کد خبر: 82294
A
دیده بان ایران بررسی کرد؛

پشت پرده اختلافات کیانوش جهانپور و اصلاح طلبان بر سر آمار / از ماجرای انتخابات ۸۸ و انتخابات ۹۴ تا اختلاف با عضو شورای شهر / رونمایی کرونا از یک «اصلاح طلبِ چینی»

کیانوش جهانپور هر سال یک درجه ارتقا پست گرفته است تا اینکه با ماجرای شیوع کرونا در کشور به مرد شماره یک اطلاع رسانی درباره این بیماری در کشور به مردم شناخته شد.

پشت پرده اختلافات کیانوش جهانپور و اصلاح طلبان بر سر آمار / از ماجرای انتخابات ۸۸ و انتخابات ۹۴ تا اختلاف با عضو شورای شهر / رونمایی کرونا از یک «اصلاح طلبِ چینی»

به گزارش دیده بان ایران، 18 فروردین ماه گذشته بود که انتقاد تند سخنگوی وزارت بهداشت ایران از عملکرد دولت چین در انتشار آمار علمی درباره همه گیری ویروس کرونای جدید با واکنش سفیر چین در تهران و سخنگوی وزارت امور خارجه ایران همراه شده است.

کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت ایران در جلسه مطبوعاتی روزانه خود با اشاره به بروز همه گیری در ووهان چین، آمار منتشر شده درباره مرگ و میر این بیماری به وسیله مقام های چینی را "یک شوخی تلخ" عنوان کرد.

شوخی تلخی که نه تنها با واکنش تند آقای «چانگ هوا- سفیر چین در ایران» بلکه با واکنش سخنگوی وزارت خارجه در حمایت از کشور و سفیر چین مواجه شد تا در غیاب حمایت دولت از مسئولش، برخی کاربران در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی از کیانوش جهانپور دفاع کنند. حمایت هایی که در کمال تعجب به جای پاسخگویی، سفیر چین این کاربران را بلاک می کرد.

اما در این بین رسانه های اصولگرا هم همانطوریکه پیش بینی می شد در دفاع از سفیر چین، جهانپور را به بیان «اظهارات گستاخانه» متهم کردند. هفته نامه «صبح صادق» در همین رابطه نوشت: چرا موجبات دل‌خوری دولت چین را فراهم کردید؟ ضمن جبران این اظهارات بیجا، پشت پرده آنرا هم بررسی کنید.

روزنامه کیهان هم در همین رابطه نوشت: اظهارات سخنگوی وزارت بهداشت نسنجیده اما رفتار سفیر چین مودبانه بود

سایت رجا نیوز ارگان «جبهه پایداری» که در مجلس یازدهم دست بالا را دارد هم در دفاع از کشور چین طی انتشار گزارشی با اشاره به اظهارات جهانپور نوشت:  راهبرد رسانه های چین هراسی که صدای برخی اصلاح طلبان را در آورده است نتوانسته راه به جایی برسد. دفاع جریان انقلابی از روابط دوستانه با کشورهای شرق درحالی است که غرب گرایان اتهام وابسته کردن ایران به شرق را برای فرار از شکست تعامل با غرب عنوان میکنند اما جریان انقلابی از روابط دوستانه ایران با چین حمایت می کند.

سایت مشرق‌نیوز هم دراین‌باره یادداشتی را منتشر کرد که در بخشی از آن آمده بود: «موضوع مبارزه با بیماری عالم‌گیر کرونا آن‌قدر مهم است که باید از سیاسی‌کاری درباره آن پرهیز کرد؛ اما گویا جناب سخنگو اصرار دارد برخی خطاهای سیاسی خود در سال ۸۸ را تکرار کند».

این انتقادات در روزهای بعد هم به‌شدت ادامه پیدا کرد و باعث شد تا کیانوش جهانپور تغییر روش جدی را برای ادامه کارش در وزارت بهداشت در پیش بگیرد تا به نوعی ضمن دلجویی از کشور چین هم اصولگرایان را راضی نگه دارد، هم برکنار نشود و هم اصلاح طلبان همراه دیروزش را از خودش دور کند.

 آیا انتخابات ۸۸ به کرونا ربط دارد؟

 

اما این تغییر روش آقای سخنگو پایان ماجرا نبود چرا که کمی بعدتر و پس از اظهارات دو عضو شورای شهر تهران از آمارهای مربوط به جان باختگان ویروس کرونا در تهران «ماجرای کیانوش» وارد فاز تازه ای شد.

محمدجواد حق‌شناس، ناهید خداکرمی و چندین عضو شورای تهران طی روهای گذشته در اظهارنظرهای جداگانه ای گفتند که روزانه در تهران بین ۷۰ تا صد نفر براثر کرونا جان خود را از دست می‌دهند و به‌همین‌دلیل آمار رسمی وزارت بهداشت محل تردید است.

اظهاراتی که «محسن هاشمی» هم در جلسه شورای شهر تهران آنرا به نوعی دیگر تکرار کرد و گفت آمار رسمی وزارت بهداشت درباره شیوع کرونا غیرواقعی است.

این سخنان رئیس شورای شهر با واکنش جهان‌پور همراه شد و او در گفت‌وگویی که با سایت رکنا انجام داد در خصوص این اظهارات گفت: «ما مسئول این نیستیم که آمارها را به کسی اثبات کنیم. در دوره انتخابات هم بعضی از آمارها را قبول نداشتند. پیش‌تر درباره یکی از اعضای شورای شهر گفتیم ایشان متخصص زنان و زایمان است، بهتر است درباره تخصص خود صحبت کند تا مرگ‌ومیر. ایشان در پاسخ ما گفتند: «ما آمار پاس کرده‌ایم». البته منظور من شمارش نیست. همه ما سوم ابتدایی شمارش را خوانده‌ایم. چهارم و پنجم ابتدایی نیز تمرین کردیم. نیاز نیست که دانشگاه رفته باشیم؛ ولی عرض کردم که دوستان در حوزه‌ای اظهارنظر کنند که تخصص آن را دارند. درباره علت فوت، هیچ‌کدام از این عزیزان تخصص ندارند. برای کنجکاوی خودم درباره تخصص این افراد جست‌وجو کردم و دیدم سابقه شمارش و آمار دارند و درباره انتخابات اظهارنظر داشتند!».

او در ادامه این گفت‌وگو هم اضافه کرد: «درباره همین تخصص شمارش آرای انتخاباتی هم، مثلا جایی گفته بودند ما آمار را قبول نداریم یا قبول داریم یا کم و زیاد است. دیگران را هم به واسطه همین حرف به اشتباه انداختند و خانه‌نشین کرده‌اند.» مقصود جهانپور انتخابات 88 بود و حصر آقایان موسوی، کروبی و زهرا رهنورد که واکنش تند بسیاری از اصلاح طلبان را در پی داشت.

کیانوش جهانپور کیست؟

کیانوش جهانپور (متولد 1356) در نطنز اصفهان و پزشک است. وی در سال 94  بعنوان یکی از نامزد های اصلی اصلاح طلب برای حضور در کرسی نامزدی انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی نطنز و بخش قمصر معرفی شد که در نهایت تصمیم به عدم شرکت در انتخابات گرفت و یکسال بعد در 7 مهر 95 به عنوان مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انتخاب شد.

وی یکسال بعد از حضور در روابط عمومی دانشگاه، در 29 آبان 1396 با حکم دکتر اصغری به مدیرکلی روابط عمومی و سخنگوی سازمان غذا و دارو منصوب شد و بعد از سرپرستی سعید نمکی در وزارت بهداشت، وی در حکمی جهانپور را در 16 دی 97 به مدیریت روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت منصوب کرد. به این ترتیب کیانوش جهانپور هر سال یک درجه ارتقا پست گرفته است تا اینکه با ماجرای شیوع کرونا در کشور به مرد شماره یک اطلاع رسانی درباره این بیماری در کشور به مردم شناخته شد.

با این حال طی روزهای گذشته یک خبرنگار اصلاح طلب ماجرای تغییر موضع عجیب سخنگوی وزارت بهداشت را به اختلاف شخصی او با یک عضو شورای شهر که گفته می شود همسر سابق او بوده است (ناهید خداکرمی) ربط داده است و انتخابات مجلس دهم که گویا در نهایت جهانپور نتوانسته است حمایت قاطع اصلاح طلبان برای ورود به مجلس را کسب نماید.

این نخستین بار نیست که یک اصلاح طلب در برابر فشار رسانه ای و یا هرآنچه که خودشان باخبرند از وابستگی های حزبی خود کوتاه آمده و به ساز جناح مقابل رقصیده اند اما طی روزهای گذشته این موضوع مورد پرسش بسیاری از کاربران قرار گرفته است که اگر حمایت همین اصلاح طلبانی که آقای جهانپور بنا به هر دلیلی از آنها کینه به دل گرفته است نبود و حسن روحانی رییس دولت نمیشد. کیانوش جهانپور امروز کجای داستان بود چه مسئولیتی داشت؟ 

 

*تحریریه دیده بان ایران

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر