کد خبر: 82661
A

کنایه مجری صداوسیما به سامانه «مستعان» سپاه

سامانه تشخیص لحظه‌ای کرونا با نام مستعان، اختراع تازه قرارگاه جهاد علمی و فناوری بسیج برای مقابله بهتر با کرونا ویروس بود. اما ابهام در کارایی دقیق، عدم دریافت استانداردهای علمی لازم و مورد تایید وزارت بهداشت تردیدها درباره این سامانه را جدی کرد و انتقادها به آن را افزایش داد.

کنایه مجری صداوسیما به سامانه «مستعان» سپاه

به گزارش دیده بان ایران؛ پس از گذشت 10 روز از رونمایی دستگاه کرونایاب سپاه به نام «مستعان» حواشی درباره طراحی و ساخت و هملکرد این دستگاه کماکان ادامه دارد. 

پس از رونمایی از این دستگاه و به دنبال انتشار وسیع این خبر واکنش‌های طنز و جدی و بگومگوهای توییتری با انتشار بیانیهای از انجمن فیزیک ایران وارد و غیرعلمی توصیف شدن چنین دستگاهی به موضوع جذاب شبکه های اجتماعی تبدیل شد. در بیانیه انجمن فیزیک آمده بود: «در بیان خبر اختراع تشخیص آلودگی به کرونا به‌ عبارت‌های با ظاهر علمی مانند امواج الکترومغناطیس، دوقطبی‌های مغناطیسی و الکتریکی و دیگر عبارت‌هایی از حوزه فیزیک اشاره شده است. با وجود این‌که روش‌های تشخیص و شناسایی با استفاده از مشخصه‌های فیزیکی مواد در علم فیزیک بسیار پرکاربردند ولی دانش بشری در حال حاضر توان شناسایی و آشکارسازی ذراتی با ابعاد حدود ۱۰۰ نانومتر را از راه دور ندارد و چنین ادعایی باورناپذیر و در حد داستان‌های علمی و تخیلی است.»

حاشیه‌های این دستگاه به نشست خبری سخنگوی وزارت بهداشت هم رسید و «کیانوش جهانپور» در پاسخ به سوالی در این زمینه تصریح کرد: «اگر این دستگاه از سوی وزارت بهداشت تایید شده بود، حتما در گزارش رونمایی آن اعلام میشد. مرجع تایید وزارت بهداشت و به این دستگاه سازمان غذا و دارو تاییدیه‌ای نداده است. اگر تایید شود، مجوز تولید انبوه می‌دهیم.»

اما با وجود وعده برگزاری نشست خبری درباره این دستگاه توسط سخنگوی سپاه و محقق نشدن این وعده، حال به نظر می رسد که صدای اصولگرایان هم در آمده است.

محمدرضا باقری مجری سابق برنامه «عصرانه شبکه افق» و حال حاضر شبکه تهران با انتشار توییتی در همین رابطه نوشت: از سامانه مستعان چه خبر؟ چند محل یا نفر را شناسایی کرد؟ از نشست خبری که قرار بود برگزار شود چه خبر؟

WhatsApp Image 2020-04-27 at 3.02.03 PM

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر