کد خبر: 8235
A
زاهدی استاندار کردستان در گفت و گو با دیده بان ایران:

ایجاد مناطق آزاد در کردستان عاملی برای ایجاد امنیت است

خواسته من از مسئولین این است که نقش استان های کمتر توسعه یافته را در توسعه ملی مورد توجه قرار دهند ما نمی گوییم استان کردستان محروم است و نمی گوییم به ما کمک کنید بلکه می خواهیم بدانید که این استان چه ظرفیت هایی دارد تا این ظرفیت ها تقویت شود.

ایجاد مناطق آزاد در کردستان عاملی برای ایجاد امنیت است

به گزارش پایگاه  خبری تحلیلی دیده بان ایران، ایجاد مناطق آزاد، نخستین بار در کشورهای سوسیالیستی که دارای اقتصاد بسته بودند، مورد توجه قرار گرفت در واقع هدف پایه گذاران مناطق آزاد، آزمودن تئوری اقتصاد آزاد در بخش‌هایی از کشور بود که مایه‌های پیشرفت در آن‌ها دیده می‌شد.در ایران هم شکل گیری مناطق آزاد تجاری به پیشنهاد تئوری پردازان اقتصاد دولتی صورت گرفت تا گریزگاهی برای اقتصاد بسته دولتی باشد.

ایجاد مناطق آزاد و ویژه تجاری در کردستان با هدف توسعه استان مطرح و پیگیری شده است اما ایجاد این مناطق بدون فراهم کردن زیرساخت ها ممکن است به نتیجه مورد نظر منتهی نشود.

در این باره گفت وگویی با "عبدالمحمد زاهدی"  استاندار کردستان پرداختیم. دکتر زاهدی با حضور در دفتر پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران؛ با سوال های این رسانه پاسخ داد. 

مشروح گفت و گو به شرح زیر است:

 

 

3

*-با توجه به تصویب لایحه افزایش مناطق آزاد تجاری صنعتی در هیات دولت، تصویب طرح مناطق آزاد  بانه و مریوان چه زمانی در اولویت مجلس قرار خواهد گرفت؟ آیا در این باره رایزنی با دولت صورت گرفته است؟دلایل تاخیر آن چیست؟

 

زاهدی: این لایحه تنها مربوط به مناطق بانه و مریوان نبود بلکه  7 منطقه آزاد دیگردر این طرح وجود داشتند که یکی از آنها بانه و مریوان بود.

یک طرحی در هیات دولت تصویب و مجلس نهم فرستاده شد لذا نمایندگان مجلس نهم یک برداشتی از برنامه پنجم شده داشتند  و آن اینکه طبق یکی از ماده های برنامه پنجم نباید هیچ درآمدی از مالیات های کشور کاهش یابد، درواقع نمایندگان یک تفسیری کردند که این لایحه مغایر قانون برنامه پنجم است بنابراین این لایحه در مجلس نهم رد شد.

مجددا از طریق آقای ترکان و دبیرخانه شورایی عالی این موضوع پیگیری و با لاریجانی صحبت شد که نظر ایشان نیز در این باره مثبت بود اما گفتند این تغییر و تفسیرها با این لایحه انطباق ندارد که مجددا در همان زمان در مجلس مطرح و رد شد.

 

*-دلایل مخالفت ها چی بود؟

 

دیدگاه های مختلفی در این باره وجود داشت عده ای از نمایندگان مخالف ایجاد مناطق آزاد بودند و بعضی هم اعتراضاتی داشتند و می گفتند در حوزه انتخابیه ماهم باید چنین مناطق آزای ایجاد شود. لذا تعداد زیادی منطقه ویژه به لایحه اضافه کردند که در مجموع تعداد منااطق آزاد در ان لایحه به 80 منطقه آزادرسید بنابراین طبیعی بود که چنین لایحه ای در مجلس رد خواهد شد، کما اینکه رد شد و بر اساس قانون امکان بررسی این لایحه در مجلس وجود نداشت. 

با روی کار آمدن مجلس دهم مجددا این لایحه مطرح شد و کمیسیون اقتصادی آن را تصویب کرد و مجلس هم ابتدا یک فوریت آن را تصویب کرد؛در حال حاضر منتظر هستیم این لایحه به صحن علنی بیاید تا ببینیم چه اتفاقی خواهد افتاد.

 

6

 

 

*-با توجه به موقعیت استراتژیکی استان کردستان، آیا ایجاد مناطق آزاد امکان پذیر است؟ 

 

شاید منظور شما بحث امنیتی باشد، به عنوان آدمی که همه عمرم صرف کارهای امنیتی و سیاسی شده است معتقدم امنیت را با توسعه و حل مشکلات معیشتی مردم می توانیم حل کنیم. اگر در منطقه ای مردم فقیر یاشند این امکان وجود دارد که مورد سوء استتفاده جریانات سیاسی معاند هم قرار بگیرد وگرنه مردم اگر رفاه داشته باشند و احساس کنند در منطقه زندگی خودشان شغل آبرو مندی دارند طبیعتا این توسعه باعث ایجاد امنیت می شود بنابراین ایجاد مناطق آزاد در استان کردستان نه تنها مشکلی ایجاد نمی کند بلکه خود عاملی برای ایجاد امنیت است.

 

*-اخیرا گفته اید اگر مردم همه همکاری های فکری و فرهنگی لازم را با دولت داشته باشند این مصوبه به نتیجه مطلوبی خواهد رسید، این در حالی است که استان کردستان با دولت های میانه رو رابطه خوبی دارد و این را می توان از میزان آراءشان در انتخابات فهمید، در حال حاضر با توجه به همه کمبودها و کاستی هایی که در کردستان وجود دارد، میزان استقبال مردم این استان نسبت به دولت چطور هست؟

 

بحث من همراهی با دولت نبود بلکه همراهی در اجرای مناطق آزاد بود چون زمانیکه بحث منطقه آزاد اوج گرفت و در شورای عالی مناطق آزاد تصویب شد، برخی به دنبال زمین و افزایش قیمت آن بودند که منظور من در همراهی این موضوع بود و گرنه که مردم استان هیچ مشکلی با دولت ندارند.

 

*-بسیاری از دانشجویان استان کردستان بخاطر نبودن دانشگاه مجبور به مهاجرت های بی بازگشت می شوند، آیا فکری برای توسعه آموزش عالی با وزارت علوم شده است؟

 

سیاست شورای عالی انقلاب فرهنگی گسترش کمی آموزش عالی در کشور نیست زیرا در حال حاضر تعداد صندلی های خالی در دانشگاه ها از تعداد داوطلبان کنکور بیشتر است؛ مشکل بعدی مسئله بازار کار است ما دانشجویان فرغ التحصیلی داریم که رشته تحصیلی آنها بازار کار ندارد.

 

در استان کردستان ما معتقدیم رشته های صنعتی کمبود داریم لذا بیشتر به دنبال این هستیم که رشته های صنعتی را دایر کنیم. اما در مورد مهاجرت باید بگویم که عکس این موضوع اتفاق می افتد چرا که بچه های استان کردستان از سیاست بومی گزینی زیان دیده اند و افراد با استعداد استان های کمتر توسعه یافته این امکان و شانس را ندارند که در بهترین دانشگاه های کشور تحصیل کنند و از این جهت زیان می بینند ضمن اینکه  ما تعداد زیادی اساتید دانشگاه و متخصصین رشته های فنی در کردستان داریم که در دانشگاهی مطرح در کشور تحصیل کرده اند.

جایی که توسعه کمتری یافته باشد معمولا نیروهای با تخصص بالا کمتر به آنجا باز می گردند و این وظیفه ماست تا زمینه توسعه را فراهم کنیم.

راه نجات کردستان و سایر استان های کمتر توسعه یافته که مشکلات زیادی از جمله فقر، کمهاجرت و بعضا مشکل امنیتی  دارند راه اصلی آن توسعه این استان هاست.

آقای  فرهادی وزیر علوم  دوهفته پیش به استان سفر کرده بودند که قرار شد احداث دانشگاه مورد بررسی قرار بگیرد.

*-مهم ترین عامل کمتر توسعه یافتگی استان کردستان چیست؟

مهم ترین عامل نوع سیاست گذاری در برنامه ریزی های توسعه ای کشور از گذشته تا کنون است. ما برنامه های توسعه مان منطقه محور نیستند، راه حل مشکل کشور ما تووسعه منطقه ای است ما 31 استان داریم که هرکدام یک قطعه از این پازل هستند اگر یک قطعه ای مشکل داشته باشد کل این پازل مشکل خواهد داشت.

توسعه نامتوازن با یک عدم توازن سیاسی و اجتماعی و یک احساس تبعیض در کشور مواجهه می شود که مشکلات جدی تری را به همراه خواهد داشت.

خواسته من از مسئولین این است که نقش استان های کمتر توسعه یافته را در توسعه ملی مورد توجه قرار دهند ما نمی گوییم استان کردستان محروم است و نمی گوییم به ما کمک کنید بلکه می خواهیم بدانید که این استان چه ظرفیت هایی دارد تا این ظرفیت ها تقویت شود.

 

8

*اخیرا شاهد این بودیم که برخی از نماینده ها زمزمه های تشکیل فراکسیون مناطق کرد نشین را در مجلس مطرح کرده اند نظر شما به عنوان استاندار یکی از بزرگترین استان های کرد نشین چیست؟ 

تشکیل فراکسیون منع قانونی ندارد البته این کار جز مسولیت های نمایندگان مجلس است اما از تشکیل این فراکسیون استقبال می کنم چون به توسعه یافتگی مناطق کمتر توسعه یافته کمک خواهد کرد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر