کد خبر: 82099
A
نامه نماینده مجلس، به وزیر بهداشت:

بهروز بنیادی: جهان آینده در خطر بیوتروریسم و بیماری‌های نوپدید قرار دارد/ شاهد یک آشفتگی و پراکندگی مدیریتی و و تصمیم‌گیری در نظام بهداشت و سلامتمان هستیم!

در پی شیوع ویروس کرونا و به منظور مبارزه و کنترل اپیدمی آن، بهروز بنیادی نماینده مردم کاشمر، بردسکن، خلیل‌آباد و کوهسرخ به سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نامه‌ نوشت.

بهروز بنیادی: جهان آینده در خطر بیوتروریسم و بیماری‌های نوپدید قرار دارد/ شاهد یک آشفتگی و پراکندگی مدیریتی و و تصمیم‌گیری در نظام بهداشت و سلامتمان هستیم!

به گزارش دیده بان ایران؛ در پی شیوع ویروس کرونا بهروز بنیادی نماینده مردم کاشمر، بردسکن، خلیل‌آباد و کوهسرخ در مجلس شورای اسلامی برای سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نامه‌ای تنظیم کرد.

متن نامه از این قرار است:

 

جناب آقای دکتر نمکی
وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
با سلام و احترام
ضمن سپاس از زحمات جنابعالی و همه عزیزان عرصه سلامت در راه مبارزه با کرونا و و کنترل اپیدمی آن، احتراماً در این نامه، مطالبی را درباره یکی از نقاط ضعف اساسی و ساختاری کشور در دیده بانی و تشخیص به موقع بیماریهای واگیردار و غیرواگیردار در چند بند، خدمتتان عرض م‌ کنم. امیدوارم همچون همیشه مورد توجه و عنایت جنابعالی قرار گیرد.


پیش از هرچیز از زحمات تمام عزیزانی که در سالهای دور و نزدیک در امر مدیریت و مبارزه با بیماریها در جای جای کشور پهناورمان تلاش نموده اند و در راه ریشه کنی بسیاری از بیماریهای عفونی، جایگاه کشور را در عرصه بین‌المللی ارتقا بخشیده اند سپاسگزاری می کنم.


1) جناب آقای وزیر! امروز به مدد رشته‌های مختلف، نیازمند بازیابی نظام سلامت هستیم و این کار مستلزم برقراری رابطه جدیدی میان نظام دانایی در کشور با نظام تصمیم‌گیری است تا با آینده‌پژوهی، سلامت شهروندان را که وظیفه اصلی هر حکومتی است تامین نماییم.


2) می‌دانیم که در آینده احتمال شیوع ویروس‌های آزمایشگاهی و طبیعیِ خطرناکتر از کرونا محتمل خواهد بود حال آن که متاسفانه، یک سازمان مدیریت بحران مستقل و منسجم در وزارت بهداشت با بودجه‌ای که از قبل پیش‌بینی شده باشد وجود ندارد.


3) اگر مقایسه‌ای ساده بین جایگاه آنچه به عنوان CDCدر وزارت بهداشت و درمان ما وجود دارد با سایر کشورهای پیشرفته صورت بگیرد، شاهد یک آشفتگی و پراکندگی مدیریتی و و تصمیم‌گیری در نظام بهداشت و سلامتمان هستیم. متاسفانه بسیاری از بخش‌های مختلف مرتبط با رصد سلامت مثل حوزه کشاورزی، پدافند غیرعامل، بهداشت محیط، پزشک خانواده، حوزه درمان، حوزه بیماری‌های غیرواگیر، شوراهای سلامت استانی و شهرستانی و... مستقل از هم عمل می‌کنند و به همین دلیل جایگاه CDC به شدت تضعیف شده است. در حالی‌که تمام این حوزه‌ها باید در زیر چتر مدیریت و تصمیمات واحدی قرار گیرند.


4) باتوجه به سرانه جمعیتی کشور، باید حداقل 800 پرسنل متخصص دلسوز و با سواد در رشته‌های مختلف بالینی و پاراکلینیکی به صورت مستقیم، در زمینه دیده‌بانی بیماری‌های عفونی فعال باشند و خروجی تمامی برنامه‌های مراکز تحقیقاتی دانشگاه‌ها نیز گره‌گشای سلامت باشد.


جنابعالی اگر هریک از برنامه های این حوزه را رصد فرمایید خواهید دید که حضور افراد متخصص، در آنجا بسیار کمرنگ است و به عنوان مثال در حوزه بیماری‌های غیرواگیر، هر بخش در اختیار فرد یا گروهی خاصی است و هر کس در تلاش برای جذب اعتبارات بیشتر بدون توجه به نیاز روز جامعه و بدون هماهنگی با سایر بخش‌ها است. حال آن‌که بخشی از بیماری‌های مزمن غیرواگیر نیز منشأ عفونی دارند.


5) مرکز مراقبت بیماری‌های کشور هنوز فاقد یک آزمایشگاه کامل و تخصصی به تمام معناست و آزمایشگاه مرجع سلامت هم که فعلا در حوزه درمان فعال است با کاستی‌های فراوان مواجه است و مدام محتاج انستیتو پاستور و یا آزمایشگاه‌های دانشکده بهداشت دانشگاه تهران است.


6) لازم است کمیته های فنی کشوری برای بیماری‌های واگیر، از حالت سنتی خارج گردد و با دعوت از نخبگان کشور در رشته‌های مختلف، تصمیمات کارشناسی و شجاعانه با پشتوانه اجرایی گرفته شود و بروز اپیدمی‌ها را قبل از وقوع، پیش‌بینی و پیشگیری کنند.


7) مستحضرید که جهان آینده در خطر بیوتروریسم و بیماری‌های نوپدید دیگری قرار دارد. معتقدم در آینده با توجه به افزایش ارتباطات و تبدیل جهان به دهکده‌ای کوچک، اپیدمیولوژی بسیاری از بیماری‌ها تغییر خواهد کرد و اگر در حال حاضر مثلا ابولا و زیکا خاص بعضی نقاط جهان است، در آینده چنین نخواهد بود و باید از اکنون به فکر آینده باشیم و در زمینه‌های مختلف همانند مقاومت میکروبی، هپاتیت مزمن، ایمنی آب و غذا، عفونت‌های بیمارستانی، عفونت‌های تنفسی، ایدز، بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن و بیماری‌های مشترک انسان و دام و بیماری‌های قابل انتقال از بندپایان و... که معضل اساسی حال و آینده جهان است، برنامه‌ریزی کنیم و تلاش مضاعفی داشته باشیم.


8) بایسته است تا از محل منابع اخیر تخصیص یافته به وزارت بهداشت، جایگاه CDC کشور به یک سازمان مستقل ارتقا یابد تا بتوانیم از ظرفیت‌های همه بخش‌ها در مدیریتی واحد و با حضور اندیشه‌ای نو استفاده کنیم و خدای ناکرده شاهد بروز وقایع غافلگیرانه مجددی نظیر اپیدمی کرونا، آنفلوانزا و یا طغیان ایدز در کشور نباشیم.


در پایان ضمن سپاس دوباره از زحمات دلسوزانه حضرتعالی، امیدوارم این پیشنهاد را از پزشکی که دانش‌آموخته محضر بزرگان است بپذیرید.


با تجدید ارادت و احترام

 

بهروز بنیادی نماینده مردم کاشمر، بردسکن، خلیل‌آباد و کوهسرخ در مجلس شورای اسلامی


فوق تخصص بیماریهای عفونی کودکان

اعتمادآنلاین

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر