کد خبر: 82190
A

جعفر زاده ایمن آبادی: گزارش های جعلی عامل اصلی انحراف شورای نگهبان است / الحاق یک تبصره به قانون انتخابات هیچ اشکالی بر نظارت استصوابی وارد نمی‌کند

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی درباره الحاق یک تبصره به قانون انتخابات و واکنش برخی از شخصیت‌های سیاسی در مخالفت با این الحاق، گفت: متاسفانه متوجه این همه عکس‌العمل از سوی برخی از حقوقدانان‌های شورای نگهبان نمی‌شوم. اتفاق عجیب و غریبی نیفتاده است، اصلاح قانون انتخابات در دستور کار ما بود قرار بود اول یا آخر کار مجلس به این موضوع رسیدگی کنیم.

 جعفر زاده ایمن آبادی: گزارش های جعلی عامل اصلی انحراف شورای نگهبان است / الحاق یک تبصره به قانون انتخابات هیچ اشکالی بر نظارت استصوابی وارد نمی‌کند

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی درباره الحاق یک تبصره به قانون انتخابات و واکنش برخی از شخصیت‌های سیاسی در مخالفت با این الحاق، گفت: متاسفانه متوجه این همه عکس‌العمل از سوی برخی  از حقوقدانان‌های شورای نگهبان نمی‌شوم. اتفاق عجیب و غریبی نیفتاده است، اصلاح قانون انتخابات در دستور کار ما بود قرار بود اول یا آخر کار مجلس به این موضوع رسیدگی کنیم.

نماینده مردم رشت ادامه داد: این‌که در حال حاضر بگوییم باتوجه به شیوع کرونا هیچ کار دیگری نباید انجام دهیم، یک اشتباه استراتژیک است. این بیماری دیر یا زود به لطف خدا تمام می‌شود؛ چراکه این همه انسان‌ها با ادیان مختلف دعا می‌کنند و پزشکان، لابراتوارها و آزمایشگاه‌ها در تلاش هستند تا واکسن کووید ۱۹ را پیدا کنند بنابراین نمی‌توانیم بگوییم که این اقدامات بی‌نتیجه خواهد ماند.

وی با تاکید بر اینکه علم امروز پیشرفت کرده است، گفت؛ انسانی که به فضا، اقیانوس‌ و اعماق زمین راه پیدا کرده است نمی‌تواند موضوعی مانند کرونا را حل کند؟ قطعاً می‌تواند حل کند. بنابراین نباید وقتی بیماری ریشه‌کن شد، به پشت سر نگاه کنیم و ببینیم کوهی از کارها نه تنها در کشور ما بلکه در کل دنیا مانده است، پس بدون اینکه اسیر جو کرونا شویم باید کارهای دیگرمان را انجام دهیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان‌ این‌که اصلاح قانون انتخابات یکی از کارهای مجلس بود، عنوان کرد: اتفاقاً چقدر خوب می‌شد شورای نگهبان از این طرح استقبال می‌کرد، چرا؟ چون امروز از بیرون یک عده همجمه می‌آورند که گزارشی به شورای نگهبان دادیم اما این شورا استقبال نکرد، از سوی دیگر شورا می‌گوید قانونی وجود دارد که تا مستندات نفرستید اقدامی صورت نمی‌گیرد چراکه آن کاندید می‌تواند شکایت کند، بنابراین وجود چنین قانونی به نفع شورای نگهبان است.

وی خاطرنشان کرد: در شرع، دین و اخلاق اجتماعی ما آمده است که بدون سند و مدرک درباره کسی صحبت نکنیم، واقعا متوجه نمی‌شوم این همه عصبانیت و بازخورد منفی در خصوص الحاق یک تبصره به قانون انتخابات برای چیست؟ چه اتفاق عجیب و غریبی افتاده است؟ ما گفتیم اگر کسی گزارش می‌دهد گزارشش باید مستند باشد، این حرف تازه‌ای نیست.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی افزود: می‌گوییم کاری نکنیم که عده‌ای بر پایه دروغ، تخریب و حذف رقیب بیایند صحبت‌هایی را انجام دهند، می‌گوییم این حق باید برای آن فرد محفوظ  باشد که بتواند از خودش دفاع و در محاکم قضایی شکایت کند آیا این اشکال دارد؟

وی ادامه داد: ادعا می‌کنیم پیشرفته‌ترین قانون اساسی را داریم، خب اگر چنین ادعایی داریم باید واقعاً قانونی پیشرفته داشته باشیم؛ امروز یک عده در بیرون ادعا می‌کنند و می‌گویند بر اساس گزارشات کذب و غیرواقع ردصلاحیت شدیم. چه خوب شورای نگهبان بگوید من ممنونم که چنین قانونی تصویب شد تا اگر کسی ادعایی دارد، برود شکایت کند.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مباحث امروز بحث‌های حقوقی است نه بحث‌های شخصی، گروهی و جناحی؛ نباید بگذاریم چنین قانونی به صحبت‌های روزمره ختم شود.

وی ادامه داد: هر کاری که می‌کنیم باید حقوق و جایگاه مردم و کاندیداها حفظ شود و این کار مثبت است. ما تابع قانون هستیم، خب یک جایی هم از این قانون ایراد داشت ما رفتیم چنین تبصره‌ای الحاق کردیم.

جعفرزاده گفت: از اعضای شورای نگهبان خواهش می‌کنم با توجه به این که ریش و قیچی دستشان است، شأن این شورا را حفظ کنند؛ واقعا مصاحبه‌های توهین‌آمیز و پرخاشگری برای چیست؟ این کار باعث می‌شود رسانه‌های آن طرف آبی بگویند آقای الف فلان چیز را گفت آقای ب فلان جواب را داد، در صورتی که ما می‌گوییم همه چیز بر اساس قانون باشد.

وی ادامه داد: امروز مردم از ما سوال می‌کنند چه شده است می‌گوییم نمی‌دانیم چه شده است. من قصد بازگشت به عقب را ندارم و می‌گویم آن زمان قوانین خوب بود و تمام شد، امروز هم تصورمان است که یک خلاء قانونی وجود دارد که ما آن را مطرح کردیم، بنابراین کاری که شورای نگهبان می‌کند این است که برود بررسی کند آیا مطابق قانون اساسی و مغایر با شرع است یا خیر.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی افزود: من به عنوان کسی که دوستدار حاکمیت و جمهوری اسلامی است، می‌گویم نباید کاری کنیم که مسائلی از این دست برای رسانه‌های خرده‌پا ملعبه شود که  می‌خواهند برای خودشان مخاطب افزایش دهند.

وی ادامه داد: عقلا ورود کنند و شورای نگهبان هر چیزی را جواب ندهد. هیچ کسی در این کشور به شورای نگهبان توهین نکرده و نمی‌کند حفظ جایگاه این شورا برای کشور واجب است، بنابراین واقعاً صلاح نمی‌دانم این روحیه پرخاشگری در آن وجود داشته باشد؛ امروز مشاهده می‌کنیم با کوچکترین چیزی صدای شورای نگهبان در می‌آید و در مقابل آن جبهه‌گیری می‌کند.

جعفرزاده درباره این‌که گفته می‌شود الحاق یک تبصره به قانون انتخابات مغایر با نظارت استصوابی است، گفت: نظارت استصوابی یک قیچی دست خودشان است و تکان می‌دهند ربطی به این تبصره ندارد ما می‌گوییم یک بداخلاقی در کشور به دلیل خلأ قانونی جا افتاده که باید درست شود.

وی ادامه داد: به طور مثال یک کاغذ می‌نویسیم و دقیقه ۹۰ می‌دهیم دست طرف و می‌گوییم وسط کره زمین اینجاست، قبول نداری برو متر کن.

این مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که گاهی بدترین مطالب در گزارشات نوشته می‌شود، گفت: فقهای شورای نگهبان واقعاً مجتهد هستند از کوچکترین چیز می‌ترسند و می‌گویند اگر یک در هزاران این گزارش‌ها درست باشد ما باید پاسخگو باشیم، بنابراین فعلاً این گزارشات را حل و فصل کنید بعد کاندید شوید طرف هم  ۴ سال می‌رفت و بعد از حل کردن اینها مشکلات بر‌می‌گشت.

وی تاکید کرد: الحاق یک تبصره به قانون انتخابات هیچ اشکالی بر نظارت استصوابی وارد نمی‌کند و داستان این است که تدبیری کنیم تا افراد برای حذف رقبا گزارشات جعلی ندهند، که این کار خیلی پیچیده نیست.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر