانیت در صورتی که خلاف شئون رخ داده برخورد کند

غروی درباره لزوم برخورد دادگاه ویژه روحانیت با چنین اموری گفت: طبعاً من به دلیل اینکه دست‌کم سلیقه‌ام به این مسائل نمی‌خورد اینها را دکان می‌دانم. به نظر من واقعاً لازم است که دادگاه ویژه این امور را ببیند و رصد کند. و در صورتی که برخلاف شئون روحانیت است از این کار جلوگیری و آن را تعطیل کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: این نوع کارها برای وجهه روحانیت خطر دارد و به آن لطمه وارد می‌کند. از طرف دیگر مردم نباید به دنبال این سری مسائل باشند که زمینه‌ای شود تا افراد دعا دهند، کتاب باز کنند و... همین زمینه‌ای می‌شود برای اینکه دکان‌های بیشتر و گسترده‌تری شکل بگیرد.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه سراسر کشور با اشاره به معمم بودن حاج فردوسی تاکید کرد: طبیعتاً انتظار می‌رود چون این فرد ملبس به لباس روحانیت است دادگاه ویژه در مقام مدعی‌العموم به عنوان صیانت از جایگاه روحانیت با این امور برخورد کند.

مسائل به گونه‌ای پیش خواهد رفت که خود آقایان هم نتوانند به این راحتی جلوی آن را بگیرند

غروی با تاکید بر نامناسب بودن سبک این کار افزود: همین که این فرد دعای خاص می‌دهد و برای آن قیمت مشخص می‌کند که مثلاً ۴۴ هزار تومان و... این عدد و... زمینه‌ای است برای اینکه مسائل به گونه‌ای پیش رود که خود آقایان هم نتوانند به این راحتی جلوی آن را بگیرند. لذا به ذهن من می‌رسد که باید دادگاه ویژه روحانیت واقعاً موضوع را بررسی کند و مساله را رها نکند و اگر برخلاف شئون روحانیت است، برخورد شود.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه سراسر کشور درباره خلاف شرع بودن دعا کردن برای مسائل خاصی همچون مبتلا نشدن به کرونا و دریافت پول در قبال آن از طرف برخی توضیح داد: نمی‌توان گفت این کار برخلاف شرع است، به هر حال این فرد کاری انجام می‌دهد، اما به نظر من برخلاف شئون روحانیت است. در این مرحله مشکل بتوان گفت خلاف شرع است؛ بله اگر در یک حدی خلاف شئون روحانیت باشد، شاید خلاف شرع بودن آن هم مطرح شود که ما فعلاً به آن ورود نمی‌کنیم./ اعتمادآنلاین

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر